• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4827 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۸ دي

هيات مصري براي مقابله با تركيه وارد پايتخت ليبي شد

يك هيات عاليرتبه مصري روز گذشته براي اولين‌بار از سال ۲۰۱۴ به اين سو راهي طرابلس پايتخت ليبي شد و مورد استقبال «فتحي باشاغا» وزير كشور دولت وفاق ملي ليبي قرار گرفت. منابع مصري به شبكه العربيه گفتند كه هيات مصري در اين سفر از دولت وفاق خواهد خواست تا واردات سلاح از تركيه را متوقف كند و گروه‌هاي شبه نظامي را تحت نظارت سازمان ملل برچيند. 
اين هيات نظامي و سياسي مصري همچنين سند پيشنهادي براي حل بحران ليبي به مقامات طرابلس تقديم مي‌كند كه اساس آن مخالفت با حضور خارجي در ليبي است. منابع مصري همچنين به العربيه گفتند كه قاهره تلاش دارد تا ضمن دعوت گروه‌هاي درگير در ليبي به آشتي، با اقدامات تركيه در اين كشور مقابله كند و مصر حاضر نيست تا درخصوص ليبي با تركيه وارد همكاري يا هماهنگي شود. در همين حال وزارت كشور دولت وفاق ملي ليبي نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد كه موضوع گفت‌وگوهاي «فتحي باشاغا» با هيات مصري درخصوص تهديدات مشترك و راه‌هاي توسعه همكاري‌هاي امنيتي بود. اين وزارتخانه همچنين گفت كه باشاغا درخصوص جلب حمايت‌هاي بين‌المللي براي خروج ليبي از بحران و جنگ داخلي با مقامات مصري رايزني كرده است. 
شوراي عالي حاكميتي ليبي (مستقر در طرابلس) نيز در بيانيه‌اي از سفر مقامات مصري به طرابلس استقبال كرده است. «اسماعيل محيشي» تحليلگر ليبيايي در اين باره به اسپوتنيك گفت كه ديدار هيات مصري از طرابلس در شرايط فعلي براي اين است كه «خليفه حفتر» مجبور به تغيير سياست خود درقبال بحران شده و وارد روند حل و فصل سياسي شود. سفر هيات مصري به طرابلس پس از آن صورت مي‌گيرد كه «خلوصي آكار» وزير دفاع تركيه نيز روز شنبه وارد ليبي شد و در نشستي با حضور «صلاح‌الدين نمروش» وزير دفاع دولت وفاق ملي ليبي شركت كرد. ديدار هيات مصري از طرابلس همچنين در شرايطي است كه منابع مطلع در تركيه مي‌گويند كه آنكارا از تحركات دولت وفاق ملي ليبي براي نزديكي به فرانسه و مصر به‌ شدت نگران است. «فتحي باشاغا» وزير كشور دولت وفاق ملي ليبي در تاريخ بيستم نوامبر به پاريس پايتخت فرانسه رفت و با وزراي دفاع، خارجه و كشور فرانسه ديدار كرد و اين در حالي است كه فرانسه همواره حامي «خليفه حفتر» بوده است. او پيش از آن نيز به قاهره رفته و براي اولين‌بار با مسوولان مصري ديدار كرده بود. شبكه سي‌ان‌ان تركيه چندي پيش گفته بود كه اردوغان در تاريخ هفتم آذر ماه با تعدادي از مسوولان دولت وفاق ملي ليبي ازجمله «فتحي باشاغا» وزير كشور، «صلاح‌الدين النمروش»، وزير دفاع و «خالد المشري» رييس شوراي عالي ليبي ديدار كرده و به آنها گفته است كه از تحولات اخير و سفرهاي مقامات طرابلس نگران است. تركيه طي يك سال گذشته در برابر حمايت‌هاي مصر و عربستان‌سعودي و امارات متحده عربي از دولت طبرق و نيروهاي تحت امر ژنرال خليفه حفتر، از دولت وفاق ملي حمايت سياسي و تسليحاتي و نظامي كرده است. با اين حال جريان‌هاي سياسي و احزاب ليبي در تاريخ ۲۳ آبان ماه به توافق رسيدند كه ۲۴ دسامبر سال بعد (سوم دي ۱۴۰۰) انتخابات پارلماني و رياست ‌جمهوري در اين كشور جنگ‌زده برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون