• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4815 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر

خبر

تظاهرات هزاران نفري عليه نتانياهو و برخورد پليس با معترضان

تظاهرات عليه نخست‌وزير رژيم صهيونيستي‌در حالي وارد بيست و پنجمين هفته خود شد كه رسانه‌هاي صهيونيستي از برخورد پليس با معترضان در شهر تل‌آويو خبر دادند. به نوشته روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» تظاهرات عليه «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم اسراييل شنبه شب مقابل اقامتگاه‌هاي او در شهرهاي «قدس اشغالي» و «قيصريه» و همچنين مقابل منزل «بني گانتز» وزير جنگ اين رژيم در «رشو هانين» در حال برگزاري است. به گزارش فارس، در تظاهرات شنبه‌شب در حالي هزاران نفر حضور دارند كه گزارش‌ها از حضور گسترده نيروهاي پليس در مراكز مهم شهرهاي ياد شده حكايت دارد. در قدس اشغالي، نيروهاي پليس مانع از حضور معترضان به يكي از ميادين مهم شهر شده‌اند. پليس همچنين با استقرار خودروها و موانع، مانع حركت معترضان شده است. روزنامه «يديعوت آحارونوت» چاپ فلسطين اشغالي نيز از درگيري پليس با معترضان در «تل‌آويو» در شنبه‌شب خبر داده است. نارضايتي عمومي از سياست‌هاي نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در مقابله با شيوع ويروس كرونا و بحران اقتصادي ناشي از آن طي هفته‌هاي گذشته هزاران نفر را در فلسطين اشغالي به خيابان‌ها كشانده به‌ طوري كه معترضان خواستار استعفاي نتانياهو از سمتش هستند. اين اعتراضات در حالي صورت گرفته كه بنيامين نتانياهو در انتظار محاكمه خود در دادگاه به اتهام فساد مالي است.

نقض آتش‌بس در قره‌باغ

وزارت دفاع روسيه براي اولين‌بار از زمان امضاي توافق براي پايان دادن به درگيري‌ها در قره‌باغ كوهستاني، از تبادل آتش بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان در روز جمعه خبر داد و گفت از دو طرف خواسته شده به آتش‌بس پايبند بمانند. وزارت دفاع روسيه كه در منطقه قره‌باغ نيروهاي حافظ صلح مستقر كرده، در بيانيه‌اي اعلام كرد: يك مورد نقض آتش‌بس روز ۱۱ دسامبر (جمعه ۲۱ آذر) در منطقه «هادروت» گزارش شد. به گزارش «فرانس ۲۴»، پيش از آن ارتش ارمنستان اعلام كرده بود حملاتي از طرف باكو عليه دو روستا كه تحت كنترل نيروهاي قره‌باغ قرار دارند، انجام شده است. از طرف ديگر ارتش جمهوري آذربايجان هم گفته بود اقدامات مقابله‌اي كافي عليه تحركات طرف مقابل انجام شده، اما افزود آتش‌بس در حال حاضر برقرار است. يك سخنگوي نيروهاي حافظ صلح روسيه تبادل آتش با سلاح‌هاي خودكار بين دو طرف را تاييد كرد و گفت، درخواست براي احترام به آتش‌بس براي هر دو طرف ارسال شده است. پيش از آن نيروهاي قره‌باغ مدعي شده بودند سه تن از آنها در حمله از سوي نيروهاي جمهوري آذربايجان زخمي شده‌اند. اين اولين‌بار است كه روسيه از زمان دستيابي به توافق بين باكو و ايروان، نقض آتش‌بس در منطقه قره‌باغ كوهستاني را گزارش كرده است. «سرگئي لاوروف» وزير خارجه روسيه روز شنبه در سخناني تاكيد كرد كه هرگونه تلاش براي تضعيف توافق آتش‌بس قره‌باغ محكوم به شكست است. پيش‌تر «حلوصي آكار» وزير دفاع تركيه از انجام شدن اقدامات و تداركات لازم براي تاسيس مركز نظارت بر آتش‌بس بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ كوهستاني خبر داده بود. آكار در اين باره توضيح داد: «كارهاي بين آنكارا، باكو و مسكو براي تاسيس مركز مشترك نظارت بر آتش‌بس قره‌باغ، در حال انجام شدن است.» باكو و ايروان در ۱۰ نوامبر (سه‌شنبه ۲۰ آبان) با توافقي كه با پادرمياني روسيه حاصل شد، به چند هفته نبرد خونين خاتمه دادند. براساس بخشي از اين توافق ۱۰‌ بندي كه باعث بروز اعتراضاتي در داخل ارمنستان و تشديد درخواست‌ها براي استعفاي «نيكل پاشينيان» از نخست‌وزيري شده است، قرار شد نيروهاي صلح‌بان روسيه در منطقه مستقر شوند.

دستگيري 2 يوناني به اتهام انتقال اطلاعات حساس نظامي به تركيه

دستگاه اطلاعاتي يونان روز شنبه از دستگيري 2 شهروند خود به اتهام جاسوسي براي تركيه خبر داد. به گزارش «خبرگزاري فرانسه» 2 شهروند يوناني متهم به جاسوسي براي تركيه طي تلاش دستگاه اطلاعات ملي يونان (EYP) دستگير شدند. هر دو شهروند متهم به جاسوسي در جزيره «رودس» يونان، واقع در شرق مديترانه كار مي‌كردند. يكي از اين افراد در كنسولگري تركيه در رودس شاغل و ديگري در حال كار روي كشتي بين رودس و جزيره كوچك كاستروليزو، شرقي‌ترين جزيره يونان بود. يونان اعلام كرده كه يكي از اين شهروندان يوناني موقعيت كشتي‌هاي نيروي دريايي يونان و همچنين ساير اطلاعات در مورد مواضع ارتش يونان در اين جزاير را به مظنون ديگر شاغل در كنسولگري تركيه در جزيره رودس انتقال مي‌داد. روابط تركيه با يونان مدتي است كه بر سر مساله ورود مهاجران و پناهجويان از خاك تركيه به يونان و اقدام آنكارا در اعزام كشتي‌هاي حفاري به شرق مديترانه به تيرگي گرويده است.

گوترش: موضع سازمان ملل درباره صحراي غربي تغيير نكرده است

دبيركل سازمان ملل در واكنش به اقدام امريكا گفت، مساله حاكميت بر صحراي غربي موضوعي نيست كه با به رسميت شناختن اين حاكميت توسط يك كشور تغيير كند و قطعنامه‌هاي سازمان ملل در اين خصوص حرف آخر را مي‌زند. جمعه گذشته «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا ضمن اعلام توافق سازش ميان مراكش و اسراييل گفت كه امريكا حاكميت مراكش بر منطقه «صحراي غربي» را به رسميت مي‌شناسد. خبرنگار «القدس العربي» از «آنتونيو گوترش» دبيركل سازمان ملل درباره ارزش قانوني اين تصميم ترامپ پرسيد كه او در پاسخ گفت: همان‌طور كه قبلا گفتيم و آن را واضح بيان كرديم موضع‌سازمان ملل درباره [جمهوري] صحراي غربي تغيير نكرده و اوضاع مانند گذشته باقي خواهد ماند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون