• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4815 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر

‌به مناسبت درگذشت مربي موفق و متين آرژانتيني

خداحافظ پاچورا! سلام ما را به ديه‌گو برسان

ثنا ولي‌نژاد

 

وقتي «دنيل پاسارلا»، سابه يا را به كادرفني خود در ريورپلاته و سپس تيم ملي آرژانتين اضافه كرده بود، الخاندرو بارها تكرار كرد: «روزي كه فروتني را از دست بدهيم، همانند اين است براي ساختن ساختمان خود، از آجرهاي ترك خورده استفاده كرده باشيم.» اين فروتن بودنش بود كه منجر به كسب لقب «پاچورا» ازسوي هواداران آرژانتيني شد.
مردي كه 40 سال از زندگي‌اش مربوط به «فوتبال حرفه‌اي» بود. مانند ديگر بازيكنان بزرگ فوتبال آرژانتين، نام «الخاندرو سابه يا» براي هميشه در خاطر خواهد ماند. 40 سال حرفه‌اي بودن، از اولين حضورش در ريورپلاته در 3 مارس 1974، تا فينال جام جهاني برزيل در 13 جولاي 2014، آخرين بازي او به عنوان سرمربي.
«نستور رائول پيپو روسي» مربي بود كه براي اولين‌بار در ريورپلاته در ششمين روز از مسابقات متروپوليتن در 3 مارس 1974 به او بازي داد. در مسابقه‌اي كه با تساوي يك-يك برابر آل بويز به پايان رسيد. الخاندرو 8 دقيقه مانده به پايان بازي به جاي «خورخه لوئيز گيزو» به بازي آمده بود‌. يك شماره 10 با استعداد مانند همه كساني كه در آن زمان هنگام بازي در ريورپلاته، هميشه «بتو نوربرتو آلونسو» را رهبر مي‌دانستند، كسي كه هرگز تصميم به تحكيم حضورش در جمع ميليونر‌ها، باشگاهي كه تا اواسط سال 1978 در آن بازي كرد، نگرفت. 
سابه يا در چهار فصل، 133 بازي انجام داد و 12 گل به ثمر رساند، اولين گل او در جريان پيروزي 6-يك مقابل تمپرلي در 20 آوريل 1975 بود. در آن سال‌ها او سه بار قهرمان شد؛ در سري مسابقات متروپوليتن و ملي در 1975 و متروپوليتن در 1977 و همه تحت هدايت «آنخل لابرونا» اسطوره كم‌نظير ريورپلاته و فوتبال آرژانتين.
اسكار برناده، روزنامه‌نگار مجله اوله مي‌نويسد: «سابه يا از اولين آرژانتيني‌هايي بود كه به فوتبال انگليس ترانسفر مي‌شود. چند روز پس از فروش «اسوالدو آرديلس» و «خوليو ريكاردو ويا» قهرمانان جهان با آرژانتين، به تاتنهام، «هري هاسلم»، مربي تيم شفيلد يونايتد به همراه «كيت بوركينشاو» نماينده‌اي از اسپرز وارد كشور آرژانتين شدند. او ابتدا در خريد آرديلس و ويا به تاتنهام كمك كرد، سپس در جست‌وجوي استعدادي براي تيم خودش بود.
داستان از اين قرار است كه هاسلم، در ابتدا ديه گو مارادونا را هدف نقل و انتقالاتي خود قرار داد. او از اين ارقامي كه براي فروش ديه گو مطرح شده بود، ترسيد و علاوه بر اين، ديه گو در ليست 40 بازيكن زير 19 سال بود كه نمي‌توانستند به خارج از ليگ آرژانتين ترانسفر شوند و اين همان روزي بود كه «پاچورا» به شفيلد يونايتد فروخته شد، در 19 جولاي 1978.
گزينه دوم «ماريو زنابريا» بود اما به آن خيلي پرداخته نشد. «آنتونيو راتين» يكي از بازيكنان اسطوره‌اي بوكاجونيورز، به‌عنوان يك واسطه عمل كرد و به سابه يا كه هنوز در ريورپلاته تبديل به بازيكن فيكس نشده بود، پيشنهاد داد. 
اين انتقال به مبلغ 300 هزار دلار به علاوه يك بازي دوستانه بين ريورپلاته و شفيلد در انگليس انجام شد كه در تاريخ 31 آگوست برگزار و تيم آرژانتيني با گل‌هاي بتو نوربرتو آلونسو و لئوپولدو لوكه 2-يك پيروز شد. سابه يا در سه دسته از فوتبال انگليس بازي كرد؛ اول، دوم و سوم. او در شفيلد 76 بازي را انجام داد كه موفق شد 8 گل به ثمر رساند اما شفيلد به دسته پايين‌تر سقوط كرد.  سابه يا پس از قطعي شدن سقوط شفيلد گفته بود: «ما به دسته سوم سقوط كرديم و مردم وارد زمين شدند تا ما را دلداري دهند. آنها به من گفتند هي الكس! سال آينده ما بالا خواهيم آمد، مثل آرژانتين!»  در فصل 1980/81 او 23 بازي (كه در آن 2 گل به ثمر رساند) براي ليدزيونايتد انجام داد، تيمي كه در حال حاضر توسط مارسلو بيلساي آرژانتيني هدايت مي‌شود. پس از سه فصل حضور در فوتبال انگليس، سابه يا به آرژانتين بازگشت. در ابتداي ژانويه 1982، سابه يا به استوديانتس پيوست، باشگاهي كه در آن او بت هواداران شد. امروز همگي باور دارند تيم سابه يا هميشه استوديانتس بوده گرچه بت او در بچگي بازيكن افسانه بوكاجونيورز، روژيتاس بود، اما او فوتبالش را از آكادمي ريورپلاته شروع كرد؛
ابتدا به عنوان بازيكن و سپس به عنوان مربي. در سه سال حضورش 127 بازي انجام داد، 7 گل به ثمر رساند و دو عنوان به دست آورد؛ متروپوليتن 1982 و جام ملي 1983‌(تورنمنتي كه در سال‌هاي 1967 تا 1984 در آرژانتين برگزار مي‌شد و به قهرمان آن، متروپوليتن و به نايب قهرمان آن ناسيونال مي‌گفتند).  سپس در سال 1985 با مبلغ ۱۷۰۰۰۰ دلار به پورتو الگره و به باشگاه گرميو منتقل شد، باشگاهي كه تقريبا دو سال در آن حضور داشت، 60 بازي انجام داد، 5 گل به ثمر رساند و دو قهرماني را به دست آورد.
 در اين بين، در ژانويه 1986، به مدت 3 ماه قرضي به استوديانتس بازگشت. در پايان مسابقات فصل 85/86 كه ريور قهرمان ليگ شده بود، به اين تيم بازگشت. در آگوست 1986، استوديانتس او را قرضي تا آوريل 1987 با 35000 دلار و بند خريد 100000 دلار به خدمت گرفت. 
در دو تورنمنت آن سال، سابه يا 36 بازي ديگر (همراه با به ثمر رساندن 3 گل) با پيراهن استوديانتس انجام داد. با اين حال اين باشگاه از بند خريد استفاده نكرد. در 32 سالگي، پاچورا در زمين «فِرو» از فوتبال آرژانتين خداحافظي كرد، جايي كه او در 27 بازي در فصل‌88 /1987 انجام داد. اما آخرين باشگاه او 
Irapuato de México در فصل 89/1988 بود باشگاهي كه در آن 31 مسابقه را انجام داد.  در كل، سابه يا در 513 بازي باشگاهي خود، 39 گل به ثمر رساند و 7 عنوان قهرماني كسب كرد. علاوه بر اين، او در دوران «كارلوس بيلاردو» در 8 مسابقه در تيم ملي آرژانتين به ميدان رفت.
پس از بازنشستگي و قبل از ورود دنيل پاسارلا به عنوان مربي ريورپلاته، سابه يا به كادر مربيگري قيصر فوتبال آرژانتين پيوست و 17 سال را با او گذراند.  بعد از ريورپلاته، در تيم ملي آرژانتين (98-1994)، اروگوئه (01/2002)، پارما (2001)، مونتري مكزيك (2003/2002)، كورينتيانس برزيل (2005) و دوباره در ريورپلاته (2007/2006) مربيگري كرد. تنها در سال 2009 بود كه او كار خود را به عنوان «سرمربي» آغاز كرد. آن هم در استوديانتس كه با قهرماني در كوپا ليبرتادورس سال 2009 (با كاپيتاني خوان سباستين ورون) و نايب قهرماني مسابقات جام باشگاه‌هاي جهان در سال 2009 (كه در فينال برابر بارسلونا شكست خورد و ليونل مسي در وقت اضافي گلي با سينه خود به ثمر رسانيد) و سپس با قهرماني در ليگ به كار خود در اين باشگاه پايان داد. در مجموع، 97 مسابقات، 58 برد، 21 تساوي و 18 باخت و ميانگين 68درصد امتيازات را كسب كرد.
پس از جام جهاني آفريقاي جنوبي، توسط «خوليو گروندونا» رييس وقت آفا، به عنوان سرمربي تيم ملي آرژانتين انتخاب شد كه حاصلش نايب قهرماني جهان در جام جهاني 2014 برزيل بود. در 13 جولاي، روز فينال جام جهاني، پس از شكست صفر-يك برابر آلمان، آخرين بازي‌اش به عنوان سرمربي در آرژانتين را به پايان رساند؛ 41 برد، 10 تساوي و 5 باخت حاصل كار او در تيم ملي بود. پس از اتمام مسابقات، سابه يا گفت: «تيم ما با بازيكنانش، چه ببرند و چه ببازند شايسته تحسين خواهند بود‌. نايب قهرماني جهان دستاورد بزرگي است و بايد مورد تحسين قرار بگيرد، اما من بسيار غمگينم كه نتوانستم جام را به آرژانتين بياورم.» پس از جام جهاني، سابه يا خسته از كار بود و سلامتي‌اش بسيار به خطر افتاد، ابتدا با سرطان و سپس مشكلات تنفسي و قلبي كه در يك سال با درد زيادي او را همراه كرده بود، دست و پنجه نرم كرد. 
در 26 نوامبر و يك روز پس از درگذشت مارادونا، سابه يا فورا به بيمارستان منتقل شد و سرانجام در 8 دسامبر بر اثر حمله قلبي درگذشت تا مردم آرژانتين پس از رفتن ديه گو مارادونا، بار ديگر به سوگ يكي از موفق‌ترين و بي‌اغراق‌ترين مربيان تيم ملي آرژانتين بنشينند، اين درحالي است كه كارلوس بيلاردو سرمربي موفق و صاحب سبك آرژانتين در جام‌هاي جهاني 86 و 90 نيز به علت بيماري‌اش، هنوز از درگذشت مارادونا خبردار نشده است! 
با همه اينها، حقيقتا بي‌جهت نبود كه به سابه يا لقب پاچورا دادند، مردي بي‌ادعا، آرام، موقر و موفق... گويي وقتش شده بگوييم خداحافظ «پاچورا»، سلام ما را به ديه گو برسان!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون