• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4822 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲ دي

«اعتماد» از چند و چون هيات 17نفره و تلاش اصولگرايان براي وحدت زير چتر جامعه روحانيت گزارش مي‌دهد

ترقندهايي براي وحدت اصولگرايانه

ابوالقاسم رئوفيان به «اعتماد»: اصولگرايان قطعا به كانديداي واحد نمي‌رسند

مسير انتخابات 1400 بيش از همه براي اصولگرايان هموار است اما همين همواري مسير و رقابت بي‌رقيب براي‌شان دردسر شده و آنها را دچار اختلافاتي جدي و اساسي با يكديگر كرده است. اصولگرايان با وجود آنكه در ماه‌هاي اخير تلاشي بسيار كردند به وحدت برسند اما نواي سازهاي مخالف نمي‌گذارد ميان آنها هم‌نوايي شنيده شود. با اين حال آنها با محوريت يكي، دو نهاد بالادستي هنوز به تلاش خود ادامه مي‌دهند و سعي مي‌كنند مانند دوره‌هاي گذشته انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس و ... دست‌كم براي ويترين كار هم كه شده سازوكار انتخاباتي و اجماع‌سازي داشته باشند و آشفتگي و رقابت دروني تنها تصويري نباشد كه از آنان منتشر مي‌شود. ديروز هم دبير كل انجمن‌هاي اسلامي اصناف و بازار اعلام كرده جلساتي كه در مدت اخير با محوريت جامعتين براي رسيدن به وحدت برگزار شده و خروجي ملموسي نيز داشته كه ازجمله هيات 17 نفره اجرايي تشكيل و منشور انتنخاباتي اصولگرايان نيز تدوين شده است. 

احمد كريمي‌اصفهاني ديروز به پايگاه خبري- تحليلي نامه‌نيوز در اين باره گفته: «براي انتخابات شوراهاي شهر و روستا نيز هياتي مشخص شد تا كارهاي اين حوزه را دنبال كند. در استان‌ها و شهرستان‌ها نيز كار كليد خورده است، امور بنابر برنامه پيش مي‌رود. اميدواريم درنهايت به وحدت حداكثري برسيم. بيش از ۴۰ حزب و گروه دور هم آمده‌اند، تاكنون ۱۲ جلسه درباره انجام هماهنگي‌ها برگزار و تصميماتي اتخاذ شد، جامعه روحانيت تلاش مي‌كند دايره اين گروه‌ها وسيع‌تر شود، همه باهم وحدت كنند و از تكروي بپرهيزند.» اين چهره سياسي نزديك به اصولگرايان سنتي همچنين گفته است: «آيت‌الله موحدي كرماني در جلسه فرمود كه ما بايد به وحدت برسيم و اين جلسه را براي اتمام‌حجت گذاشتيم. درباره رايزني با مصاديق كانديداتوري هنوز به آن مرحله نرسيديم. پيش‌بيني مي‌شود تا حدود يك ماه آينده به مساله مصداق‌ها و ويژگي‌هاي آنها مي‌رسيم. منشور بايدها و نابايدهاي انتخاباتي نيز تهيه شد.»
اصولگرايان و ورود به انتخابات
جلسات هماهنگي بين اصولگرايان مدتي است كه با محوريت جامعتين برگزار مي‌شود. چندي پيش حسين ابراهيمي از اعضاي جامعه روحانيت مبارز اعلام كرده بود كه براي شكل‌گيري وحدت ميان اصولگرايان جلسات منظمي با حضور همه احزاب و چهره‌هاي موثر اين جريان سياسي برگزار شده و مي‌شود. هرچند در ادامه معلوم شد كه هنوز سازوكار چگونگي ورود اصولگرايان به انتخابات ميان احزاب و چهره‌هاي شاخص منتسب به اين جريان سياسي تدوين نشده و اين فقره همچنان بلاتكليف است. ابراهيميان ديروز هم با خبرگزاري تسنيم مصاحبه كرده و گفته كه «جامعه روحانيت مبارز هنوز درباره چگونگي ورود به انتخابات 1400 تصميمي نگرفته است.» اين عضو جامعه روحانيت گفته است: «شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز درباره انتخابات 1400 و اينكه جامعه روحانيت مبارز چگونه وارد انتخابات خواهد شد، بحث و بررسي را آغاز خواهد كرد. ما اميدوار هستيم كه تمام گروه‌هاي انقلابي متحد و منسجم بوده و به‌صورت يكپارچه عمل كنند.» 
ساز مخالف پايداري‌ها 
به نظر مي‌رسد كه همين شوراي 17 نفره كه كريمي اصفهاني از آن خبر داده، هم اتفاقي نيست كه با استقبال يا حداقل اطلاع همه جريان اصولگرايي به جريان افتاده باشد. چنان كه ابوالقاسم رئوفيان، چهره سياسي نزديك به اصولگرايان ميانه‌رو و دبير كل حزب ايران‌زمين در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: «باتوجه به اينكه چند نوبت اخير در اين جلسات، حضور نيافته‌ام از تشكيل اين هيات 17 نفره و همچنين بحث تدوين منشور اطلاعي ندارم.» رئوفيان در ادامه توضيح مي‌دهد: «براي رسيدن به وحدت بايد سازوكاري وجود داشته باشد و براساس آن مكانيزيم و سازوكار به وحدت برسيم. اساسا جامعه روحانيت از احزاب دعوت كرد براي اينكه بتواند با مشورت و رايزني به نقطه‌نظر مشترك برسند؛ اين نيت اصلي بوده ولي اينكه نتيجه چه شده از آن بي‌اطلاعم.»
با اين وجود اما اين كنشگر سياسي اصولگرا درباره اينكه همفكرانش چه ميزان ممكن است بتوانند با كانديدايي واحد به كارزار انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم در واپسين جمعه بهار 1400 وارد شوند، گفته است: «درنهايت به نظرم چند كانديدا معرفي مي‌شود. به دلايلي نمي‌توانند روي شاخصي‌هايي معين توافق كنند. درنتيجه طيف‌هايي از جريان اصولگرايي، آقاي الف را مناسب‌تر مي‌بينند و طيف‌هايي ديگر هم آقاي ب يا فردي ديگر را مناسب مي‌بينند؛ در نتيجه قطعا يك گزينه واحد براي انتخابات نخواهيم داشت.» 
اين تفاوت ديدگاه طيف‌هاي گوناگون اصولگرا البته تا زمان پيش از ورود به بحث «جبهه پايداري» است و معادله چندمجهولي كانديداي نهايي اصولگرايان در انتخابات 1400 وقتي به‌ واقع پيچيده و به آن ‌ميزان كه واقعيت دارد، غامض مي‌شود كه كميت موثر پايداري‌ها هم به اين معادله اضافه شود. رئوفيان درباره اينكه آيا مي‌توان متصور بود كه پايداري‌ها بدون كانديداي اختصاصي و مستقل از ديگر كانديداهاي اصولگرا وارد ميدان شوند، گفته است: «در گذشته هم به همين شكل بوده و اين رفتار آنان اتفاق جديدي نيست؛ ما به اين رفتار آنان عادت كرده‌ايم.»
خيزش انتخاباتي مخالفان
پيش از اين هم چهره‌هاي مختلفي از دورن جريان اصولگرايي اعلام كرده بودند كه پايداري‌ها از حالا تصميم گرفته‌اند مسيري متفاوت را طي كنند. آنان حتي در اين باره حاضر به گفت‌وگو هم نيستند. حسين ابراهيمي پيش از اين گفته بود كه در جلسات جامعه روحانيت همه تشكل‌هاي اصولگرا به‌جز پايداري‌ها شركت مي‌كنند. البته پايداري‌ها خودشان هم رسما اعلام كرده‌اند كه مي‌خواهند مستقل باشند. فاطمه آليا از چهره‌هاي نزديك به اين طيف از اصولگرايان نيز تلويحا به حركت مستقل پايداري‌ها در ۱۴۰۰ اشاره كرده و گفته بود: «احزاب بايد معيارها، گفتمان و برنامه‌هاي خود را مطرح كنند و وقتي كه نزديك انتخابات مي‌شود براساس آن، باهم ائتلاف كنند. درنهايت ممكن است جبهه پايداري باتوجه به معيارهاي خودش مستقل بيايد.»
اين حركت مستقل پايداري‌ها از ديگر اصولگرايان اما در حالي رقم خورده و مي‌خورد كه آنان به تازگي تغييري مهم را هم در تشكيلات سياسي خود ايجاد كرده و صادق محصولي كه به «پدر خوانده» اين تشكيلات اصولگرا معروف است را از پشت صحنه به جلوي صحنه منتقل كرده‌اند تا از اين پس در مقام دبير كل جبهه پايداري و نه قائم‌مقام دبيركل، به جاي مرتضي آقاتهراني بنشيند و آقاتهراني را كه حالا چندماهي است دوباره به پارلمان راه يافته نيز در سمت رياست شوراي مركزي فعال كرده‌اند؛ تحولي قابل‌تامل در جبهه پايداري كه به باور بسياري از ناظران، اقدام پايداري‌هاست براي عملياتي‌تر ساختن تشكيلات‌شان در انتخابات رياست‌جمهوري 1400. 
هرچند خودشان اين نظر را رد مي‌كنند. مجيد متفي‌فر سخنگوي جبهه پايداري در اين باره به خبرگزاري اصولگراي تسنيم گفته: «اين تغييرات باتوجه به اساسنامه جديد و منطبق بر قانون جديد احزاب اتفاق افتاده و فقط عناوين تغيير كرده است. جناب آقاي مهندس محصولي پيش از اين نفر دوم جبهه و قائم‌مقام دبير كل بودند و اكنون نيز به عنوان نفر دوم جبهه و در جايگاه دبير كلي ايفاي نقش مي‌كنند. جناب حجت‌السلام آقاتهراني هم به عنوان رييس شوراي مركزي همچون گذشته در جايگاه نخست هستند. جبهه پايداري همانند قبل، بر مشي انقلابي و آرمانخواهي خود اصرار دارد و پرنشاط‌تر و مصمم‌تر از گذشته مسير انقلابي خود را ادامه خواهد داد.» سخنگوي جبهه پايداري كه ازقضا برخلاف دبير كل و قائم‌مقام دبير كل اين تشكل، بر سمت خود ابقا شده است، مي‌گويد: «آقاي محصولي براساس اساس‌نامه جبهه پايداري قائم مقام رييس شوراي پايداري يعني قائم‌مقام آقاي آقاتهراني خواهند بود. لذا تفاوتي در وضعيت پايداري پيش‌بيني نمي‌كنم. شايد در ادبيات و گفتمان جبهه پايداري تغييراتي ايجاد شود اما استراتژي آنان تغييري نخواهد داشت. اين امر مختص پايداري نيست و در همه احزاب همين‌طور است. به نظر من جريان پايداري با حضور آقاي محصولي از نظر گفتماني قدري تقويت خواهد شد. به هرحال هر تغييري يك پيام دارد. فكر مي‌كنم كه قدرت گفتماني آقاي محصولي قوي‌تر است و باتوجه به اينكه در آستانه انتخابات مهم رياست‌جمهوري هستيم، مي‌تواند با جديت و قاطعيت بيشتري از استراتژي تشكل خود دفاع كند و پرقدرت‌تر وارد شد. البته اين انتخابات براي همه گروه‌هاي سياسي مهم است و همه تلاش مي‌كنند كه در آن نقش پررنگ‌تر و بيشتري داشته باشند.» وراي تمامي اين جزييات اما آنچه با قطعيت بيشتر قابل بيان است، اين است كه اصولگرايان احتمالا در اين انتخابات هم تا روزهاي پاياني درگير تنش‌هاي دروني باشند. از يك طرف كانديداهاي متعدد اين جريان سياسي هركدام مي‌خواهند به‌تنهايي خود را به «پاستور» برسانند، از طرف ديگر كمتر كسي ميان اصولگرايان پيدا مي‌شود كه به نفع ديگري كنار بكشد. برخي تشكل‌هاي اصولگرا مانند پايداري‌ها هم كه حرف‌شان يك كلام است و مسير خود را مي‌روند؛ مسيري كه بايد تا روز سرنوشت و برگزاري انتخابات، به‌دقت دنبال كنيم تا مشخص شود نتيجه چه خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون