• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4818 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ آذر

ترك‌تحصيل ۴۵۰۰ دانش‌آموز در خوزستان

مديركل آموزش و پرورش استان خوزستان درباره ترك‌تحصيل دانش‌آموزان اين استان گفت: از ميان ۹ هزار دانش‌آموز ترك‌تحصيلي، تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به تحصيل بازگشته‌اند. «كوروش مودت»، مديركل آموزش و پرورش استان خوزستان در گفت‌وگو با ايلنا، درباره وضعيت آموزش مجازي دانش‌آموزان در اين استان گفت: حضور در مدارس براي دانش‌آموزان اجبار نيست و آموزش از طريق تلويزيون و بستر مجازي شاد ادامه مي‌يابد. تقريبا ۸۰ درصد از دانش‌آموزان ما به شبكه سيما و طبق آمار اطلس دانش‌آموزان، بيش از ۸۰ درصد استان خوزستان نيز به نرم‌افزار شاد دسترسي دارند. مديركل آموزش و پرورش استان خوزستان توضيح داد: به دانش‌آموزان هر منطقه‌اي كه شرايط آموزش مجازي ندارند، درسنامه تعلق خواهد گرفت. ما تاكنون ۲۴ درصد از كتب درسي را به محتواي الكترونيكي تبديل كرديم تا دراختيار دانش‌آموزان قرار دهيم. او در پاسخ به اين سوال كه كمبود ابزارهاي آموزشي چقدر موجب تشديد بازماندگي از تحصيل در استان خوزستان شده است؟ گفت: در سنوات قبل در مناطق روستايي، حاشيه‌اي و عشايري بازمانده از تحصيل داشته‌ايم، به عنوان مثال در سال گذشته تقريبا تعداد ۱۱ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصيل داشتيم كه ۵هزار و ۳۰۰ نفر آنها شناسايي شدند و از اين تعداد بيش از ۲۷۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفتند. مودت درخصوص آمار دانش‌آموزان خوزستاني كه ترك‌تحصيل كرده بودند، گفت: در ميان دانش‌آموزان ترك‌تحصيلي هم از ميان ۹ هزار دانش‌آموز، تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر به تحصيل بازگشته‌اند. بازماندگي از تحصيل و ترك‌تحصيل عوامل متعددي دارد و هميشه علت آن عدم دسترسي به تجهيزات نيست، به عنوان مثال شرايط فرهنگي، صعب‌العبور بودن مسيرها از خانه به مدرسه و‌... در اين مورد تاثيرگذار است.
او با اشاره به آمار بالاي بازماندگي از تحصيل دختران به نسبت پسران گفت: بيشترين آمار بازماندگي از تحصيل در ميان دختران است. البته استاندار و دولت براي رسيدگي به اين موضوع اعتباراتي داده‌اند و همچنين چندين دستگاه در موضوع بازماندن دانش‌آموزان از تحصيل و در راستاي شناسايي و بازگرداندن آنها به چرخه آموزشي به ما كمك مي‌كنند. مديركل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: از مديران و خانواده‌هايي كه دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل را به سمت درس خواندن سوق دهند، تقدير خواهيم كرد. همچنان اين برنامه را ادامه خواهيم داد تا دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل و دانش‌آموزاني كه ترك‌تحصيل كرده‌اند را شناسايي كنيم و نگذاريم اين آمار افزايش يابد.
مودت گفت: البته مخابرات و فناوري ارتباطات استان خوزستان تلاش دارند كه به مقوله خط تلفن و اينترنت رسيدگي كنند تا پوشش دانش‌آموزان كامل شود. او با تاكيد بر اينكه مديران مدرسه بايد به فكر دانش‌آموزان باشند تا كسي از تحصيل بازنماند، گفت: اگر دانش‌آموزي به هر كدام از راه‌هاي آموزشي دسترسي نداشت، وظيفه مدير است كه موضوع را بررسي كند. هر مديري در مدرسه بايد بداند، اگر حتي يك نفر از دانش‌آموزانش به آموزش دسترسي نداشت، علت آن چيست و بايد براي او فكري كند. مديركل آموزش و پرورش استان خوزستان در پاسخ به اين سوال كه آيا درسنامه‌هايي كه به دانش‌آموزان مناطق كم‌برخوردار مي‌رسد، براي يادگيري دانش‌آموز كفايت مي‌كند؟ گفت: بله، درسنامه‌ها به شكل خلاصه‌نويسي هستند، البته ما در مناطق حاشيه و عشايري معلم داريم، از آنجا كه در اين مناطق تراكم جمعيت بالا نيست، دانش‌آموزان حضوري آموزش مي‌بينند. مودت توضيح داد: برخي مردم اين مناطق خودشان مي‌گويند، چون به يكسري امكانات دسترسي ندارند، براي‌شان راحت‌تر است كه به مدرسه بيايند. من فكر مي‌كنم با اين شيوه، كمبودها جبران مي‌شود و مي‌توانيم آمار بازماندگان از تحصيل را كاهش دهيم. او در پاسخ به اين سوال كه آيا آماري از دانش‌آموزان، معلمان و معاونان مشكوك يا مبتلا به كرونا داريد؟ گفت: خير، من آماري نداريم و اين آمار را بايد از دانشگاه علوم پزشكي استان پرسيد. اين امكان وجود دارد كه دانش‌آموزان و معلمان نيز مبتلا شوند، زيرا مانند ساير اقشار جامعه هستند، ولي موردي نداشتيم كه بگويند در مدرسه كسي به كرونا مبتلا شده است. مديركل آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به اپليكيشن شاد گفت: اكنون رضايت دانش‌آموزان و والدين از شاد بهتر شده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون