• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4820 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر

آموزش

توضيحات معاون ابتدايي آموزش و پرورش در مورد واگذاري مهد‌هاي كودك

قصد محدود كردن مهدهاي كودك را نداريم

گروه اجتماعي| رضوان حكيم‌زاده، معاون ابتدايي وزير آموزش و پرورش اعلام كرد كه با تصويب كليات واگذاري مهدهاي كودك به اين وزارتخانه، جزييات اين موضوع به زودي مشخص و اعلام مي‌شود: «كميته‌هاي كارشناسي شكل گرفته كه در حال كار به روي اين موضوع هستند.»

روز سه‌شنبه 25 آذر بود كه در جلسه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، تاسيس مركز ملي در حوزه تعليم و تربيت كودك و ساماندهي مديريت مهدكودك‌ها به تصويب رسيد و بر اين اساس مقرر شد كه مسووليت حوزه‌هاي مختلف برنامه‌ريزي، مديريت و همچنين نظارت و ارزيابي مهدكودك‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شود. حكيم‌زاده روز گذشته و در نشست خبري مجازي‌اش با خبرنگاران گفت به دنبال اين مصوبه اين امكان فراهم شده تا مديريت يكپارچه بر تربيت كودكان زير ۶ سال داشته باشيم. او با اشاره به اينكه بر اساس قوانين دو دوره كودكان زير ۴ سال و ۴ تا ۶ سال را داشتيم كه درباره ۴ تا ۶ ساله‌ها آموزش و پرورش متولي رسمي است و تولي‌گري كودكان زير ۴ سال برعهده بهزيستي بوده است، توضيح داد: «يك چالش اين بود كه دستگاه‌هاي ديگر هم ورود كرده بودند و يك چندگانگي مديريتي وجود داشت. مركز استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام و مركز پژوهش‌هاي مجلس درباره چالش‌هاي اين موضوع مطالعاتي را انجام داده بودند كه تداخل وظايف، آموزش سليقه‌اي، ناهماهنگي در روش‌هاي آموزش زبان فارسي و مسائل فرهنگي و اجتماعي و تعارض ميان آموزش‌هاي ارائه شده قبل از دبستان و دبستان از اين جمله هستند.» به گفته معاون وزير آموزش و پرورش ۸۰ درصد (۵۰۰ هزار نفر) از كودكان در مهدهاي كودك ۴ تا ۶ ساله‌ها هستند كه متولي آنها آموزش و پرورش است و ۲۰ درصد زير ۴ سال هستند كه با مصوبه اخير به صورت يكپارچه مديريت آنها نيز به آموزش و پرورش داده مي‌شود: «رويكرد دنيا در تعليم و تربيت كودكان زير 6 سال، رويكرد يكپارچه است و مراقبت يك‌بعدي به تربيت همه‌جانبه هدف‌گذاري كرده‌اند، به اين معني كه بايد به تعليم و تربيت همه‌جانبه كودكان در ابعاد رشد رواني، عاطفي، اجتماعي، شناختي، حركتي، معنوي و اخلاقي بپردازيم.» حكيم‌زاده در مورد برخي ابهاماتي كه براي خانواده‌ها به وجود آمده هم توضيحاتي داد. به گفته او در حال حاضر مهدهاي كودك به‌طور طبيعي به كار خودشان ادامه مي‌دهند چون جزييات طرح هنوز مشخص نشده اما «بعد از تاييد و تصويب آيين‌نامه‌هاي جديد ظرف يك مدت زمان مشخص بايد خودشان را منطبق كنند.» او همچنين ادامه داد: «قصد محدود كردن مهدهاي كودك را نداريم. موضوع تفاوت زيادي نكرده و همان‌طور كه گفتم ۸۰ درصد اين كودكان ۴ تا ۶ ساله هستند كه هم اكنون نيز مراكز و مهدها طبق قوانين آموزش و پرورش فعاليت مي‌كنند. شهريه مهدهاي كودك هم مشمول همين موضوع است و تا زماني كه آيين‌نامه‌هاي اجرايي نهايي نشود درباره ضوابط آتي نمي‌توان به‌طور قطع موردي را اعلام كرد.» او به خانواده‌ها به خصوص مادران شاغل اطمينان داد كه ساعت‌هاي كاري مهدهاي كودك تغييري نمي‌كنند.

نحوه برگزاري امتحانات در تمام دوره‌ها مشخص شد

رييس مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي وزارت آموزش و پرورش، چگونگي برگزاري امتحانات نيم سال اول 1400- 1399 را در تمامي دوره‌هاي تحصيلي تشريح كرد. به گزارش روز شنبه مركز اطلاع‌رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساكي درباره امتحانات نيم سال اول تحصيلي 1400-1399در تمام دوره‌هاي تحصيلي افزود: در شرايطي كه امكان حضور فيزيكي دانش‌آموزان فراهم باشد، ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان، مطابق آيين‌نامه‌هاي مربوط دوره‌هاي تحصيلي و با رعايت كامل شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي انجام مي‌گيرد. وي با يادآوري برقراري شرايط قرمز شيوع بيماري كرونا در برخي از مناطق تصريح كرد: در شرايطي كه امكان حضور فيزيكي دانش‌آموزان مدارس روزانه دوره‌هاي اول و دوم متوسطه فراهم نباشد، ارزشيابي پيشرفت تحصيلي- تربيتي دي ماه در متوسطه اول، متوسطه دوم شاخه نظري، دروس عمومي، شايستگي‌هاي غيرفني و پايه فني شاخه فني و حرفه‌اي و كاردانش، به صورت غيرحضوري با مسووليت معلم و نظارت مدير مدرسه انجام مي‌شود. ساكي گفت: در اين صورت، نمره امتحانات پاياني از طريق برگزاري آزمون برخط (آنلاين) در سامانه شاد يا ساير سامانه‌هاي مورد تاييد شوراي مدرسه و نمره ارزشيابي تكويني با استفاده از مستندات و شواهد جمع‌آوري شده از فعاليت‌هاي آموزشي و تربيتي دانش‌آموزان در نيم سال اول تعيين مي‌شود. رييس مركز سنجش و پايش كيفيت آموزشي افزود: درصورتي كه به تشخيص معلم و تاييد مدير مدرسه، امكان ارزشيابي پاياني به صورت برخط (آنلاين) فراهم نباشد، معلم مي‌تواند از ارزشيابي تكويني نوبت اول، براي تعيين نمره پاياني دانش‌آموزان استفاده كند. ساكي گفت: ارزشيابي دروس داخلي و امتحانات نهايي دانش‌آموزان پايه دوازدهم مدارس روزانه كه در شهريور‌ماه موفق به كسب نمره قبولي در برخي از دروس نشده‌اند و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي- تربيتي نيم سال اول دروس حضوري و غيرحضوري غيرنهايي داوطلبان آزاد و دانش‌آموزان مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور، ايثارگران، بر اساس تبصره ذيل بند۹ مصوب جلسه ۹۷۷ تاريخ۱۳ آذرماه ۹۹ شوراي عالي آموزش و پرورش و مجوز مركز مديريت بيماري‌هاي واگير، مطابق آيين‌ها و ضوابط مربوط، در تمام شرايط با رعايت كامل شيو‌ه‌نامه‌هاي بهداشتي به صورت حضوري انجام مي‌شود. وي بيان كرد: دانش‌آموزان دوره پيش دانشگاهي كه از سال‌هاي قبل فارغ‌التحصيل نشده‌اند، مي‌توانند پس از تطبيق دروس، در امتحانات نهايي حضوري دروس معادل پايه دوازدهم شركت كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون