• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4830 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۱ دي

رهبر جمهوري‌خواهان مانع از تصويب كمك 2000 دلاري شد سندرز در برابر لايحه دفاعي ايستاد

مك كانل؛ مانعي بر سر راه خواسته مشترك ترامپ و دموكرات‌ها

محمدحسين لطف‌الهي

 

 

ميچ مك كانل، رهبر جمهوري‌خواهان در مجلس سنا در حالي مانع از رأي‌گيري در خصوص اعطاي كمك هزينه 2000 دلاري به شهروندان امريكايي شد كه دموكرات‌ها، رييس‌جمهور امريكا و حتي تعدادي از جمهوري‌خواهان كنگره بر اين موضوع اصرار دارند و معتقدند كمك 600 دلاري نمي‌تواند مشكلاتي را كه در پي شيوع بيماري كوويد 19 و تبعات اقتصادي ناشي از آن به وجود آمده، حل و فصل كند. او روز سه‌شنبه به وقت محلي پس از ممانعت از رأي‌گيري در خصوص اعمال اين تغيير در بسته احياي اقتصادي وعده داد كه مجلس سنا به زودي روند پيگيري خواسته‌هاي دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا از كنگره را پي خواهد گرفت. ترامپ در طول يك هفته گذشته از نمايندگان كنگره خواسته بود تا علاوه بر افزايش كمك هزينه پرداختي به شهروندان از 600 دلار به 2000 دلار، چاره‌اي در خصوص افزايش امنيت انتخابات بينديشند و محافظت‌هاي حقوقي كه در قانون براي شبكه‌هاي اجتماعي نظير توييتر و فيسبوك در نظر گرفته شده را لغو كنند. مك كانل توضيحي پيرامون اينكه آيا اين سه مورد را در قالب يك طرح به رأي مي‌گذارد يا برنامه‌اي جداگانه براي هر يك از آنها خواهد داشت ارايه نداد اما در صورتي كه او بخواهد مساله كمك 2000 دلاري را در كنار موضوع افزايش امنيت انتخابات و لغو محافظت‌ حقوقي از شبكه‌هاي اجتماعي به رأي بگذارد، عملا شانسي براي تصويب پرداخت اين كمك هزينه وجود نخواهد داشت. دموكرات‌ها با استناد به احكام قضايي معتقدند اظهارات دونالد ترامپ پيرامون ناامن بودن انتخابات و وقوع تقلب بي‌پايه و اساس است و لغو محافظت حقوقي از شبكه‌هاي اجتماعي آزادي بيان را زير سوال مي‌برد. روزنامه نيويورك تايمز نوشته است «طرح موضوع افزايش امنيت انتخابات در مجلس سنا به دونالد ترامپ فرصت مي‌دهد تا به طرح ادعاهاي اثبات نشده خود پيرامون وقوع تقلب در انتخابات رياست‌جمهوري نوامبر 2020 ادامه دهد.» به نوشته اين روزنامه، «مك كانل كه پيش‌تر از اعضاي حزب جمهوري‌خواه در كنگره خواسته بود تا در روز ششم ژانويه، موعد تأييد نهايي انتخابات در سنا به نتايج اعتراضي نكنند، در پي آن است كه با ارايه طرحي جديد، تغييراتي را در برخي روندهاي انتخاباتي از جمله رأي‌گيري پستي و ديگر شيوه‌هاي رأي‌گيري زودهنگام اعمال كند و اين موضوع مي‌تواند در انتخابات‌هاي آينده شرايط جمهوري‌خواهان را كه در سال‌هاي اخير نسبت به حزب دموكرات وضعيت بدتري در ميان آراي عمومي دارند، بهبود بخشد.»

 

برني سندرز كوتاه نخواهد آمد

پس از تصويب طرح بسته احياي اقتصادي در مجلس نمايندگان، پيش از اينكه اين مصوبه براي تأييد به مجلس سنا ارسال شود برني سندرز، سناتور مستقل از ايالت ورمونت گفته بود در صورتي كه رهبر جمهوري‌خواهان بخواهد مانع از رأي‌گيري در خصوص اين بسته شود او نيز با ديگر سناتورها مانع از آن خواهد شد كه سنا وتوي رييس‌جمهور امريكا عليه لايحه بودجه دفاعي را باطل كند. روز سه‌شنبه پس از مخالفت مك كانل با به رأي گذاشتن پرداخت كمك هزينه 2000 دلاري به شهروندان، سندرز هم به مخالفت با به رأي گذاشتن رد وتوي رييس‌جمهور عليه لايحه بودجه دفاعي پرداخت. به نوشته واشنگتن پست، خواسته سندرز اين است كه ابتدا موضوع پرداخت كمك هزينه 2000 دلاري به رأي گذاشته شود. اين روزنامه نوشته است كه با به تأخير افتادن رأي‌گيري درباره سرنوشت لايحه دفاعي اين امكان وجود دارد كه سناتورها مجبور باشند تا در تعطيلات سال جديد ميلادي نيز در واشنگتن بمانند.

اين ايده برني سندرز با حمايت برخي از سناتورها از جمله اد ماركي و تعداد زيادي از اعضاي مجلس نمايندگان روبرو شده كه معتقدند پرداخت كمك هزينه در شرايط فعلي يك ضرورت است.

 

جرجيا؛ مهم‌تر از هميشه

مخالفت رهبر جمهوري‌خواهان سنا با پرداخت كمك هزينه 2000 دلاري به شهروندان در حالي است كه براي مردم امريكا كه در پي بحران اقتصادي شرايط سختي را سپري مي‌كنند دريافت اين كمك هزينه ضروري بوده و اين مطالبه در ميان افكار عمومي به حدي جدي است كه حتي دو سناتور جمهوري‌خواه ايالت جرجيا كه پيش‌تر با پرداخت كمك هزينه نقدي مخالف بودند نيز اعلام كرده‌اند از طرح پرداخت كمك هزينه 2000 دلاري حمايت خواهند كرد. اين تغيير در مواضع ديويد پردو و كلي لئوفلر به اين دليل پديد آمده است كه آنها نگرانند در رقابت‌هاي انتخاباتي جرجيا در 5 ژانويه كه سرنوشت دو كرسي سناي اين ايالت را تعيين مي‌كند شكست بخورند. در رقابت‌هاي انتخاباتي جرجيا، ديويد پردو نماينده فعلي اين ايالت در سنا بايد با جان آساف، مستندساز 33 ساله از حزب دموكرات رقابت كند و كلي لئوفلر، ديگر سناتور جمهوري‌خواه جرجيا نيز بايد از سد رافائل ورناك، كشيش 53 ساله دموكرات عبور كند. دموكرات‌ها اگر بتوانند در هر دو اين رقابت‌ها به پيروزي برسند، اختيار سنا را به دست خواهند گرفت و با در اختيار داشتن همزمان دولت، مجلس نمايندگان و سنا كار آسانتري براي عمل به برنامه‌هاي خود پيش رو خواهند داشت. آيانا پريزلي، عضو دموكرات مجلس نمايندگان در اين باره نوشته است: «شهروندان امريكايي آگاه باشيد كه در حال حاضر ميچ مك كانل، ديويد پردو و كلي لئوفلر در برابر خواسته شما مبني بر دريافت كمك هزينه 2000 دلاري ايستاده‌اند. شما مي‌توانيد اين بازي را در پنجم ژانويه و در جرجيا تمام كنيد. به رافائل ورناك و جان آساف رأي دهيد تا ميچ مك كانل ديگر رهبر اكثريت سنا نباشد.» الكساندريا اوكازيو كورتز، از دموكرات‌هاي پيشرو مجلس نمايندگان نيز گفته است كه «همه‌چيز به جرجيا بستگي دارد و اگر مردم اين ايالت در پنجم ژانويه به جان آساف و رافائل ورناك رأي دهند، راه براي كمك به شهروندان در زمان‌هايي كه كوويد 19 و بحران اقتصادي ناشي از آن همه‌چيز را تحت تأثير قرار داده باز مي‌شود.»

 

چاك شومر و تأكيد بر ضرورت عبور از مسير قانوني

رهبر دموكرات‌ها در سناي امريكا روز گذشته پس از اقدامات رهبر جمهوري‌خواهان، در بيانيه‌اي به انتقاد از رفتارهاي ميچ مك كانل پرداخت. چاك شومر نوشت: «شما نمي‌توانيد با به رأي گذاشتن مصوبه مجلس نمايندگان در خصوص افزايش كمك هزينه پرداختي2000 دلار به شهروندان به دليل منافع حزبي خودداري كنيد و در پي قانون كردن پرداخت كمك هزينه 600 دلاري باشيد.» بر اساس بيانيه رهبر دموكرات‌ها در سنا، اگر جمهوري‌خواهان حاضر به رأي‌گيري در خصوص كمك هزينه 2000 دلاري نباشند يا در رأي‌گيري با اين موضوع مخالفت كنند، بايد براي تصويب قانون جديد در اين خصوص به مجلس نمايندگان مراجعه كنند و تا زماني كه در مجلس نمايندگان مصوبه‌اي وجود نداشته باشد، هيچ خواسته‌اي تبديل به قانون نخواهد شد. شومر همچنين نوشته است كه اينگونه اقدامات از سوي سناتور ميچ مك كانل به معناي تلاش براي محروم كردن امريكايي‌ها از كمك 2000 دلاري خواهد بود كه در اين شرايط خاص به‌شدت به اين كمك نياز دارند.

 

ايده منوچين براي عبور موقت از بحران

همزمان با تقابل دو حزب در كنگره، استيون منوچين وزير خزانه‌داري امريكا در نظر دارد تا هر چه سريع‌تر پرداخت كمك 600 دلاري به شهروندان كه رييس‌جمهور آن را به شرط پذيرش بررسي اعمال تغيير در آن امضا كرده آغاز كند تا بسياري از شهروندان كه روي اين پول حساب كرده‌اند، كمكي را دريافت كرده باشند. بر اساس اعلام منوچين، ارسال چك 600 دلاري در وجه شهروندان از روز چهارشنبه از طريق پست آغاز خواهد شد و انتظار مي‌رود تا اواسط هفته‌ آينده امكان وصول آن وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون