• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4818 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ آذر

رييس‌جمهوري تفاوت شرايط امروز را با سال ۹۴ تشريح كرد

شكستنِ شمشيرِ شش قطعنامه

از آمدن بايدن ذوق‌زده نيستيم؛ از رفتن ترامپ بسيار خوشحاليم

نشست رييس‌جمهوري با اعضاي دولت صبح روز چهارشنبه برگزار شد. در ابتداي اين نشست حسن روحاني از كاهش آمار ابتلا و مرگ و مير 
بر اثر كرونا و تقليل ۱۶۰ مركز قرمز كشور به ۱۲ شهر خبر داد. پس از آن‌ هم به توليد واكسن داخلي اشاره كرد و گفت، اگرچه اين مقوله در حال پيشرفت است اما دولت به فكر خريد واكسن مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني يا حتي همين واكسن‌هاي موجود است. رييس‌جمهوري پس از آن به ارايه آمار و ارقامي پرداخت كه نشان مي‌داد، در چه زمينه‌هايي رشد اقتصادي حاصل شده، رشدي كه به‌ گفته او هم بي‌نفت و هم با نفت ميسر شده است اما بخش عمده سخنان روحاني در نشست ديروز به موضوع برجام، مذاكره و سرنوشت اين دو بعد از پيروزي بايدن و تا قبل از خداحافظي حسن روحاني از پاستور اختصاص داشت، آن‌‌هم درست در روزي كه رهبري در جريان ديدار اعضاي ستاد بزرگداشت سالگرد سردار سليماني و خانواده آن شهيد بر اين نكته تاكيد كردند كه «اگر بتوان تحريم را رفع كرد، حتي يك ساعت هم نبايد تاخير كنيم.» موضوعي كه در سخنان حسن روحاني بارها به چشم خورده و مشخصا در نشست خبري روز دوشنبه بر آن تاكيد كرد.

 با برجام ثابت‌ كرديم به عهد خود وفاداريم
رييس‌جمهوري به تحليل برخي «رسانه‌هاي ماهواره‌اي ضدايراني» اشاره كرد كه در اين روزها اذعان مي‌كنند چون شرايط، مشابه سال ۹۴ نيست جمهوري اسلامي هم در اين مناسبات دست بالا را ندارد. حسن روحاني البته در پاسخ به اين‌گونه تحليل‌ها گفت: «ايران مي‌گويد بايد همه به تعهدات خود برگردند، بعد يك تفسيرهاي عجيب و غريبي مي‌كنند. او البته اذعان كرد كه «اين حرف كه شرايط امروز يعني در سال 2020 يا اوايل 2021 با سال 2015 متفاوت است، قبول دارم كه متفاوت است، منتها تفاوت نه در آن مسيري كه آنها تفسير مي‌كنند در مسيري كه الان توضيح مي‌دهم تا گوش كنند.» او در ادامه اين تفاوت را توضيح داد و گفت: «آن روز كه درباره برجام مذاكره مي‌كرديم، يك شمشير بالاي سر ما بود به ‌نام شش قطعنامه، اين شمشير امروز نيست شكسته شده و رفت. آن روز كه مذاكره مي‌كرديم يك شمشير دومي به نام PMD بالاي سر ما بود، آن شمشير شكسته شد و از بين رفت و تمام شد. آن روز كه مذاكره مي‌كرديم در افكار عمومي دنيا به غلط شايعه كرده بودند كه اگر ايران تعهدي بكند به تعهد خود عمل نمي‌كند، گوش نمي‌كند. ما در برجام ثابت كرديم متعهدترين كشور دنيا هستيم، از همه بهتر، سخت مذاكره مي‌كنيم، با وسواس مذاكره مي‌كنيم، اما اگر تصميم گرفتيم، امضا كرديم، به امضاي خودمان و به عهد خود وفادار خواهيم ماند.» رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد: «آن روز كه در 2015 حرف مي‌زديم 1+5 روبه‌روي ما بود و امروز امريكا تنهاست. تمام كشورهاي جهان به استثناي يكي، دو تا از كشورهاي مزدور و كوچكي كه به امريكا وابسته هستند همه با خروج امريكا از برجام مخالف هستند و همه محكوم مي‌كنند. همه به امريكا توصيه مي‌كنند كه بايد به برجام برگردد. شرايط ما با آن روز زمين تا آسمان فرق دارد كاملا متفاوت است. شرايط داخلي ما هم فرق مي‌كند.»

ما در همه ‌چيز برابر شده‌ايم
روحاني در ادامه سخنانش به برخي نقاط قوتي اشاره كرد كه در اين چند سال اخير حاصل شده. او در ادامه برشمردن تفاوت سال ۹۴ با امسال گفت: «آن روز كه دنبال مذاكره با جهان بوديم بنزين وارد مي‌كرديم. ميليون‌ها دلار بايد پول مي‌داديم تا بنزين وارد كنيم كه آنها هم نگذارند و مانع شوند. امروز بنزين صادر مي‌كنيم. آن روز كه مذاكره مي‌كرديم گازوييل وارد مي‌كرديم، امروز صادر مي‌كنيم. آن روز كه مذاكره مي‌كرديم در زمستان ناچار بوديم گاز را وارد كنيم امروز در زمستان هم گاز را صادر مي‌كنيم. آن روز كه مذاكره مي‌كرديم در بسياري از محصولات از جمله گندم محتاج بوديم كه از خارج خريداري كنيم، امروز روي پاي خودمان ايستاديم. در بسياري از محصولات در خودكفايي يا در مرز خودكفايي قرار گرفتيم.» او گفت: «قدرت امروز ما با قدرت آن روز قابل مقايسه نيست. امروز قدرت نظامي، پدافندي ما با سال 2015 قابل قياس نيست. امروز مدرن‌ترين سيستم پدافند هوايي را دراختيار داريم. بهترين ناوچه‌ها را دراختيار داريم. بهترين سيستم موشكي را دراختيار داريم. بله متفاوت است، با 2015 تفاوت كرده است. قدرت ما در همه جا و در همه‌ چيز چند برابر شده و شما راست مي‌گوييد قدرت ما فرق كرده است. در هسته‌اي هم قدرت ما فرق كرده است. آن روز يكي، دو نوع سانتريفيوژ، IR1 داشتيم يا IR2 هم مقداري، IR4 هم اوايل كارش بود. بله ما فرق كرديم امروز IR8 و IR6 داريم. شرايط ما فرق كرده و امروز توانمندتر و قدرتمندتر از هميشه هستيم.» روحاني با تكرار اين‌كه درصورت بازگشت طرفين مقابل به تعهدات،  ايران نيز بازخواهدگشت، خطاب به كساني كه مي‌گويند دولت از آمدن بايدن ذوق‌زده شده، گفت: «از آمدن آقاي بايدن ذوق‌زده نيستيم اما از رفتن ترامپ بسيار خوشحاليم. از يك انساني كه اين همه جنايت كرد، آدمكش و تروريست بود، حتي به واكسن ما هم رحم نمي‌كند. مي‌خواهيم واكسن بخريم براي ما مانع درست مي‌كند.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون