• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4834 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به «اعتماد»:

سردار سليماني در فرودگاه بغداد نه در مرز يا جاي ديگري ترور شد

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران در پاسخ به سوال «اعتماد» درخصوص اظهارات مشاور نخست‌وزير عراق كه مدعي شده بود «سردار سليماني در حالي كه مي‌توانست به صورت قانوني در عراق تردد كند مسيرهاي ديگري را انتخاب مي‌كرد و به جاي آنكه از در وارد شود از پنجره مي‌آمد» اظهار كرد: «من بايد صحبت‌هاي اين مقام را بشنوم و بعد اظهارنظر كنم. در حال حاضر از جايگاه حقوقي اين مشاور اطلاعي ندارم.» خطيب‌زاده افزود: «نخست‌وزير وقت عراق با صراحت و آشكارا نكاتي را مطرح كرده كه بار ديگر يادآوري مي‌كنم: سردار سليماني به دعوت دولت عراق، براي ماموريتي مشخص و به منظور پاسخ به سوالي كه غيرمستقيم با واسطه از عربستان‌سعودي دريافت كرده بوديم، عازم عراق شدند.» به گفته او، «سردار سليماني در خاك عراق، در فرودگاه بغداد و نه در مرز يا جاي ديگري مورد حمله تروريستي قرار گرفتند.»
خطيب‌زاده تاكيد كرد: «فكر نمي‌كنم جز اين اظهارنظر بالاترين مقام رسمي وقت عراق نكته ديگري قابل طرح باشد. مردم عراق نشان دادند تا چه اندازه قدردان سردار سليماني هستند. داعش در آستانه ورود به شهرهاي عراق بود و كشورهاي اروپايي در انديشه اين بودند كه چه كاري از دست‌شان برمي‌آيد، فقط سردار سليماني به كمك آنها رفت.» سخنگوي وزارت خارجه اضافه كرد: «ايران قوا و نيرو فرستاد و داعش را شكست داد. اظهارنظري درباره صحبت‌هاي غيررسمي ندارم و طرف حساب ما دولت‌ها هستند.»او همچنين درباره پيگيري‌ها پيرامون ترور سردار سليماني نيز توضيح داد: «درخصوص پرونده مشترك، اساسا فكر مي‌كنم بُعد عراقي پيگيري ترور بسيار مهم است، چراكه سردار ما مهمان عراق بود و به دستور رييس‌جمهور كشوري ثالث هدف حمله تروريستي قرار گرفت. اين از عجايب دنياست كه تروري با اين وقاحت صورت مي‌گيرد، هرچند از آقاي ترامپ انتظاري جز اين نمي‌رود. دولت عراق هم مسووليت دارد و هم بايد پيگيري كند. در حوزه پيگيري مشترك كارهايي انجام شده و اين كارها نيز تداوم خواهد داشت.» سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به سوالي در ارتباط با آخرين روند پيگيري موضوع سقوط هواپيماي اوكرايني با توجه به نزديك شدن به سالگرد وقوع اين حادثه گفت: تصميمي كه هيات دولت در ارتباط با پرداخت ديه گرفت ناظر بر پرداخت يكسان اين ديه به همه قربانيان اين هواپيما است. او ادامه داد: نكته مهم اين است كه اين موضوع ديه و پرداخت آن جايگزين پرونده كيفري كه در اين زمينه ايجاد شده و در حال پيگيري است، نيست. او با بيان اينكه پرونده كيفري سقوط اين هواپيما در حال پيگيري است، خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنم در روزهاي آتي اطلاع‌رساني بيشتري در مورد اين پرونده انجام شود.
سخنگوي وزارت خارجه همچنين بار ديگر در اين نشست با خانواده‌هاي داغدار جانباختگان سقوط اين هواپيما ابراز همدردي كرد. خطيب‌زاده همچنين در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه در نشست اخير مجمع عمومي سازمان ملل كه در مورد مصوبه‌اي به پيشنهاد امريكا به راي‌گيري گذاشته شد برخي از كشورهاي همسايه از جمله افغانستان در جلسه غايب بودند و كشوري چون عراق نيز راي ممتنع به اين موضوع داد و اين باعث به وجود آمدن برخي از بحث‌ها در فضاي مجازي و رسانه‌اي كشور شده است، گفت: ايالات متحده امريكا طي ماه‌هاي اخير براي سومين‌بار در اقدامات خود عليه ايران در سازمان ملل با شكست روبه‌رو شد و پيشنهاد امريكا عليه ايران راي نياورد و اين نشان‌دهنده انزواي روز افزون اين كشور است. او در مورد بحث افغانستان و عراق نيز گفت: ما ناخرسندي خود را نسبت به اين موضوع اعلام كرديم و همان‌طور كه شنيده‌ايد نخست‌وزير عراق اعلام كرده كه در حال پيگيري اين موضوع  است.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در ادامه اين نشست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ناو امريكايي حاضر در منطقه، منطقه را ترك كرد ولي اخيرا امريكايي‌ها بيانيه داده‌اند كه بار ديگر اين ناو بازخواهد گشت و نظر ايران در اين ارتباط چيست، اظهار كرد: اينكه اين ناوها بروند و بيايند تصميم خودشان است ولي آن چيزي كه براي ما روشن است اين است كه ما براي تمام سناريوها آمادگي داريم چه سناريوهاي نمايشي و رسانه‌اي امريكا، چه سناريوهاي مخفي. ما پيام‌هاي لازم را به امريكا داده‌ايم. به كشورهاي همسايه نيز داده‌ايم. ما در مورد سناريو امريكايي‌ها پيش‌بيني نمي‌كنيم ولي در مورد پاسخ خود مطمئن هستيم.
او ادامه داد: اميدواريم كه مقامات حاضر در كاخ سفيد در روزهاي پاياني حضورشان تنش‌آفريني نكنند و اقداماتي را انجام ندهند كه تا سال‌ها امريكايي‌ها درگير آن شوند و مجبور به پاسخگويي و جبران آن باشند.
خطيب‌زاده همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه سفر چندي پيش ظريف به آذربايجان و مسكو به تعويق افتاد، آيا زمان جديدي براي انجام اين سفر تعيين شده است، گفت: برنامه‌ريزي كرده‌ايم كه آقاي ظريف به برخي از كشورها سفر كنند و اين در دستور كار است. البته در مورد سفرهايي كه به تعويق افتاد دچار برخي از مضايق لجستيكي بوديم و وقتي سفري به تعويق مي‌افتد بايد برنامه‌ريزي مجددي در ارتباط با انجام آن صورت بگيرد كه اين خود نيز موضوعي زمان‌بر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون