• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4804 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۱ آذر

مبارزه جذاب پيرمردها

مايك تايسون به ياد دوران جواني مشت زد

بامداد يكشنبه در كاليفرنيا مايك تايسون قهرمان افسانه‌اي بوكس بار ديگر وارد رينگ شد. اين مبارز ۵۳ ساله كه سال‌ها قبل بازنشسته شده بود در يك رقابت نمايشي مقابل يكي ديگر از قهرمانان سنگين‌وزن جهان يعني روي جونز قرار گرفت. اين مسابقه بعد از ۸ راند با راي داوران مساوي به اتمام رسيد. تايسون بعد از مبارزه در كنفرانس خبري گفت مي‌خواهم باز هم اين كار را انجام دهم. 
بازگشت تايسون به رينگ براي علاقه‌مندانش يك خبر ويژه بود. اين خبر همچنين دنبال‌كنندگان بوكس را هم قلقلك داد. با اين وجود رقابت تايسون و جونز آنچنان كه خيلي‌ها تصور مي‌كردند جالب از آب در نيامد، چرا كه دو مشت‌زن بالاي ۵۰ سال سن دارند و هر قدر هم تلاش كنند بدن‌شان آماده باشد، نمي‌توانند مانند يك مبارز جوان بجنگند. در طول مبارزه تايسون شرايط بهتري داشت و بيشتر حمله مي‌كرد. ضربات او اما بيشتر سمت سينه حريف بود. در سمت مقابل جونز تلاش مي‌كرد فاصله‌اش را حفظ كند و از دور ضربه مي‌زد. مسوولان برگزاري مسابقه قبلا به جنبه رقابتي بودن اين مسابقه اشاره كرده بودند هر چند تاكيد داشتند تمام تمهيدات در نظر گرفته شده تا كسي آسيب نبيند. 
مبارزه دو ستاره سال‌هاي دور بوكس نظرات متفاوتي را برانگيخت. اسنوپ داگ، خواننده رپ در مورد اين مبارزه نوشت: «انگار دو تا از عموهايم كنار منقل كباب مبارزه مي‌كنند.» در سمت مقابل قهرمانان سابق اين رشته مانند جورج فورمن، لنكس لوئيس و ديويد هي از كيفيت مبارزه ابراز رضايت كردند. با توجه به سن و سال دو مبارز و براي حفاظت از سلامت آنها مسوولان ايالت كاليفرنيا با برگزاري مسابقه به شكل نمايشي موافقت كردند. مسابقه نمايشي قوانين خاص خودش را دارد. به اين ترتيب در اين مسابقه زمان هر راند دو دقيقه (برخلاف معمول كه سه دقيقه است) تعيين شد. دستكش‌هاي دو بوكسور هم بزرگ‌تر از دستكش‌هاي معمول ۳۴۰ گرمي بود. همچنين هيچ بوكسوري حق نداشت براي ناك‌اوت كردن حريف تلاش كند. يكي ديگر از قوانين اين است كه فرد برنده معرفي نمي‌شود.  با اين حال و گرچه قرار نبود برنده‌اي معرفي شود شوراي جهاني بوكس سه مبارز سابق را براي قضاوت مبارزه انتخاب كرد. اين سه داور از راه دور رقابت را ديدند و نتيجه‌اي غير رسمي را اعلام كردند. كريستي مارتين نتيجه نهايي را ۷۹ بر ۷۳ به نفع تايسون اعلام كرد. ويني پازينزا ۸۰ بر ۷۶ به نفع جونز راي داد و چاد داوسون نتيجه را ۷۶ بر ۷۶ مساوي دانست.  با تمام اين تفاسير و گرچه مبارزه تايسون و جونز در مواقعي مضحك به نظر مي‌رسيد اما مجموع رقابت قابل قبول بود. به شكلي كه تايسون بعد از رقابت از اشتياقش براي انجام مبارزه مجدد در اسرع وقت خبر دارد. قهرمان سابق سنگين‌وزن جهان كه ۱۵ سال از بازنشستگي‌اش مي‌گذرد، گفت: «مي‌خواهم هر دو ماه يك بار بجنگم. در درجه اول ‌اين كار را براي حمايت از كارهاي خيرخواهانه انجام مي‌دهم. ما بايد اين كار را انجام دهيم. اين مبارزه بايد رقابتي باشد. من تجربه ۱۵ مبارزه در يك سال را داشته‌ام. بياييد سعي كنيم اين را انجام دهيم و به آن نزديك شويم.»
ديدن تايسون در حالي كه لايف استايل خود را تغيير داده و روي تردميل مي‌دود و از رژيم گياهي استفاده مي‌كند، بسيار الهام‌بخش است. اينكه او دوران تاريك جواني و شرور بودن را پشت سر گذاشته، آن دوراني كه او به جرم تجازو زنداني شده بود، بسيار عالي است. شايد اگر تايسون و طرفدارانش كه او را در دوران اوج ديده بودند كمي جوان‌تر بودند اين رقابت لذت بيشتري مي‌داشت. اما در سني كه تايسون قرار دارد نمي‌توان به او اجازه داد خودش را وارد يك خطر بزرگ كند. ۱۶ دقيقه مبارزه كنترل شده يك چيز است و ايستادن مقابل بوكسور جواني نظير ديونتي وايلدر يك چيز ديگر. بسياري از علاقه‌مندان تايسون و بوكس مي‌گويند بعد از اين همه مدت واقعا نيازي نيست او بيشتر از اين خودش را فداي سرگرم كردن ما بكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون