سباستين اوژيه فاتح رالي قهرماني جهان شد
نبرد با مه و برف
سامان سعادت
سباستين اوژيه و كمكرانندهاش جولين اينگراسيا عصر يكشنبه بعد از يك برد هيجانانگيز در رالي مونزا به عنوان فاتح رقابتهاي قهرماني رالي جهان در سال ۲۰۲۰ دست يافتند. اوژيه راننده تيم تويوتا دور آخر فصل جاري در ايتاليا را به عنوان نفر دوم و با ۱۴ امتياز كمتر آغاز كرد. در حالي كه نفر اول تا قبل از دور نهايي همتيمياش الفين اوانز بريتانيايي بود كه تلاش ميكرد به نخستين قهرمانياش در رقابتهاي WRC (رالي قهرماني جهان) دست پيدا كند. اوژيه در رقابت روز شنبه از حريفش عقب افتاد. سرعت فوقالعاده اوانز باعث شد او بتواند روياي قهرمانياش را زنده نگه دارد.
با اين حال روز يكشنبه با شدت گرفتن مه در جاده مسابقه روياي مرد ولزي به پايان رسيد. او در جادههاي خيانتكار كوهستان پوشيده از برف تصادف كرد و نتوانست مسيرش را ادامه دهد.
پس از تسليم دراماتيك اوانز در پايان روز يكشنبه اين سباستين اوژيه بود كه زير بارش باران و مقابل كليساي جامع مونزا به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كرد. او در حالي اين قهرماني را به دست آورد كه نزديك به ۱۴ثانيه با نزديكترين تعقيبكنندهاش اوت تاناك راننده استونيايي تيم هيوندايي فاصله داشت. اوژيه با پيروزي در دور آخر توانست قهرمان كلي فصل در سال ۲۰۲۰ لقب بگيرد. اين هفتمين قهرماني اوژيه در 8 سال گذشته بود. به اين ترتيب رانندگان فرانسوي در ۱۷سال گذشته ۱۶ قهرماني كسب كردهاند؛ آن هم تنها دو نفر. دو سباستين به نامهاي لوب و اوژيه. بعد از اينكه در سال ۲۰۰۳ پيترسولبرگ نروژي فاتح رالي قهرمان جهان شد تا سال ۲۰۱۲ سباستين لوب قهرمان بلامنازع اين رقابتها بود و بعد از آن نوبت به قهرمانيهاي متوالي به اوژيه رسيد. تنها در سال ۲۰۱۹ بود كه اوت تاناك توانست قهرمانيهاي متوالي اوژيه را متوقف كند.
پس از تعطيلات آخر هفته كه باران بيوقفه در پيست مونزا ميباريد و برف جادههاي بالايي كوهستان آلپ در ايتاليا را پوشانده بود، سباستين اوژيه در آخرين كيلومترها با مشكلات زيادي مواجه شد. برف پاككنش درست كار نميكرد و اين ترس زيادي را براي او و كمكش به وجود آورد. او در گلولاي و مه شديد جاده ديد درستي نداشت. اوژيه درباره آن لحظات گفت:«اوه! واقعا ترسناك بود. من ميدانستم كه هنوز چند مسير باريك براي عبور بايد وجود داشته باشد اما بدون ديدن روبهرو عبور از اينها بسيار چالشبرانگيز بود.» اوژيه كه تا كنون با 3 تيم مختلف قهرماني رالي جهان را به دست آورده، ادامه داد:«آخر هفته بسيار سختي بود. ما همين طور احساساتمان همراه الفين است. او فصل فوقالعادهاي را پشت سر گذاشت و بسيار باثبات بود. ما واقعا از مبارزه با هم لذت بسيار زيادي برديم. در حال حاضر بسيار خوشحالم و احساس ميكنم بسيار خاص هستم.»
تاناك قهرمان دور پيش رقابتها با ماشين هيوندايي آي۲۰ بعد از اوژيه در جايگاه دوم ايستاد. او تنها ۱.۴ ثانيه زودتر از همتيمياش دني سوردو از خط پايان عبور كرد. اين دو عنوان براي قهرماني تيم هيوندايي در مجموع مسابقات امسال كافي بود. آنها با فاصله ۵ امتياز نسبت به Toyota Gazoo Racing قهرماني فصل را به دست آوردند. تاناك و سوردو در فينال 3 مرحلهاي روز يكشنبه موقعيتهاي خود را به خوبي با يكديگر در ميان گذاشتند و در پايان راننده استونيايي به عنوان نايب قهرمان رقابت را به پايان رساند.
ايساپكال لپي كه بهتر از همه استارت زده بود و اوايل مسابقه پيشتاز بود در نهايت چهارم شد ولي همين نتيجه بهترين مكان او را در تمام فصل به ارمغان آورد. راننده فنلاندي ۳۰.۷ ثانيه از تاناك عقبتر بود. ايوانز كه سقوط بدي را تجربه كرده بود بعد از حل كردن مشكل ماشينش دوباره به رقابت برگشت اما نتوانست رتبهاي بهتر از بيستوششمي به دست آورد؛ رتبهاي كه قهرماني را از او گرفت. فصل ۲۰۲۰ رقابتهاي WRC كه ابتدا قرار بود ۱۶ آوريل آغاز شود به خاطر پاندمي كرونا به تعويق افتاد و در نهايت ۲۳ ژانويه با رقابت موناكو شروع شد. بعد از آن رانندگان به سوئد رفتند سپس راهي مكزيك شدند. اوژيه نخستين قهرمانياش در اين فصل را در مكزيك رقم زد. بعد از آن مسابقات در كشورهاي استوني و تركيه ادامه پيدا كرد. اوژيه در تركيه نتوانست رقابت را به پايان برساند و همان باعث شد همتيمياش كه در پايان رقابت قهرمان شد از او پيش بيفتد.
در دو رقابت نهايي كه هر دو در ايتاليا برگزار شد، در نخستين مسابقه اوژيه سوم شد و در رقابت پاياني فصل نيز همان طوركه شرح داده شد، توانست به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كند تا با دو قهرماني در طول ۷ رقابت فصل به عنوان برترين راننده سال معرفي شود. اوژيه اين عنوان را با ۱۲۲ امتياز به دست آورد.
بعد از او همتيمياش اوانز با ۱۱۴ امتياز دوم شد. اوت تاناك نيز با ۱۰۵ اميتاز سوم شد. در پايان فصل تيم هيوندايي با كسب ۲۴۱ امتياز به مقام قهرماني رسيد. اين تيم سال گذشته نيز قهرمان شده بود. بعد از هيوندايي تويوتا با ۲۳۶ امتياز سوم شد و تيم انگليسي فورد با ۱۲۹ امتياز بر جايگاه سوم ايستاد.