• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4804 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر

معاون اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي متذكر شد

صدور چك در وجه حامل از 22 آذر ممنوع است

معاون اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي با بيان اينكه از 22 آذر ماه صدور چك در وجه حامل ممنوع است، گفت: از اين تاريخ صادركننده چك ملزم به ثبت اطلاعات چك در سامانه صياد و دريافت‌كننده چك هم موظف به اخذ استعلام و تطبيق اطلاعات چك با اطلاعات درج شده در اين سامانه است. آمنه نادعلي‌زاده، در برنامه صبح بخير ايران درباره اصلاحيه قانون جديد چك، اظهار داشت: اين قانون يك اصلاحيه روي قانون قبلي است و رويكرد اين قانون به اقدامات پيشيني است در حالي كه قانون قبلي اقدامات پسيني را مدنظر قرار داده بود. او در ادامه افزود: در قانون صدور چك وقتي چك برگشت خورد روال‌هاي حل اتلاف ديده شد بود اما در اين اصلاحيه از زمان تخصيص چك تا صدور چك توسط مشتري، تمهيداتي انديشيده شده كه بتواند تعدد صدور چك بلامحل را كاهش داد.
 اين قانون همچنين اهداف مبارزه با پولشويي را پيگيري مي‌كند و تمهيد جديد ديگري كه در اين قانون انديشيده شده بسترسازي براي صدور چك الكترونيكي است. معاون اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي تصريح كرد: ضوابطي براي دارندگان چك‌هاي برگشتي وضع شده اعم از اينكه اين افراد نمي‌توانند دست چك دريافت كنند، به راحتي افتتاح حساب كنند و تسهيلات و ضمانتنامه دريافت كنند. وي ادامه داد: در ماده 21 مكرر اين قانون به عمليات صدور چك اشاره مي‌كند و صادركننده چك را ملزم به تكميل عمليات صدور چك با ثبت در سامانه صياد مي‌كند. به عنوان مثال من به عنوان صادركننده چك برگي را براي شما صادر مي‌كنم و بعد از آن ملزم هستم همان اطلاعاتي را كه روي برگه چك صادر نوشته‌ام در سامانه صياد ثبت ‌كنم. نادعلي‌زاده درخصوص نحوه ثبت اطلاعات چك در سامانه صياد گفت: دسترسي به سامانه صياد به اين صورت است كه دارنده دسته چك بايد به بانك مربوطه مراجعه كند و بانك راه‌هاي دسترسي به سامانه صياد را از طريق سامانه‌هاي نوين مانند بانكداري الكترونيك يا اپليكيشن‌هاي پرداخت در اختيار مشتريان خود قرار مي‌دهد. وي اضافه كرد: بعضي اپليكيشن‌ها گزينه‌اي با عنوان ثبت چك صيادي و مديريت چك دارند. زماني كه اين اپليكيشن‌ها رونمايي رسمي شوند، دارندگان چك در جريان فرآيند ثبت آن قرار مي‌گيرند. نادعلي‌زاده در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان با اين روش از سابقه صادركننده چك كسب اطلاع كرد، گفت: ممكن است مردم بپرسند چرا بايد ثبت الكترونيكي چك داشته باشيم؟ دقيقا به همين منظور صادركننده و دريافت‌كننده چك بايد در سامانه صياد اطلاعات را ثبت كنند. اگر چك برگشت بخورد ديگر به دارنده چك اجازه ثبت اطلاعات در سامانه صياد داده نمي‌شود و وقتي اين امكان براي وي وجود نداشته باشد، ديگر نمي‌تواند چك جديدي را صادر كند.
 معاون اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي در پاسخ به سوالي درباره تعيين سقف اعتباري متفاوت براي دارندگان دسته‌چك اظهارداشت: در قانون جديد سقف اعتباري مشخصي براي هر فرد در نظر گرفته شده و اين مستلزم ايجاد روال‌هاي اعتباري است و بانك مركزي هم در حال ايجاد بسترهاي لازم براي اجراي آن است. اما اين كار باوجود اينكه مزاياي زيادي خواهد داشت، مي‌تواند خيلي سختگيرانه باشد و مشكلات عديده‌اي هم ايجاد كند. به همين دليل بانك مركزي سعي مي‌كند با تامل بيشتري وارد فاز اين بخش از قانون شود. ان‌شاءالله به‌زودي با رتبه‌بندي مشتريان در زمان تخصيص چك مواجه خواهيم بود. وي درباره چك الكترونيك هم گفت: اين چك متفاوت از چك‌ فيزيكي نيست تنها تفاوت اين است كه فيزيك از چك گرفته مي‌شود و با امضاي الكترونيك به چك الكترونيك اعتبار داده مي‌شود. اما اين يك محصول خواهد بود كه در سبد محصولات بانكي قرار مي‌گيرد و اگر مشتري تمايل داشته باشد مي‌تواند از چك الكترونيك استفاده كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون