• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4831 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۳ دي

مراسم اولين سالگرد شهادت سردار قاسم سليماني برگزار شد

سردار مقاومت

يك روز پيش از فرارسيدن اولين سالگرد شهادت سردار قاسم سليماني، مراسم يادبودي براي اين فرمانده پيشين سپاه قدس، شهيد ابومهدي المهندس، فرمانده حشد الشعبي و ديگر شهداي مقاومت در دانشگاه تهران برگزار شد و در اين مراسم كه به‌ دليل همه‌گيري كرونا با رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي مصوب ستاد ملي مديريت كرونا برگزار شد، علاوه بر خانواده و نزديكان اين شهدا مقامات لشكري و كشوري و مهمانان خارجي نيز از گروه‌هاي مختلف محور مقاومت حضور به هم رساندند. همچنين سردار اسماعيل قاآني، فرمانده سپاه قدس و جانشين قاسم سليماني و سيدابراهيم رييسي، رييس دستگاه قضا و برخي مقامات عاليرتبه محور مقاومت سخنرانان اين مراسم  بودند.
 ۳۰ سال دنبال زدن سردار سليماني  بودند
سردار اسماعيل قاآني، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي صبح جمعه در مراسم اولين سالگرد شهادت سردار قاسم سليماني، شهيد ابوالمهدي المهندس و همراهان‌شان سخنراني كرد و با تاكيد بر اينكه هر آنچه در مورد شهيد سليماني و همراهانش در رسانه‌ها گفته شده، تنها بخش كوچكي از شخصيت آنهاست، خاطرنشان كرد: «شهيد سليماني مرد ميدان مقاومت بود، اما مقاومت را از درون خود شروع كرد. هر كه مي‌خواهد به اين ميدان بيايد، توجه كند كه امكان ندارد، اهل مقاومت بود، مگر اينكه درون خود مقاومت را تجربه كرده باشند؛ معرفت، عبادت، اخلاص و ايثار و همه ارزش‌هاي انساني و اسلامي درون كلمه «مقاومت» جاي دارد.» سردار قاآني در مورد ويژگي‌هاي سردار سليماني به عنوان يك فرمانده نظامي نيز توضيح داد: «از شهيد سليماني در بعد فرماندهي و نظامي خيلي تعريف شده است اما منطق دقيق يكي از ويژگي‌هاي برجسته او بود؛ او در همه ميدان‌هايي كه وارد شد با منطق وارد شد، اما وقتي طرف مقابل منطق را متوجه نشد، با زبان ديگري با او حرف زد. نگاه راهبردي، بصيرت عميق و تبديل هر تهديد به فرصت جزو ويژگي‌هايي است كه آنها كه شهيد سليماني و شهيد ابو مهدي را به عنوان الگو قرار مي‌دهند، بايد اين ويژگي‌ها را درون خود نهادينه كنند.» او همچنين هشدار داد: «به همه مردم ايران و مليت‌هاي مختلف در سراسر جهان مي‌گويم كه راه شهيد سليماني يك رهبر داشته و بزرگي اين شهيد به اين بوده كه در پرتوي آن رهبري عمل كرده و بزرگ شده؛ آن رهبري و آن راه همچنان برقرار است و حمايت از مظلوميت محرومين و تربيت آنها بر مدار زندگي عزتمدارانه مقاومتي همچنان ادامه دارد.» فرمانده سپاه قدس با يادآوري جبهه مقاومت تاكيد كرد: «امروز در فلسطين قهرمان مي‌بينيد كه در سالگرد اين شهيد عالي‌مقام در منطقه‌اي كه گاهي حتي نمي‌توانستند يك تير هم در كنند، رزمايش برگزار مي‌كنند. از آن سمت لبنان علمدار را مي‌بينيم كه رژيم اشغالگر يك مجاهدش را شهيد كرده و ۳ ماه است كه تهديد كرده كه مي‌زنيم و در طول اين سه ماه در تمام جبهه شمالي كه مرز با رژيم اشغالگر است، از وحشتي كه از اين علمداران دارند، يك سرباز رژيم صهيونيستي را هم نمي‌بينيد. امروز سوريه مقاوم ايستاد و همه بچه مسلمانان مقاوم حمايت كردند؛ الحمدالله امروز تقريبا به جز بخشي كه امريكاي جنايتكار اشغال كرده، سوريه آزاد شده است. عراق مجاهد نيز همچنان محكم بر مباني خود ايستاده.» سردار قاآني با بيان اينكه «حداقل 30 سال دنبال زدن شهيد سليماني و شهيد ابو مهدي بودند»، گفت: «وسوسه‌ها و شيطنت‌هاي رژيم اشغالگر و سعودي جنايتكار باعث شد در اين دوره، كثيف‌ترين آدم روي زمين و جنايتكار‌ترين آدمي كه انساني بي‌عقل است و هيچ اصولي بر فكر او حاكم نيست، جنايتي بكند كه در دنيا سابقه نداشته و براي هيچ شخصيت سياسي و نظامي سابقه نداشته است.» او در پايان تاكيد كرد: «با صراحت مي‌گويم كه مسير نيروي قدس و مقاومت با شيطنت‌هايي كه امريكا مي‌كند، تغييري نمي‌كند اما با اين جنايتي كه كردند، براي همه آزادگان در دنيا كاري درست كردند و مطمئن باشند حتي از درون خانه‌شان ممكن است كساني پيدا شوند كه پاسخ جنايت‌شان را به آنها  بدهند.»
 ولايتمدار بود  و  انقلابي واقعي
سيدابراهيم رييسي، رييس دستگاه قضا نيز از ديگر سخنرانان اين مراسم در دانشگاه تهران بود. او با بيان اينكه در تمام زندگي سياسي شهيد سليماني بصيرت موج مي‌زند، گفت: «شاخصه مكتب سليماني ولايتمداري او بود. كساني هستند كه ولايت‌شعارند و كساني هم ولايتمدارند. اگر در مسير ولايت آنچه ولي گفت نصب‌العين قرار داديم يعني ولايتمداريم. ولايتمداري يعني مرد ميدان و خطر بودن. وصيتنامه شهيد سليماني يك ولايت‌نامه است.» رييس قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه مردمي ‌بودن از ديگر شاخصه‌هاي مكتب سليماني است، اظهار كرد: «نگاه او به مردم از نوع نگاه تشريفاتي كه برخي سياسيون دارند، نيست. او واقعا مردم را دوست داشت. او يك چهره انقلابي بود كه انقلابي فكر مي‌كرد و انقلابي عمل مي‌كرد. در مسير او هيچ مانعي بر سر راهش توقف ايجاد نمي‌كرد و منطقش، «ما مي‌توانيم» بود تا در برابر همه ابرقدرت‌ها بايستيم و از ميدان سربلند بيرون آييم.»
رييس دستگاه قضا با بيان اينكه ايدئولوژي مقاومت، دستگاه استكبار را برهم ريخته، گفت: «ترور حاج قاسم نشان مي‌دهد كه آنان به استيصال و بيچارگي رسيده‌اند. اين يعني استيصال دشمن در منطقه نه قدرت او. اين حاج قاسم سليماني بود كه در منطقه توليد قدرت كرد و اين قدرت هرگز نبايد رو به سردي بگذارد.دشمنان با ترور قهرمان مبارزه با تروريسم در منطقه و جهان تصور مي‌كردند مقاومت را سرد مي‌سازند و آن را سست مي‌كنند اما امروز بيش از هر زماني باور مقاومت و ايستادگي در مقابل دشمنان در ميان مردم منطقه وجود  دارد.»
رييس قوه قضاييه همچنين با اشاره به ضرورت انتقام‌گيري از مسببان ترور شهيد سليماني، تصريح كرد: «جلوه‌هايي از انتقام سخت پيدا شده است اما دشمن منتظر انتقامي سخت باشد. آنچه تاكنون ديده‌اند جلوه‌هايي بوده است اما منتظر انتقام اصلي باشند. زمان و مكان آن را جبهه مقاومت مشخص خواهد كرد و دشمن بداند زندگي از اين پس برايش سخت خواهد بود. اخراج دشمنان از منطقه و كيفر عاملان و آمران اين جنايت از جلوه‌هاي اين انتقام سخت خواهد  بود.»
 راه  مقاومت
به ‌جز سخنرانان اصلي برخي حاضران نيز در حاشيه اين مراسم يا در گفت‌وگوهايي با رسانه‌هاي در آستانه سالگرد شهادت سردار سليماني از اين شهيد راه مقاومت سخن گفتند. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران كه در اين مراسم حاضر بود، در حاشيه اين مراسم به ديدارهاي منظم سردار سليماني و آيت‌الله هاشمي اشاره كرد و گفت: «پس از دوران سازندگي نيز اين ارتباط ادامه يافت و نزديك‌تر شد. طول 20 سال ملاقات‌هاي منظم و مداومي بين سردار سليماني و آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در مسائل مختلف ازجمله ماموريت‌هاي سپاه قدس وجود داشت و بارها در خاطرات آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني اين موضوع منعكس شده است؛ در يكي از نمونه‌ها كه تاكنون منتشر نشده است آيت‌الله هاشمي نظر سردار سليماني درباره بحران سال ۱۳۷۷ ميان ايران و افغانستان را كه كشور را تا آستانه جنگ پيش برد، منطقي‌ترين و بهترين تحليل مسوولان مربوطه ذكر مي‌كنند.» همچنين سردار حسين سلامي، فرمانده كل سپاه پاسداران نيز در حاشيه اين مراسم با اشاره به انتقام‌گيري از تروريست‌ها تاكيد كرد: «امروز براي رويارويي با هر قدرتي، هيچ مشكل، نگراني و دغدغه‌اي نداريم ما حرف‌هاي نهايي خود را در ميدان نبرد با دشمنان‌مان خواهيم زد.»
شيخ بدرالدين حسون، مفتي اعظم جمهوري عربي سوريه نيز در سخنراني ضمن برشمردن ويژگي‌هاي سردار سليماني گفت: «به خون حاج قاسم و همه شهدا كه من آنها را مي‌شناسم قسم، ما به روزي كه به جهان بگوييم كه ما آمديم، نزديك شده‌ايم و مي‌گوييم «هيهات من الذله». ما زير بار ظلم نمي‌رويم.» زياد نخاله، دبير كل جهاد اسلامي فلسطين هم در سخناني اظهار كرد: «شهادت مي‌دهم موشك‌هايي كه پايتخت اسراييل را در هم كوبيد، خود حاج قاسم بر رساندن آنها به گروه‌هاي مقاومت، نظارت داشت و اين علاوه بر رساندن تخصص، تجارب و ساير توانمندي‌ها به نيروهاي مقاومت بود كه تحت نظر ايشان انجام مي‌شد.» سيدهاشم‌ صفي‌الدين، رييس شوراي اجرايي حزب‌الله لبنان نيز طي سخنراني تاكيد كرد: «پرچم شهيد سليماني برافراشته خواهد ماند و مجاهدان آن را بر بالاي گنبد اقصي بلند خواهند كرد.» فالح الفياض، رييس سازمان الحشد الشعبي عراق هم كه در مراسم يادبود سردار سليماني صحبت كرد، به عزادار بودن مردم عراق در شهادت سردار سليماني اشاره كرد و گفت: «مردم عراق عاشق شهيد سليماني شدند، در شرايطي كه منطقه تحت آگاهي كاذب قرار گرفت. مردم عراق توانستند راه صحيح حضور در همه مسائل ملت را بدانند، از جمله مهم‌ترين آنها مساله فلسطين است. ما اين را مديون فرمانده شهيد قاسم سليماني  هستيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون