• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4820 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۳۰ آذر

رونمايي از پديده جديد كشتي ايران

رحمان در ۱۸ سالگي به برنز جهان رسيد

رقابت‌هاي كشتي آزاد جام جهاني صربستان در حالي پيگيري شد كه تيم كشتي ايران تنها يك نماينده در اين رقابت‌ها داشت. رحمان عموزاد خليلي در وزن ۵۷ كيلوگرم تنها كشتي‌گير ايراني بود كه به اين رقابت‌ها اعزام شد. البته قرار بود اميرمحمد يزداني نيز راهي صربستان شود ولي به دليل مثبت شدن تست كرونايش از حضور در رقابت‌هاي جهاني باز ماند. رحمان در رقابت‌هاي جهاني كارش را با پيروزي ۱۰ بر صفر مقابل شعبان كيزيلتاش ترك آغاز كرد.
 او در كشتي دومش همين بلا را سر كشتي‌گير ايتاليايي به نام گيوي داويدي درآورد و با نتيجه 11 بر صفر به پيروزي رسيد. رحمان كه بسيار با صلابت كشتي‌ مي‌گرفت و اجازه خودنمايي به رقبا نمي‌داد در مبارزه سومش ديامونتينو فافه از گينه بيسائو را در حالي كه ۹ بر صفر پيش بود ضربه فني كرد و راهي ديدار نيمه‌نهايي شد. رحمان كه تازه 18 سالش شده در اين مرحله مقابل زائور اوگويف قهرمان جهان از روسيه رفت. كشتي‌گيري كه يكي از عنوان‌دارترين مبارزان سبك‌وزن جهان به حساب مي‌آيد و در كارنامه‌اش دو طلاي جهاني بوداپست و نورسلطان در سال‌هاي ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ و همچنين يك نقره و يك برنز قهرماني اروپا به چشم مي‌خورد. اوگويف در مبارزه با رحمان از تجربه بالايش به خوبي استفاده كرد و موفق شد نماينده كشورمان را در يك لحظه غافلگيري با ضربه فني شكست دهد و راهي فينال شود. اين كشتي‌گير در فينال هم حريف ارمني خودش را شكست داد و به مدال طلا رسيد. در سمت مقابل رحمان راهي ديدار رده‌بندي شد و مقابل يكي ديگر از چهره‌هاي مطرح دنياي كشتي در وزن ۵۷ يعني آندريا ولاديسلاو از بلاروس قرار گرفت. كسي كه در كارنامه‌اش برنز رقابت‌هاي جهاني به چشم مي‌خورد. رحمان در اين مبارزه شمايل يك كشتي‌گير حرفه‌اي و ميدان‌ديده را به نمايش گذاشت و موفق شد با حساب ۴ بر صفر به پيروزي دست پيدا كند و با رسيدن به مدال برنز يكي از جوان‌ترين مدال‌آوران جهاني تاريخ كشتي ايران لقب بگيرد. مدال برنز عموزاد خبر بسيار خوبي براي كشتي ايران است، چراكه نويد‌دهنده بروز يك استعداد ويژه در اين رشته به حساب مي‌آيد. عموزاد در حالي به مسابقات جهاني صربستان اعزام شد كه نخستين تجربه‌اش را در رده سني بزرگسالان 
از سر مي‌گذراند. او در سال ۲۰۱۸ در رقابت‌هاي نوجوانان جهان حضور داشت و آنجا با نمايش‌هايي چشم‌نواز موفق به كسب مدال طلا شده بود. ويديوي مبارزه او در آن تورنمنت با كشتي‌گير امريكايي حسابي در فضاي مجازي وايرال شد. جايي كه كشتي‌گير امريكايي در از دست دادن با رحمان امتناع كرد و همين باعث شد چند ثانيه بعد از سوت شروع مجدد مبارزه توسط داور عموزاد او را روي هوا ببرد و به زمين بكوبد. عموزاد بعد از دومين طلاي جهاني‌اش در رده سني نوجوانان توجه اهالي كشتي را به خود جلب كرد و به تيم دانشگاه آزاد در ليگ برتر پيوست و به اردوي تيم ملي هم دعوت شد. در‌نهايت او با نظر كادر فني راهي رقابت‌هاي صربستان شد و توانست به نخستين مدال جهاني‌اش دست پيدا كند. عليرضا دبير، رييس فدراسيون كشتي در مورد اعزام عموزاد و كشتي‌هاي او گفت: «براي اين مسابقات ابتدا 2 نفر انتخاب شدند اما بررسي كرديم واقعا حسن يزداني اگر قرار باشد در رقابتي برود بايد مسابقه‌اي برود كه با حريف امريكايي كشتي بگيرد و حداقل قبل از المپيك يك‌بار با او كشتي بگيرد تا در جريان نقاط ضعف و قوت حريف خود قرار گيرد. اعزام كامران قاسم‌پور نيز در 92 كيلوگرم هيچ آورده‌اي نداشت چراكه او كشتي‌گير 86 كيلوگرم است. حالا حسن يزداني قرار بود آنجا كشتي بگيرد و همه را ببرد كه اين كشتي‌ها را در ليگ گرفت. بنابراين با نظر كادر فني قرار شد 2 نفر از نفرات جوان كه شانس حضور در المپيك را دارند اعزام شوند كه رحمان عموزاد و اميرمحمد يزداني در اوزان 57 و 65 كيلوگرم انتخاب شدند، عموزاد در اين مسابقات خيلي خوب كشتي گرفت.»به اين ترتيب پرونده كشتي ايران در رقابت‌هاي جام جهاني صربستان با حضور سه نماينده در دو رشته فرنگي و آزاد و كسب دو نشان برنز توسط محمدهادي ساروي در وزن ۹۷ كيلوگرم كشتي فرنگي و مدال برنز رحمان عموزاد خليلي در وزن ۵۷ كيلوگرم كشتي آزاد و همچنين مقام پنجمي حسين نوري در وزن ۸۷ كيلوگرم كشتي فرنگي به پايان رسيد. رقابت‌هاي كشتي جام جهاني صربستان از روز جمعه در بلگراد آغاز شده و تا روز شنبه هفته گذشته ادامه داشته و روز جمعه به پايان رسيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون