• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4818 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ آذر

معاون وزير بهداشت تشريح كرد

۳۰۰ روز جان‌فشاني پرستاران در روزگاركرونا

مريم حضرتي، معاون پرستاري وزارت بهداشت با اشاره به فعاليت بيش از ۲۰۰ هزار پرستار در بخش‌هاي كروناي بيمارستان‌ها و مراكز درماني گفت: طي اين مدت بيش از ۴۵هزار پرستار به كرونا مبتلا شده‌اند و به استعلاجي رفته‌اند و در حال حاضر به كار برگشته‌اند. دكتر مريم حضرتي در نشست ويديوكنفرانسي با خبرنگاران در آستانه روز پرستار گفت: حدود ۳۰۰ روز است كه كادر درمان و بهداشت زير فشار مضاعفي به مردم ارايه خدمت مي‌كنند كه جاي سپاسگزاري از آنها دارد. بسياري از افراد از گروه‌هاي پزشكي و پرستاري به معناي واقعي كلمه جان‌فشاني كرده و جان‌شان را در طبق اخلاص گذاشتند. پرستاران عهده‌دار مراقبت از كساني بودند كه شايد خانواده‌هاي آنها هم ترس داشتند كه از اين بيماران مراقبت كنند. از همه پرستاران تشكر مي‌كنيم. او در پاسخ به سوالي درباره قراردادهاي ۸۹روزه پرستاران گفت: ما از ابتداي شيوع بيماري كوويد‌۱۹ و از آنجايي كه در موج اول تعداد اشغال تخت بسيار بالا رفت، دانشگاه‌ها نسبت به گرفتن پرستاران ۸۹ روزه اقدام كردند. البته در بسياري از بيمارستان‌ها اين مشكل را مديريت كردند و پرستاران ۸۹ روزه به صورت خريد خدمت يا به صورت طرحي يا تمديد طرح به كار گرفته شدند. طبق آخرين اطلاعات تعداد كمي از افراد هستند كه در حال حاضر به صورت ۸۹ روزه در دانشگاه‌ها فعاليت مي‌كنند، 
به طوري كه حدود 2 هزار پرستار ۸۹ روزه در سراسر كشور داريم كه گروه‌هاي مختلف پرستاري را شامل مي‌شوند و ۱۰۶۹ نفرشان پرستار و بقيه در حوزه‌هاي ديگر مشغولند كه اميدواريم اگر دانشگاه‌ها از اين افراد رضايت دارند نسبت به خريد خدمت يا به هر صورت ديگر اقدام كنند تا ديگر واژه‌اي به نام پرستار ۸۹ روزه نداشته باشيم.
ماجراي حضور نيروهاي جهادي در بيمارستان‌ها
براساس گزارشي كه ايسنا منتشر كرده، حضرتي در پاسخ به سوالي درباره حضور نيروهاي جهادي به جاي پرستاران در برخي مراكز درماني و مراقبتي گفت: در مراكز بيمارستاني معمولا كمك پرستاران به كار‌گيري مي‌شوند، اما در برخي مراكز برخي افراد آموزش‌ديده جهادي، براي اقدامات ابتدايي و اوليه مانند كمك به نقل و انتقال بيمار يا غذا خوردن بيمار فعاليت مي‌كنند. البته در طرحي كه بسيار هوشمندانه در حال اجراست كه طرح شهيد سليماني براي مقابله با كرونا و كاهش مرگ و ميرهاي ناشي از آن است، يك بسيج ملي وجود دارد و از تمام گروه‌هاي درماني، بهداشتي، هلال احمر، بسيج و... در اين طرح شركت دارند و از افراد آموزش‌ديده كمك مي‌گيرند اما به هيچ‌وجه مجاز نيست كه كارهاي تخصصي پرستاري به افراد غيرپرستار داده شود. معاون پرستاري وزارت بهداشت درباره آمار پرستاران مبتلا به كرونا و تعداد شهداي سلامت در اين حوزه، اظهار كرد: طي اين مدت بيش از ۴۵ هزار پرستار به كرونا مبتلا شده‌اند و به استعلاجي رفته‌اند و در حال حاضر به كار برگشتند. اكنون ۴۰ پرستار در قرنطينه هستند و ۲۱ نفر پرستار مرخصي استعلاجي دارند. در اين دوره ۲۰۰ هزار پرستار پاي كار بودند و شايد 3 الي 4 نفر ترك خدمت كردند. آمار شهداي مدافع سلامت را به دستور وزير بهداشت كميته‌اي تشكيل شد و اين كميته زير‌نظر معاونت توسعه فعاليت مي‌كند كه آنها بايد آمار را ارايه دهند.
كمبود نيرو؛ معضل جدي جامعه پرستاري
او درباره وضعيت استخدام پرستاران نيز گفت: مهم‌ترين معضل جامعه پرستاري، امروز كمبود نيرو است و مشكلات زيادي در اين زمينه داريم. اگر برخي قوانين را نمي‌توانيم درست اجرا كنيم، به دليل كمبود نيرو است. اگر قانون ارتقاي بهره‌وري را نمي‌توانيم به‌ طور صحيح اجرا كنيم، به دليل كمبود نيرو است، اما خوشبختانه در سال ۹۸ تا ۹۹ حدود ۱۰ هزار نيرو جذب كرده‌ايم و با تلاش مستمر و پيگيري‌هاي وزارت بهداشت و نظام پرستاري موجب شد بتوانيم ۱۰ هزار نيرو جذب كنيم كه البته اين ميزان نمي‌تواند كمبود ما را جبران كند. بر همين اساس مجوز استخدام ۳۰ هزار نيرو گرفته شد و توسط معاونت توسعه روند جذب صورت مي‌گيرد كه داريم تلاش مي‌كنيم درصد بالايي از اين نيروها به پرستاري اختصاص يابد.
او درباره استفاده از پرستاران باردار در بخش‌هاي كوويد‌۱۹ گفت: از همان زمان كه كوويد‌ ۱۹ شيوع پيدا كرد، ابلاغ كرديم كه پرستاران پر‌ريسك كه باردارند، بيماري زمينه‌اي دارند يا داروي سركوب‌كننده سيستم ايمني مصرف مي‌كنند، از بيمارستان‌هاي ريفرال و كوويد به كار نگيرند تا خطري براي‌شان نداشته باشد كه اين اتفاق هم افتاد و اين افراد در بخش‌ها و بيمارستان‌هاي غيركوويد۱۹ فعاليت كنند.
سرانجام تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري
حضرتي درباره تعرفه‌گذاري خدمات پرستاري گفت: آن بخشي كه به معاونت پرستاري مربوط است، مانند تعيين بسته‌هاي خدماتي و... ما انجام داده‌ايم. ساير بخش‌ها مربوط به شوراي عالي بيمه، سازمان برنامه و بودجه و... است. البته جلسات بسيار زيادي در اين زمينه برگزار شده است كه برخي بخش‌هاي آن را براساس تعرفه‌گذاري مطرح مي‌كنيم. او درباره كار افراد بدون تخصص در حيطه پرستاري در برخي بيمارستان‌هاي خصوصي، گفت: اگر در مراكز درماني به جاي پرستار، گروه‌هاي غيرپرستار به كار مي‌گيرند، تخلف است. حتما اين تخلفات را به ما گزارش دهيد تا پيگيري كنيم.
ابلاغ پرداخت فوق‌العاده ويژه كرونا به پرستاران
معاون پرستاري وزارت بهداشت درباره پرداخت فوق‌العاده ويژه پرستاران، ادامه داد: ما بايد دغدغه معيشت پرستاران را داشته باشيم كه به همت معاونت توسعه پرداخت فوق‌العاده ويژه كرونا به دانشگاه‌ها اعلام شده و دانشگاه‌ها بايد فوق‌العاده ويژه را پرداخت كنند. حضرتي درباره كاهش كارانه پرستاران، اظهار كرد: يكي از اقدامات براي اصلاح نظام پرداخت اين بود كه در اسفند ۱۳۹۸، با امضاي معاون درمان، توسعه و پرستاري مقرر شد تا كارانه از اضافه كاري جدا شود كه اين كار در عمده دانشگاه‌ها انجام شده است. از طرفي در بيمارستان‌ها عمل‌هاي جراحي كم شده و درآمد اختصاصي بيمارستان و به دنبال آن كارانه‌ها كاهش يافته است، به همين دليل فوق‌العاده ويژه تحقق پيدا كرده است كه اميدواريم سريع‌تر در همه دانشگاه‌ها انجام شود.
او درباره اخذ هزينه درمان از پرستاران مبتلا به كرونا، گفت: در حال حاضر از مردم عادي هم براي كرونا پول دريافت نمي‌كنند، چه برسد به پرستاران. اگر مورد خاصي بود به ما اعلام كنيد تا پيگيري كنيم. ما ابلاغ كرديم كه از پرستاران «هاي ريسك» در بخش‌هاي كرونا استفاده نشود. به هر حال ممكن است هر جايي تخلف انجام شود كه اگر به ما منعكس شود، پيگيري مي‌كنيم.
سهم پرستاران از استخدام‌هاي جديد
معاون پرستاري وزارت بهداشت در بخش ديگري از صحبت‌هايش گفت: پرستاران ۳۰۰ روز است كه در جبهه مقابله با كرونا مبارزه مي‌كنند. در حال حاضر ۱۴۴ هزار پرستار در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي و حدود ۶۰ هزار پرستار در بخش خصوصي، تامين اجتماعي، دادگستري، نيروهاي مسلح و... داريم. ۶۵درصد نيروهاي نظام سلامت را پرستاران تشكيل مي‌دهند. در زمينه استخدام پرستاران، اميدواريم حداقل بيش از ۵۰ درصد ۳۰ هزار نفري را كه مجوز استخدام داريم، به عنوان پرستار جذب كنيم.
حضرتي درباره برنامه‌هاي وزارت بهداشت براي بهبود خدمات پرستاري در دوران كرونا با توجه به اهميت مراقبت در اين بيماري، گفت: در جريان كوويد‌۱۹ نشان داده شد كه پرستاران نقش پر‌رنگي در نظام سلامت دارند و نشان داده شد كه در پرستاري، مراقبت از بيماران بسيار حائز اهميت است. براي ماندگاري پرستاران، تشويق و حمايت و ايجاد انگيزه در پرستاران اقداماتي انجام شد. در بهمن ماه ۱۳۹۸، ابلاغيه‌اي از سوي معاونت توسعه مبني بر افزايش حقوق ۵۰‌درصدي براي كليه كاركنان نظام سلامت ابلاغ شد. همچنين حقوق نيروهاي قراردادي و كار معين و تبصره سه، ۴۰‌درصد افزايش پيدا كرد و براي جذب نيروهاي شركتي پس از جلسات با نماينده‌هاي پرستاران و معاونت توسعه، ابلاغيه خريد خدمت آنها در بيمارستان‌ها و مراكز درماني صادر شد كه منجر به ساماندهي پرستاران شركتي شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون