• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4823 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي

اقتصاد بين‌الملل

چين محدوديت سرمايه‌گذاري خارجي در بخش انرژي را برمي‌دارد

دفتر اطلاعات شوراي دولتي چين اعلام كرد اين كشور محدوديت‌ سرمايه‌گذاري‌ خارجي در بخش‌هاي انرژي ازجمله سوخت‌هاي فسيلي، منابع جديد انرژي و توليد برق به جز برق هسته‌اي را برمي‌دارد. دولت چين اعلام كرد: «چين اصلاحاتي مانند رفع محدوديت بازار اكتشاف نفت و گاز، اعطاي مجوزهاي معدنكاري، اصلاح مكانيسم شبكه خط لوله و مديريت واردات نفت خام را تسريع مي‌كند.» چين در 2019 محدوديت سرمايه‌گذاري خارجي در اكتشاف و توليد نفت را برداشت و بخش نفت و گاز خود را براي مشاركت خارجي بدون نياز به عقد قرارداد با شركت‌هاي داخلي باز كرد. دولت چين همچنين در سال گذشته ميلادي محدوديت ساخت و ساز و ايجاد شبكه‌هاي خط لوله براي عرضه گاز به شهرهاي داراي جمعيت بيش از 500 هزار نفر را برداشت. اين كشور در حال حاضر صنعت انرژي خود را در مناطق آزاد تجاري مثل گوان دونگ، هوبي، چانگ كينگ و هانيان ارتقا داده و از بازگشايي بيشتر كل صنعت نفت و گاز در منطقه آزاد تجاري ژيجيانگ حمايت مي‌كند. روسيه موافق افزايش توليد نفت اوپك‌پلاس است

روسيه با وجود افزايش نگراني در مورد تقاضاي نفت به خاطر پيچيدگي‌هاي جديد ويروس كرونا، هنوز هم موافق پانصد هزار بشكه ديگر افزايش توليد در ماه فوريه است. ائتلاف اوپك‌پلاس در اوايل همين ماه با وجود اختلافات در مورد عملكرد اعضاي گروه در سال آينده ميلادي در بحبوحه كاهش جهاني تقاضاي نفت، به توافق رسيد. عربستان موافق ادامه كاهش توليد بود ولي بسياري از اعضاي ديگر از جمله روسيه تمايل به افزايش توليد داشتند. طرح اوليه افزايش توليد 2 ميليون بشكه‌اي از ابتداي ماه ژانويه تا 500 هزار بشكه در روز كاهش يافت. اين نتيجه مثبت آخرين اجلاس اوپك‌پلاس بود كه مانع فروپاشي قرارداد كاهش توليد اين گروه شد. به اين ترتيب، كل كاهش توليد براي ماه ژانويه 7.2 ميليون بشكه در روز خواهد بود. وزراي اوپك‌پلاس تصميم گرفتند ماهانه اجلاسي برگزار كنند تا در مورد سياست توليد نفت در ماه‌هاي آينده تصميم‌گيري شود. طبق اطلاعيه اوپك، افزايش توليد ماهانه بيشتر از 500 هزار بشكه در روز نخواهد بود. گزارش‌ها نشان مي‌دهد روسيه در اجلاس آينده اوپك‌پلاس كه در چهارم ژانويه برگزار مي‌شود، موافق افزايش توليد 500 هزار بشكه‌اي است.

آغاز عرضه خدمات رايانش ابري گوگل در عربستان

شركت توسعه آرامكوي سعودي كه زيرمجموعه آرامكوست، با «گوگل كلود» قراردادي براي عرضه خدمات رايانش ابري به مشتريانش در عربستان‌سعودي امضا كرد. عربستان‌سعودي تحت برنامه اصلاحات اقتصادي افق ۲۰۳۰ سرمايه‌گذاري خارجي به‌خصوص در بخش فناوري را تشويق كرده و از بازيگران بزرگ سيليكون ولي دعوت كرده است. آرامكو اعلام كرد در راستاي توافق اتحاد استراتژيك كه بين اين شركت و گوگل كلود در ماه جاري امضا شد، عربستان‌سعودي به شبكه جهاني مناطق پلتفرم گوگل كلود افزوده شد. گلود كلود منطقه ابري جديدي را در عربستان‌سعودي ايجاد و اداره مي‌كند و شركت جديدي پس از تاييديه‌هاي رگولاتوري تشكيل مي‌شود تا راهكارهاي ابري را فراهم كرده و براي مشتريان در اين كشور خدمات‌رساني كند.

بحران جديد براي اقتصاد انگليس با كروناي جهش‌يافته و انزواي جهاني

كشورهاي جهان براي جلوگيري از شيوع ويروس كروناي جديد كه در انگلستان شناسايي شده است، مرزهاي خود را به روي اين كشور بسته‌اند كه اين امر اقتصاد اين كشور را با بحران ديگري مواجه كرده است. بسته شدن مرزها به روي انگليس با هلند آغاز شد كه روز يكشنبه اعلام كرد پروازهاي انگليس را به دليل ويروس جديد متوقف مي‌كند. اكنون، بيش از 30 كشور از اين موضوع پيروي كرده‌اند و برخي كشورها ممنوعيت سفر را تا پايان ژانويه ادامه خواهند داد. علاوه بر كشورهاي اروپايي، آرژانتين، كانادا، شيلي، كلمبيا، السالوادور، هند، فلسطين اشغالي، كويت و عربستان‌سعودي از جمله كشورهايي هستند كه سفر به انگليس را به حالت تعليق درآورده‌اند. فرانسه راه‌هاي ارتباط دريايي و ريلي خود را به محدوديت‌هاي سفر به انگليس اضافه كرده است كه در ابتدا 48 ساعت بسته خواهد بود. قطارهاي «يورواستار» بين لندن، بروكسل و آمستردام نيز از روز دوشنبه متوقف شدند.

برنت ۵۰ دلار و ۷۱ سنت شد

در حالي كه گسترش سريع ‌گونه جديد ويروس كرونا در انگليس سبب شده تا چندين كشور جهان مرزهاي خود را به روي كالاها و مسافران انگليسي ببندند، قيمت نفت در بازارهاي جهاني ديروز شاهد كاهش بود و روند كاهشي جلسه قبل را تداوم بخشيد. براساس اين گزارش، قيمت هر بشكه نفت برنت درياي شمال روز گذشته با 20 سنت معادل 0.39درصد كاهش به 50 دلار و 71 سنت رسيد. قيمت نفت خام امريكا براي تحويل در ماه فوريه نيز با يك دلار و 36 سنت معادل 2.77درصد افت به 47 دلار و 74 سنت رسيد. روز دوشنبه قيمت هر دو شاخص نفتي شاهد سقوط حدودا 3درصدي بود و بخشي از افزايش قيمت‌هاي اخير ناشي از توزيع واكسن كرونا را خنثي كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون