• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4818 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ آذر

خبر

گروسي: ايران خواستار امنيت در سراسر دنياست

«رافائل گروسي» مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مصاحبه‌اي روز چهارشنبه از خروج دولت امريكا از برجام انتقاد كرد. او در اين مصاحبه همچنين گفته كه ايران خواستار امنيت و ثبات در سراسر دنياست.

گروسي در مصاحبه با شبكه خبري «سي‌بي‌اس» گفت: «ايران دارد برنامه هسته‌اي‌اش را پيش مي‌برد. همان ‌طور كه مي‌دانيد، اين اتفاق در خلأ رخ نداده، بلكه در چارچوب توافقي انجام مي‌شود كه در سال ۲۰۱۵ به امضاي گروه 1+5 رسيده است.»

وي اضافه كرد: «به خاطر داريد كه ايالات متحده دو سال پيش، در سال ۲۰۱۸ از اين توافق خارج شد و ايران در پاسخ به آن تصميم گرفت به تدريج پايبندي‌اش به اين توافق را لغو كند.»

رافائل گروسي گفت: «آژانس بين‌المللي هنوز براي گزارش دادن آنچه در ايران اتفاق مي‌افتد در اين كشور حضور دارد. آينده تا حد زيادي به اين بستگي دارد كه كشورهاي طرف اين توافق در هفته‌ها و ماه‌هاي بعدي چه تصميمي بگيرند. اطمينان دارم بعد از روي كار آمدن دولت جديد در واشنگتن، فعاليت‌هاي تازه‌اي در اين حوزه اتفاق خواهد افتاد و اميد دارم عوامل ديگر در كنار هم قرار گيرند تا مذاكره حاصل شود.»

گروسي در بخش ديگري از اين گفت‌وگو با اشاره به اينكه مذاكره دولت بايدن با ما درباره برجام ضروري است، گفت: بايدن مشخص كرده كه مقاصدش درباره برجام چيست. فكر مي‌كنم گفت‌وگو با ما اجتناب‌ناپذير خواهد بود. چون از وقتي كه اين توافق امضا و به اجرا گذاشته شده مسائل زيادي عوض شده‌اند. بنابراين لازم است سياستگذاران و مذاكره‌كنندگان در واشنگتن و در پايتخت‌هاي ساير كشورها از جمله تهران مبناي كارشان را واقعيت‌هاي جديد ميداني قرار بدهند.

حملات سايبري سفر اوبرايان را نيمه‌كاره گذاشت

در پي حملات گسترده سايبري به سازمان‌هاي دولتي امريكا، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد سفر غرب آسيا و اروپاي خود را براي رسيدگي به اين مساله نيمه‌كاره گذاشت و زودتر از موعد به واشنگتن بازگشت. به گفته سخنگوي شوراي امنيت ملي امريكا در پي هك سازمان‌هاي دولتي امريكا «رابرت اوبراين» مشاور امنيت ملي اين كشور مجبور شده سفر خود به منطقه غرب آسيا و اروپا را نيمه‌كاره بگذارد و براي بررسي حملات سايبري زودتر از موعد به كشورش بازگردد. به گفته يك منبع آگاه، قرار بود او روز شنبه به واشنگتن بازگردد اما فقط توانست به فلسطين اشغالي و فرانسه برود و توقف‌هاي خود در ايتاليا، آلمان، سوييس و انگليس را لغو كرد. او سه‌شنبه عصر به وقت امريكا به واشنگتن بازگشت. به گزارش «بلومبرگ»، «جان اوليوت» سخنگوي شوراي امنيت ملي امريكا در اين خصوص گفت: اوبراين براي رسيدگي به حادثه هك بازگشت. او سه‌شنبه شب و چهارشنبه صبح به وقت امريكا جلسات شوراي امنيت ملي را برگزار مي‌كند و اين هفته يك جلسه سطح بالاي بين سازماني تشكيل خواهد داد. به گفته يك منبع آگاه، اين جلسات براي بررسي حملات سايبري عليه وزارت خزانه‌داري، خارجه، تجارت، امنيت داخلي، دفاع و موسسه ملي سلامت امريكا برگزار مي‌شود. پيش‌تر رسانه‌هاي امريكايي از جمله «واشنگتن‌پست»، اين حملات را كارزار جاسوسي سايبري خوانده و مدعي شده‌اند روسيه پشت آنها قرار دارد.

لاوروف: سياست‌هاي امريكا در مديترانه مخرب است

«سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه روز چهارشنبه در كنفرانس خبري مشترك با همتاي كروات خود، سياست ايالات متحده در شرق مديترانه را مخرب خواند. بنا بر گزارش خبرگزاري روسي «ريانووستي» او در پاسخ به اظهارات اخير «مايك پمپئو» وزير خارجه امريكا كه روسيه را تهديدي براي ثبات مديترانه توصيف كرده بود، گفت:« ما همچنان معتقديم كه سياست ايالات متحده در شرق مديترانه مخرب است.» وزير خارجه امريكا روز گذشته در بيانيه‌اي روسيه را تهديدي براي ثبات مديترانه توصيف كرد و اين كشور را به ايجاد آشوب، درگيري و تفرقه ميان كشورهاي واقع در اين منطقه متهم كرد. لاوروف در پاسخ به پمپئو تاكيد كرد:«اين تنها يك نمونه از تلاش‌هاي ايالات متحده براي ممانعت از همكاري تمامي كشورها با فدراسيون روسيه، چه در حوزه نظامي و چه در حوزه‌هاي ديگر است.» در ماه‌هاي گذشته اقدامات اكتشافي تركيه در شرق دريايي مديترانه به تشديد تنش‌ها ميان اين كشور و كشورهاي اروپايي منجر شده است. يونان و قبرس به همراه برخي كشورهاي اروپايي مي‌گويند كه اقدامات تركيه غيرقانوني و تنش‌آميز است. تركيه اما اعلام كرده كه اين كشور تنها در حال تامين حقوق خود در اين دريا و درياهاي سياه و اژه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون