• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4815 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر

نگاهي به دربي‌هاي منچستر و مادريد

از سرماي اولدترافورد تا خونسردي زيدان

سامان سعادت

 

شنبه شب دو تا از مهم‌ترين دربي‌هاي فصل اروپا برگزار شد؛ يكي در منچستر و ديگري در شهر مادريد. نتايج اين دو بازي به شكلي رقم خورد كه در ليگ برتر انگليس بالانشينان جدول جشن گرفتند و در لاليگا مشخص شد كت تن كيست! 
در دربي منچستر دو تيم اين شهر در شرايطي برابر هم قرار گرفتند كه هر دو در ميانه جدول كنار هم قرار داشتند. برد در اين بازي مي‌توانست سكوي جهشي عالي در اختيار تيم برنده قرار دهد اما در نهايت برخلاف تصورات بازي بدون گل به اتمام رسيد. اين نتيجه تا حدودي برخلاف پيش‌بيني‌ها بود. هم از حيث جذابيت و هم از حيث نتيجه. دربي‌هاي قبلي منچستر، مخصوصا وقتي پپ گوارديولا يك طرفش قرار داشت پر بود از اتفاقات هيجان‌انگيز و گل‌هاي زياد. وضعيتي كه در بازي شنبه شب اصلا رخ نداد. از سمت ديگر با توجه به دو شكست پياپي شياطين سرخ در ليگ قهرمانان و بازماندن از صعود به دور حذفي ليگ قهرمانان تصور مي‌شد سيتي كار راحت‌تري براي پيروزي دارد. سيتيزن‌ها بر‌خلاف همشهري‌شان به عنوان صدرنشين به دور يك هشتم ليگ قهرمانان راه يافتند. 
سولشر در بازي مقابل حريف همان استراتژي بازي‌هاي سابق را در پيش گرفت؛ تمركز روي دفاع و استفاده سريع از ضدحملات. پپ هم طبيعتا بازي هميشگي را در دستور كار قرار داد؛ مالكيت توپ و پاس‌هاي خيلي زياد. در اين ميان به نظر مي‌رسيد يونايتد شرايط بهتري دارد چون برنامه‌اي كه مدنظر داشت را دقيق‌تر به اجرا مي‌گذاشت. سيتي اما در اجراي تاكتيك‌هاي هميشگي ناكام بود و نمي‌توانست موقعيت‌هاي زيادي خلق كند. مهم‌ترين موقعيت مهمان تك به تك رياض محرز بود كه روي پاس استثنايي ديبروينه مهيا شد اما به گل ننشست. با نتيجه‌اي كه در پايان بازي حاصل شد يونايتد با ۲۰ امتياز در رده نهم و منچسترسيتي با ۱۹ امتياز در رده دهم قرار گرفت. 
باتوجه به شرايط دو تيم و امتياز از دست دادن‌هاي متوالي به نظر مي‌رسد كم‌كم بايد نام شهر منچستر را از مدعيان ليگ جزيره امسال خارج كنيم. گرچه هنوز ۲۷ هفته براي يونايتد و سيتي باقي مانده ولي نمايش آنها در ليگ برتر چندان اميدوار‌كننده نيست. با اين حال نبايد از اين نكته غافل شد كه تيم‌هاي صدرنشين نيز هنوز نتوانستند فاصله‌اي چشم‌گير با ساير تيم‌ها ايجاد كنند. گوارديولا در پايان بازي گفت: «اين يك امتياز خوب بود. دوست داشتيم برنده شويم اما خوب اشكالي ندارد. اينجا اولدترافورد است و با رقيب سرسختي روبه‌رو هستيم. آنها فشار مي‌آورند و در خط حمله بسيار سريع هستند. 
اين تيم منچستريونايتد است و فكر مي‌كنم به‌طور كلي بيشتر بخش‌هاي بازي خوب بوديم. مي‌دانم انتظارات از منچسترسيتي بسيار زياد است اما معتقدم كه نتيجه خوبي را به دست آورديد.» سولشر سرمربي ميزبان نيز همانند همتايش از نتيجه ابراز رضايت كرد و گفت: «فكر مي‌كنم همه بايد از اين تساوي خوشحال باشند. ما با يك چالش ذهني كه براي‌مان اتفاق افتاده بود روبه‌رو بوديم و آن حذف از ليگ قهرمانان اروپا بود. معتقدم كه انرژي ذهني ما براي بازيابي شرايط بسيار خوب بود.»
دو ساعت بعد از دربي منچستر، چشم علاقه‌مندان به فوتبال راهي شهر مادريد و جدال دو تيم رئال و اتلتيكو شد. اين بازي در شرايطي برگزار مي‌شد كه از هفته گذشته زيدان توسط مطبوعات اسپانيا تحت فشار عجيبي قرار گرفته بود. نتايج نه چندان خوب كهكشاني‌ها در ليگ قهرمانان و لاليگا زمزمه‌هاي آمدن مربي جديد به برنابئو را تقويت مي‌كرد و شنيده مي‌شد اگر رئال در سه بازي آينده مقابل سويا در ليگ، گلادباخ در ليگ قهرمانان و اتلتيكو در دربي مادريد نتيجه نگيرد كارش تمام است. 
زيدان اما در مقابل اين تهديدها مثل هميشه خونسرد نشان داد و اعلام كرد تنها روي كارش متمركز است. رئال ابتدا سويا را در خانه حريف برد، سپس با شكست دادن مونشن گلادباخ نه تنها به ليگ اروپا سقوط نكرد كه به عنوان صدرنشين راهي دور بعد ليگ قهرمانان شد و سپس به رويارويي با شاگردان ال‌چولو رسيد. اتلتيكو اما بر‌خلاف رئال شرايط خيلي خوبي پيش از دربي داشت؛ نه خبري از بحران بود و نه خبري از اولتيماتوم. اتلتيكو پيش از دربي با يك بازي كمتر فاصله‌اي 6 امتيازي با رئال داشت. تيم بدون شكست لاليگا بود و بهترين خط دفاعي ليگ به شمار مي‌رفت. گرچه خيلي سخت اما كارشناسان كفه ترازو را كمي به سمت اتلتيكو سنگين مي‌ديدند. 
در زمين بازي اما همه‌چيز به شكل متفاوتي رقم خورد. تيم زيدان كه با بازگشت كريم بنزما و سرخيو راموس جان تازه‌اي گرفته بود در خانه اجازه نفس كشيدن به رقيب همشهري‌اش نداد. همان تيمي كه تا هفته پيش همه مي‌گفتند كسل‌كننده است و بايد حداقل هشت بازيكنش عوض شود، نفس سرخپوست‌ها را بريد. كهكشاني‌ها خيلي زود توسط كاسميرو به گل رسيدند و در نيمه دوم هم با شوت جالب دني كارواخال كه بعد از برخورد به تيرك به دروازه به پشت اوبلاك خورد و به درون دروازه غلتيد به گل دوم دست يافت. رئال با همين دو گل دربي مادريد را برد و به رتبه سوم جدول رسيد تا همه ببينند در عرض كمتر از يك هفته زيدان از يك تيم بحران‌زده دوباره تيمي در حد و اندازه‌هاي قهرماني ساخته است.
زيزو بعد از برد در دربي گفت: «از بازي به‌طور كامل رضايت دارم و خوشحالم. مثل بازي با گلادباخ بوديم و ببينيد كه چگونه و چه تيمي را شكست داديم. اتلتيكويي را برديم كه 26 بازي متوالي در لاليگا نباخته بود. به خوبي بر اين تيم فشار آورديم و اجازه نداديم اتلتيكو بازي خودش را انجام دهد. تنها يك موقعيت روي ضربه سر سائول داشتند و در مجموع بازي تحت كنترل ما بود.» ديه‌گو سيمئونه نيز بعد از شكست مقابل رئال با اعتراف به بهتر بودن حريف گفت: «رئال بازي را بهتر شروع كرد و بازيكنان‌شان جدي‌تر و جنگنده‌تر بودند. ما هرگز نتوانستيم با ريتم بازي هماهنگ شويم. مدت‌ها بود در لاليگا شكست نخورده بوديم و واضح بود كه بالاخره يك روز مي‌بازيم. رئال كاملا تيم بهتر ميدان بود و بايد به اين تيم تبريك گفت. در هر صورت مربيان هم اشتباه مي‌كنند و امشب برنامه‌هاي من جواب نداد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون