• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4820 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر

خبر

پلنگ ايراني رها شده از تله به بندرعباس منتقل شد

مديركل محيط‌زيست هرمزگان گفت: پلنگ ايراني رها شده از دام به بندرعباس منتقل شد.

حبيب مسيحي‌تازياني در گفت‌وگو با مهر در تشريح آخرين وضعيت پلنگ ايراني بيان كرد: گزارشي مبني بر به تله افتادن يك قلاده پلنگ در شهرستان بشاگرد دريافت شد.

او با بيان اينكه بلافاصله تيمي متشكل از كارشناسان، دامپزشكان و محيط‌بانان اداره كل حفاظت محيط‌زيست هرمزگان و ادارات حفاظت محيط‌زيست شهرستان‌هاي ميناب و بشاگرد جهت پيگيري موضوع و رهاسازي پلنگ به منطقه اعزام شدند، عنوان كرد: متاسفانه به دليل ازدحام جمعيت افراد محلي و خطرات احتمالي فعاليت تيم به طور موقت متوقف شد.

او خاطرنشان كرد: تلاش‌ها با همكاري دامپزشكان اداره كل حفاظت محيط‌زيست استان فارس براي نجات پلنگ مذكور روز گذشته (۲۷ آذر ماه) ادامه يافت و پلنگ مذكور با موفقيت بيهوش شد و اقدامات لازم براي انتقال به بندرعباس و درمان انجام و نتيجه عمليات متعاقبا اعلام خواهد شد.

مسيحي تصريح كرد: يك قلاده پلنگ ايراني گرفتار شده در تله دام در ارتفاعات منطقه سندرك ميناب پس از 3 روز از تله نجات داده شد و براي درمان به بندرعباس منتقل شده است.

به گفته مديركل محيط‌زيست هرمزگان، اين پلنگ ماده با سن حدود ۵ سال و ۴۲ كيلوگرم وزن دارد. او افزود: تله‌اي كه اين پلنگ در آن گرفتار شده، مردم محلي براي مقابله با گرگ و شغال‌ها كه مرتبا به گله‌هاي بز و گوسفند مردم حمله‌ور مي‌شدند كار گذاشته‌اند كه متاسفانه اين پلنگ ايراني در آن گرفتار شده است.

 

هشدار هواشناسي نسبت به آلودگي هواي تهران و ۵ شهر ديگر

سازمان هواشناسي ضمن هشدار نسبت به آلودگي هواي تهران و ۵ مركز استان ديگر تا چهارشنبه(۳ دي ماه) به كشاورزان و صيادان توصيه‌هايي را ارايه كرد.

به گزارش ايسنا، سازمان هواشناسي با صدور هشدار زردرنگ با اشاره به پايداري توام با سكون هوا آورده است: اين شرايط جوي منجر به انباشت و افزايش غلظت آلاينده‌ها امروز(۳۰ آذرماه) در شهرهاي تهران و كرج، دوشنبه(۱ دي ماه) در شهرهاي تهران، كرج، اراك، اصفهان و قم، سه‌شنبه(۲ دي ماه) در شهرهاي تهران، كرج، اراك، اصفهان، قم و مشهد و چهارشنبه (۳ دي ماه) در شهرهاي تهران، كرج، اراك، اصفهان، قم و مشهد مي‌شود.

بر اثر حاكميت اين شرايط جوي انباشت آلاينده‌ها و افزايش شاخص كيفيت هوا تا شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس و در صورت عدم كاهش منابع آلوده‌كننده از جمله تردد وسايل نقليه، امكان افزايش شاخص آلودگي تا شرايط ناسالم براي تمامي گروه‌ها وجود دارد بنابراين سازمان هواشناسي نسبت به كاهش تردد وسايل نقليه در سطح شهر، پرهيز از حضور افراد آسيب‌پذير از جمله كودكان، افراد مسن و بيماران قلبي و تنفسي در فضاي باز توصيه مي‌كند.

سازمان هواشناسي با صدور هشدار زردرنگ ديگري آورده است: امروز(۳۰ آذرماه) وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق، وزش باد شديد موقتي در جنوب كرمان و هرمزگان و كاهش ۴ تا ۶ درجه‌اي دماي هوا در استان‌هاي سيستان و بلوچستان،كرمان و هرمزگان پيش‌بيني مي‌شود بنابراين وارد شدن خسارت به محصولات كشاورزي دور از انتظار نيست.

در اين شرايط جوي براي استان سيستان و بلوچستان تسريع در برداشت هندوانه شب يلدا و پياز و انتقال به مكان‌هاي مسقف، پوشش‌دهي محصولات گلخانه‌اي برداشت شده نظير گوجه‌فرنگي به ‌ويژه در شهرستان خاش و تنظيم دماي گلخانه‌ها، مرغداري‌ها و سالن‌هاي پرورش با توجه به كاهش دما، براي استان كرمان انديشيدن تمهيدات لازم براي گلخانه‌ها و سالن‌هاي پرورشي در برابر رگبار و باران، عدم چراي دام در ارتفاعات و حاشيه رودخانه‌ها، تنظيم دما و نور گلخانه‌ها با توجه به افزايش رطوبت و كمبود تابش توصيه مي‌شود.

تنظيم دماي گلخانه‌ها، مرغداري‌ها و سالن‌هاي پرورش با توجه به كاهش دما، اتخاذ تمهيدات لازم در برابر كاهش دما و وزش باد براي نشاهاي انتقال يافته به زمين، محافظت از كندوهاي زنبورعسل در برابر وزش باد، انتقال صيفي‌جات برداشت شده به انبار، عدم آبياري نخيلات و مزارع تازه كشت شده سبزي و صيفي به دليل بارندگي و عدم آبياري محصولات كشاورزي با ارتفاع حدود يك متر جهت كاهش خطر خوابيدگي از توصيه‌هاي ارايه شده براي استان هرمزگان است.

سازمان هواشناسي با صدور هشدار زردرنگ ديگري آورده است: افزايش ارتفاع امواج بين ۱.۵ تا ۲.۵ متر روز (۲۹ آذرماه) براي مناطق مركزي و شرقي خليج‌فارس، يكشنبه(۳۰ آذرماه) براي مناطق مركزي و شرقي خليج‌فارس و غرب تنگه هرمز، دوشنبه(اول دي ماه) براي مناطق مركزي و شرقي خليج‌فارس و سه‌شنبه (۲ دي ماه) براي مناطق مركزي و شرقي خليج‌فارس پيش‌بيني مي‌شود.

در اين شرايط غرق شدن شناگران و قايق‌هاي كوچك، آسيب ديدن شناورهاي سبك، پاره شدن تورهاي صيادي، اختلال در فعاليت‌هاي دريايي در ساحل و فعاليت‌هاي فراساحل دور از انتظار نيست بنابراين سازمان هواشناسي نسبت به محدوديت در تردد با شناورهاي سبك، نيمه سنگين و تفريحي و فعاليت شيلاتي و اتخاذ تمهيدات لازم توسط كليه فعالان در پشتيباني صنايع دريايي به ويژه فراساحل، ممنوعيت تفريحات آبي و شنا توصيه مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون