• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4818 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ آذر

سفر بايدن به آتلانتا و خيز بلند دموكرات‌ها براي پيروزي در انتخابات سنا

همه ‌ چيز به جورجيا بستگي دارد

محمدحسين لطف‌الهي

 

جو بايدن تنها يك روز پس از رسمي شدن پيروزي‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري عازم شهر آتلانتا شد تا كارزاري انتخاباتي به نفع دو كانديداي دموكرات ايالت جورجيا در انتخابات سنا برگزار كند و از مردم اين ايالت بخواهد بار ديگر پاي صندوق‌هاي راي بروند؛ اتفاقي كه مي‌تواند پس از سال‌ها تسلط دموكرات‌ها بر مجلس سنا را بازگرداند و مسير دولت منتخب را براي اجراي وعده‌هاي انتخاباتي هموار كند.
رييس‌جمهور منتخب امريكا در صحبت‌هايي كه طي اين كارزار مطرح كرد،كوشيد تا علاوه بر تقدير جورجيايي‌ها براي نتايج انتخابات رياست‌جمهوري، آنها را قانع كند كه اگر در ژانويه پاي صندوق‌هاي راي نروند، دست دولت او براي اجراي وعده‌ها بسته خواهد بود؛ «شما در ماه نوامبر يك شگفتي بزرگ را رقم زديد، شما براي بهبود وضع زندگي تك‌تك جورجيايي‌ها راي داديد و طوري راي داديد كه گويي زندگي‌تان به اين راي بستگي دارد. اكنون يك بار ديگر بايد اين كار را تكرار كنيد.»
همزمان با سفر جو بايدن به جورجيا، روند راي‌گيري زودهنگام نيز در اين ايالت آغاز شد. دموكرات‌ها كه بيشتر هواداران‌شان به دليل شيوع ويروس كرونا شركت در راي‌گيري زودهنگام(پستي يا حضوري) را به حضور در پاي صندوق‌هاي راي در روز انتخابات ترجيح مي‌دهند براي به دست آوردن كنترل سنا نياز دارند كه در هر دو رقابت انتخاباتي جورجيا پيروز باشند و شكست در حتي يكي از اين رقابت‌ها فرصت كنترل اين مجلس را دست‌كم تا دو سال ديگر از آنها سلب مي‌كند.
براي دستيابي به اين مهم، جان آسوف مستندساز 33 ساله با ديويد پردو سناتور اصلي جورجيا رقابت كند و رافائل ورناك،كشيش كليساي ابنزر باپتيست بايد بتواند از سدكلي لئوفلر سناتور جونيور اين ايالت بگذرد.
نتايج انتخابات 5 ژانويه در جورجيا تاثير زيادي بر آينده سياسي امريكا دارد. نيويورك‌تايمز در اين باره نوشته است:«اگر جمهوري‌خواهان بتوانند در رقابت‌هاي جورجيا به پيروزي برسند و دست‌كم يكي از كرسي‌هاي اين ايالت در مجلس سنا را از آن خود كنند، جو بايدن به احتمال بسيار زياد بايد اجراي وعده‌هاي خود در خصوص مواردي نظير تغيير سياست‌هاي مهاجرتي، توجه بيشتر به محيط زيست،كمك‌هاي مالي به شهروندان و بهداشت عمومي را كنار بگذارد.»
تاثير بسيار زياد اين رقابت اصلي‌ترين دليلي بود كه رييس‌جمهور منتخب امريكا را بر آن داشت به ‌رغم درگيري با بيماري(سرماخوردگي) و سرفه‌هاي فراوان به جورجيا سفر كند و كارزار انتخاباتي در اين ايالت به راه بيندازد.
انتقاد  شديد  از  سناتورهاي  جورجيا
بايدن در سخنراني خود در آتلانتا، شمشير را براي جمهوري‌خواهاني كه طي اين مدت او را آزار داده بودند از رو بست. او كه تا روز گذشته پيروزي‌اش در انتخابات رياست‌جمهوري از سوي بسياري از سناتورهاي جمهوري‌خواه به رسميت شناخته نمي‌شد.
او با اشاره به حمايت دو سناتور جمهوري‌خواه ايالت جورجيا از لايحه قضايي كه از سوي دادستان تگزاس ارايه شده بود و از ديوان عالي فدرال مي‌خواست تا نتايج انتخابات رياست‌جمهوري در ايالت‌هاي پنسيلوانيا، جورجيا، ميشيگان و ويسكانسين را باطل كند،گفت: «شايد سناتورهاي شما گيج شده بودند، شايد گمان مي‌كردند كه نماينده تگزاس هستند و بايد از منافع تگزاس حمايت كنند.» بايدن كه صحبت‌هايش با تشويق شديد حاضران روبه‌رو شده بود، ادامه داد: «اين سناتورها اگر قرار است از منافع تگزاس حمايت كنند و در راستاي خواست مردم تگزاس قدم بردارند، بهتر است از همان جا كانديدا شوند و در انتخابات شركت كنند.»
تقدير  از  استيسي آبرامز
رييس‌جمهور منتخب امريكا در اين سخنراني از استيسي آبرامز از اعضاي ارشد حزب دموكرات در ايالت جورجيا تقدير كرد و نقش او را در پيروزي خود در انتخابات اين ايالت ستود. خانم آبرامز تلاش زيادي داشت تا مردم اين ايالت را به حضور در انتخابات ترغيب كند و زمينه‌ساز پايان سيطره 30 ساله جمهوري‌خواهان بر جورجيا شود.
بايدن درباره او گفت:«آيا در اين كشور كسي را مي‌شناسيد كه به اندازه استيسي آبرامز براي حفظ دموكراسي و حق راي شهروندان در اين انتخابات تلاش كرده باشد؟ آيا كسي را مي‌شناسيد كه همه زندگي خود را وقف كرده باشد تا اطمينان حاصل كند صداي جورجيايي‌ها به درستي در سراسر كشور شنيده مي‌شود؟ من كه چنين كسي را نمي‌شناسم. استيسي آبرامز تو يك قهرماني.» بايدن در ادامه از شهروندان اين ايالت خواست تا هر يك به تنهايي نظير استيسي آبرامز عمل كنند و از اعضاي خانواده تا دوستان خود را قانع كنند كه در اين انتخابات به صحنه بيايند و با راي خود مسير دولت آينده را هموار كنند.
زنگ  خطر  براي  جمهوري‌ خواهان
هر چند كه جمهوري‌خواهان نيز چهره‌هاي مهم حزب‌شان را براي رقابت جورجيا به صف كرده‌ و از دونالد ترامپ گرفته تا مايك پنس در اين ايالت كارزار به راه‌ انداخته‌اند با اين وجود نظرسنجي‌ها از روند رو به رشد كانديداهاي دموكرات حكايت دارد. واشنگتن‌پست در گزارشي پيرامون اين موضوع نوشته است: از زماني كه رييس‌جمهور ترامپ كارزار خود را براي تقلب خواندن انتخابات آغاز كرد، استراتژيست‌هاي حزب جمهوري‌خواه هشدار دادند كه اين كارزار مي‌تواند سرنوشت انتخابات در جورجيا را تغيير دهد.
حتي گفته مي‌شد كه اگر طرفداران حزب جمهوري‌خواه به اين باور برسند كه راي‌شان شمرده نمي‌شود، تصميم خواهند گرفت در خانه بمانند. نشانه‌هاي احتمال بروز اين اتفاق نيز خيلي زود نمايان شد. چنانكه ال لين وود و سيدني پاول دادستان‌هاي جمهوري‌خواه سابق و محافظه‌كار ايالت جورجيا اعلام كردند:«ما حاضر نيستيم ۵ ژانويه دوباره راي بدهيم و ماشين‌هاي چيني راي‌مان را بدزدند. شما دوباره نمي‌توانيد مردم جورجيا را احمق فرض كنيد و انتظار داشته باشيد راي بدهند.» تا اينجاي كار پيش‌بيني اينكه احتمال دارد جمهوري‌خواهان جورجيا به دليل احساس وقوع تقلب از شركت دوباره در انتخابات سر باز بزنند صرفا يك تئوري سياسي و بر مبناي تحليل بود اما داده‌هاي جديد از نظرسنجي‌هاي صورت گرفته در اين ايالت نشان مي‌دهد كه دموكرات‌ها علاوه بر برتري نسبي در ميانگين نظرسنجي‌ها، روند رو به رشدي را آغاز كرده‌اند كه در نهايت مي‌تواند به از دست رفتن اكثريت سنا براي جمهوري‌خوا‌هان منجر شود.
فاكس‌نيوز اخيرا در يك نظرسنجي از شهروندان امريكايي پرسيده است «با اتفاقاتي كه در طول انتخابات اخير افتاد آيا حاضرند در انتخابات‌ آينده شركت كنند؟» اكثريت شهروندان از تمايل به شركت در انتخابات آينده سخن گفته‌اند با اين حال شكاف جالبي ميان طرفداران دو حزب در اين خصوص وجود دارد. در ميان دموكرات‌ها 84 درصد معتقدند كه حتما در انتخابات آينده شركت خواهند كرد در حالي كه اين رقم براي جمهوري‌خواهان 69 درصد است. واشنگتن‌پست تاكيد كرده اين اطلاعات نمي‌توانند به‌طور قطعي بگويند كه چه اتفاقاتي در انتخابات آينده جورجيا يا ديگر انتخابات‌ آينده رقم خواهد زد اما داده‌هايي هستند كه نشان مي‌دهند، رفتارهاي ترامپ بي‌تاثير نخواهد بود.
در حال حاضر بر اساس ميانگين نظرسنجي‌هاي وب‌سايت FiveThirtyEight  رقابت نزديكي ميان جان آسوف و ديويد پردو وجود دارد. 48.2 درصد از شركت‌كنندگان در نظرسنجي گفته‌اند كه در 5 ژانويه به جان آسوف كانديداي حزب دموكرات راي مي‌دهند و در مقابل 47.9 درصد نيز حمايت خود را از ديويد پردو سناتور كنوني ايالت جورجيا اعلام كردند. در رقابت دوم، رافائل ورناك ديگر كانديداي حزب دموكرات توانسته با 48.4 درصد در مقابل كلي لئوفلر با 47.4 درصد پيشتاز باشد. اين در حالي است كه در نيمه اول ماه نوامبر يعني دقيقا هنگام اعلام نتايج انتخابات سوم نوامبر نظرسنجي‌ها از برتري كلي لئوفلر حكايت داشتند و كانديداي حزب جمهوري‌خواه را شانس اصلي پيروزي در اين رقابت مي‌ناميدند.
نگاهي به جزييات نظرسنجي‌ها بيانگر آن است كه در نظرسنجي‌هايي با نمونه‌هاي مشاركت‌كننده بيشتر، دموكرات‌ها وضعيت بهتري نسبت به ميانگين نظرسنجي‌ها دارند. براي نمونه در آخرين نظرسنجي موسسه «فابريتزيو وارد» كه با مشاركت 1250 نمونه صورت گرفته، جان آسوف اختلاف خود را با ديويد پردو به 2 درصد رسانده و رافائل ورناك نيز توانسته برتري 1.2 درصدي را با رقيب به ثبت برساند.
با توجه به داده‌هاي اخير و اينكه احتمال كمتري براي مشاركت بالاي جمهوري‌خواهان در انتخابات وجود دارد، اگر دموكرات‌ها بتوانند بار ديگر مشاركت بالايي را در انتخابات رقم بزنند، راه هموارتري را براي دستيابي به اكثريت در مجلس سنا پيش ‌رو خواهند داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون