• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4834 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي

واكنش‌ها به آغاز غني‌سازي 20 درصد در ايران

   خبرگزاري رويترز در گزارشي كوتاه درباره اين اقدام ايران نوشت: براساس برجام ايران مجاز به غني‌سازي تا سطح 67/3درصد بود كه در نتيجه گام‌هاي معكوس برجامي اين رقم به 5/4درصد رسيد. برخي كارشناسان مي‌گويند ايران در حال حاضر مواد غني شده كافي براي توليد حداقل دو  بمب هسته‌اي را دارد و در شرايطي كه اراده كند مي‌تواند پروسه غني‌سازي مواد  اندوخته شده را  طي كند. 
  به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك، اتحاديه اروپا در واكنش به تصميم ايران براي افزايش سطح غني‌سازي اورانيوم اين اقدام را انحراف قابل ملاحظه‌اي از توافق هسته‌اي  دانست.
  ميخاييل اوليانوف، نماينده روسيه در نهادهاي بين‌المللي در شهر وين، اقدام ايران درخصوص رساندن غني‌سازي اورانيوم به ۲۰درصد را قابل پيش‌بيني توصيف كرد. اوليانوف در پيامي توييتري نوشت: «اينكه ايران اعلام كرد به غني‌سازي اورانيوم در سطح ۲۰درصد ادامه مي‌دهد، خبر فوري نيست. اين گام با توجه به قوانين تصويب شده در مجلس ايران قابل پيش‌بيني بود. نكته اصلي اينجا است كه باتوجه به احتمال عادي شدن اوضاع پيرامون برجام، اين اقدام  قابل برگشت است.»
  كاظم غريب‌آبادي، سفير و نماينده دائم كشورمان نزد سازمان‌هاي بين‌المللي در وين: به دنبال ارايه اصلاحيه پرسشنامه اطلاعات طراحي سايت فردو به آژانس و حضور بازرسان در اين سايت در صبح روز جاري براي راستي‌آزمايي اطلاعات ارايه شده و برداشتن مهر و‌ موم سيلندر حاوي اورانيوم ۴.۱درصد، مديركل آژانس طي گزارشي آغاز توليد اورانيوم تا غناي ۲۰درصد را تاييد كرد. در اين گزارش آمده است كه بازرسان آژانس مهر و موم يك سيلندر ۱۳۷.۲ كيلوگرمي اورانيوم ۴.۱درصد را برداشته و اين سيلندر به خط توليد وصل و توليد اورانيوم تا غناي ۲۰درصد از سوي ايران آغاز شد. نماينده دائم كشورمان گفت اين اقدام به دنبال نامه مورخ ۱۱ دي‌ ماه ايران به آژانس صورت گرفت. در اين نامه كه طي گزارشي از سوي آژانس به اطلاع كشورهاي عضو نيز رسيده، آمده است: «مطابق مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي و به منظور پايبندي به اين مصوبه، سازمان انرژي اتمي قصد دارد اورانيوم تا غناي ۲۰درصد را در كارخانه غني‌سازي سوخت فردو توليد كند. پرسشنامه اطلاعات طراحي سايت فردو نيز متعاقبا به‌روزرساني خواهد شد.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون