• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4823 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۳ دي

پيدا و پنهان

پيشنهاد وزارت صمت براي بازار خودرو روي ميز سران قوا

علي جدي نايب‌رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس اظهار داشت: بحث حول طرح ساماندهي خودرو هنوز در كميسيون تمام نشده است. پيشنهادي كه وزارت صمت به سران قوا داده اين است كه قيمت برخي خودروها را هيات‌مديره خودروسازان مشخص كند و بخش ديگر نيز بر اساس قيمت‌هاي قبلي به فروش برود. به نظر مي‌رسد قصد وزارت صمت جلوگيري از زيان خودروسازان است. وي افزود: وزير صمت نظراتي دارد اما ما بايد ببينيم كه اعضاي كميسيون چه نظري دارند. برخي در كميسيون صنايع مجلس معتقدند كه خودرو بايد در بورس كالا عرضه شود و برخي نيز با اين موضوع مخالف هستند، بايد ديد در نهايت مصوبه كميسيون در اين مورد چه خواهد بود كه به خاطر لايحه بودجه بررسي آن به تعويق افتاد.

ارز ۴۲۰۰ توماني تصميم كاملا سياسي بود

مهراد عباد عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران اظهار كرد: منافع شخصي حتي بيشتر از منافع سياسي و منافع كشور خود را نشان مي‌دهد. افراد با سياست‌هاي مختلف اما تاثيرگذار از رانت‌هايي كه دارند استفاده مي‌كنند و حتي شايد باعث اختلال در كسب و كارها و اقتصاد شوند. وي با اشاره به ارز چندنرخي خاطرنشان كرد: ارز ۴۲۰۰ توماني تصميم كاملا سياسي بود و مي‌خواستند به صورت دستوري نرخ ارز را پايين نگه دارند و چندين سال است كه به علت چند نرخي بودن قيمت ارز شاهد فساد زيادي هستيم و مشكلات فراواني هم ايجاد شده است. در عمل نيز قيمت‌ها كاهش نيافت و تنها يك رانت براي افراد خاص بود. از اين دست اتفاقات فراوان است و در تصميمات رده بالا مسائل سياسي اهميت بيشتري مي‌يابند. عباد در ادامه بيان كرد: در دوره تحريم‌ها بايد همه دستگاه‌ها باهم همدل باشند اما در عمل يك جنگ تمام‌عيار بين مجلس و دولت را مشاهده مي‌كنيم. اين به هيچ عنوان به نفع كشور نيست و امروز ما بيش از هر زماني به اتحاد نياز داريم.

برقراري ارتباط ريلي با چين از شش سال پيش

مجيدرضا حريري رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين اظهار كرد: حداقل پنج يا شش سال است كه مسوولان مربوط به خط راه‌آهن چين به فعال‌سازي خط راه‌آهن ايران و چين و بار داشتن قطار برگشتي از ايران اصرار دارد. حتي قزاقستاني‌ها كه اين خط ريلي از خاك آنها رد مي‌شود نيز به اين موضوع اصرار دارند. وي در پاسخ به اينكه آيا ايران از جاده ابريشم كنار گذاشته شده، گفت: جاده ابريشم به اين معنا كه خطي كشيده شده باشد و عده‌اي از آن جدا شده باشند، نيست. ايران به‌طور رسمي جزو كشورهاي «يك كمربند، يك جاده» يا جاده ابريشم است. اينكه نمي‌توانيم يا نمي‌خواهيم از اين امكان‌ها استفاده كنيم موضوع جداگانه‌اي است. اين عضو اتاق بازرگاني ايران تصريح كرد: سال‌ها است كه چين مي‌خواهد از طريق آسياي ميانه با غرب آسيا و اروپا ارتباط برقرار كند. خط راه‌آهني كه صحبت از آن است از شرق چين شروع مي‌شود و به شهرهاي اروپايي مثل لندن مي‌رود و برمي‌گردد.

مكاتبه وزير صمت با رييس‌جمهور درباره بخشنامه ارزي بانك مركزي

عليرضا رزم‌حسيني وزير صنعت، معدن و تجارت در مكاتبه با رييس‌جمهور ضمن در خواست بازنگري در بخشنامه بانك مركزي درخصوص بازگشت ارز تاكيد كرد، ابلاغ كليه مقررات آيين‌نامه و بخشنامه‌ها در حوزه تجارت خارجي كشور با هماهنگي وزارت صمت، صورت پذيرد. در اين نامه آمده است: اخيرا بانك مركزي در بخشنامه‌اي مهلت ارايه اسناد حمل، حواله‌هاي ارزي، از تاريخ صدور تا زمان صدور اعلاميه تامين ارز را 2 ماه تعيين نموده كه با بخشنامه قبلي بانك مركزي كه با توجه به شيوع ويروس كرونا اين زمان را حداكثر 8 ماه تعيين نموده بود، در تضاد است. خواهشمند است دستور فرماييد ضمن بازنگري در بخشنامه موصوف صدور و ابلاغ كليه مقررات آيين‌نامه و بخشنامه‌ها در حوزه تجارت خارجي كشور با هماهنگي وزارت صمت، صورت بپذيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون