• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4836 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ دي

كنترل مجلس سنا از دست جمهوري‌خواهان خارج شد؟

پيروزي دموكرات‌ها در نبرد سرنوشت‌ساز جورجيا

استيسي آبرامز؛ زني كه ناممكن را ممكن كرد

محمدحسين  لطف‌الهي

 

 

در آغاز رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2020 امريكا هيچ تحليلگر خوش‌بيني گمان نمي‌كرد كه در پايان نام جو بايدن به عنوان پيروز نهايي انتخابات در ايالت جورجيا اعلام شود و دموكرات‌ها بتوانند در رقابت بر سر هر دو كرسي اين ايالت در مجلس سنا به پيروزي دست يابند اما در پنجم ژانويه 2021 و پس از پايان شمارش بيش از 98درصد آراي جورجيايي‌ها مشخص شد كه اين ناممكن پس از نزديك به3 دهه ناكامي ممكن شده است. تحليلگران دلايل زيادي از جمله سياست نادرست دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا در دميدن به شيپور تقلب و دامن زدن به شايعات پيرامون ناسالم بودن سيستم انتخاباتي را به عنوان علت شكست جمهوري‌خواهان در يك ايالت «هميشه قرمز» عنوان مي‌كنند اما دموكرات‌ها خوب مي‌دانند كه پيروزي جو بايدن و تبديل شدن به جريان اكثريت در مجلس سنا را مديون زني هستند كه بيش از 10 سال براي بازتعريف هويت حزب دموكرات در جورجيا تلاش كرد و پس از شكست‌هاي متعدد سرانجام توانست اين ايالت را آبي كند: استيسي آبرامز.
از ساعت 7 صبح روز سه‌شنبه پنجم ژانويه، انتخابات دور دوم مجلس سنا در جورجيا آغاز شد تا سرنوشت رقابت انتخاباتي بر سر دو كرسي مجلس سنا مشخص شود. پس از پايان دور اول انتخابات كه سوم نوامبر برگزار شد، جمهوري‌خواهان حائز 50 كرسي شده بودند و با پيروزي در تنها يكي از دو رقابت انتخاباتي جورجيا مي‌توانستند اكثريت  مجلس سنا را از آن خود كنند. در مقابل دموكرات‌ها  كه در دور اول 48 كرسي به دست آورده بودند بايد در هر دو رقابت پيروز مي‌شدند تا درنهايت با استفاده از فرصت  حضور كامالا  هريس، معاون  رييس‌جمهور منتخب به عنوان رييس مجلس سنا براي اولين بار پس از سال 2014 اكثريت مجلس سنا را  در اختيار بگيرند.
از ساعت 7 شب به وقت محلي اعلام نتايج آغاز شد. در رقابت اصلي جان آساف، مستندساز و خبرنگار تحقيقي 33 ساله بايد بر ديويد پردو، سناتور جمهوري‌خواه غلبه مي‌كرد و در رقابت ويژه رافائل ورناك،كشيش 51 ساله و سياه‌پوست بايد موفق مي‌شد تا كلي لئوفلر، تاجر سفيدپوست جمهوري‌خواه را شكست دهد. با شمارش 97 درصد آراي اين ايالت تا صبح روز چهارشنبه، ديويد پردو با اختلاف 1200 راي از جان آساف پيش بود و رافائل ورناك با 30 هزار راي اختلاف حاشيه امني براي خود ساخته بود اما پايان انتخابات با اين نتيجه مي‌توانست اكثريت  سناي امريكا را دست‌كم براي دو سال ديگر دراختيار جمهوري‌خواهان قرار دهد. با شمارش آراي بيشتر ورق برگشت؛ جان آساف توانست از ديويد پردو پيشي بگيرد،  اختلاف خود را او افزايش دهد و درنهايت به عنوان سناتور ايالت جورجيا برگزيده شود تا دموكرات‌ها پس از سال‌ها كنترل هر 3 نهاد تاثيرگذار در سياست يعني مجلس نمايندگان، مجلس سنا و دولت را دراختيار بگيرند.
با اين پيروزي رافائل ورناك تبديل به اولين سياه‌پوست و جان آساف تبديل به اولين يهودي مذهبي  شد كه از ايالت جورجيا به سناي امريكا راه پيدا مي‌كنند.

راه  سخت پيروزي
استيسي آبرامز، رهبر پيشين جريان اقليت مجلس نمايندگان ايالتي جورجيا در كسب اين پيروزي نقش اصلي را ايفا كرد. او كه بيش از يك دهه است تلاش مي‌كند تا هويت سياسي دموكرات‌ها در ايالت جورجيا را تعريف كند و زيرساخت‌هاي تازه‌اي براي اين حزب بنا كند تا پيش از سال 2018 از طريق سازمان مردم نهاد «پروژه جديد جورجيا» و پس از آن با تاسيس سازمان «مبارزه عادلانه» كوشيد تا شرايط سياسي يكي از ايالت‌هاي هميشه جمهوري‌خواه امريكا را تغيير دهد.
او سه‌شنبه شب ساعاتي پيش از پيشتازي جان آساف پيروزي دموكرات‌ها را قطعي اعلام كرد و به تقدير از «سازمان‌دهندگان، داوطلبان و گروه‌هاي خستگي ناپذيري پرداخت كه طي سال‌هاي اخير» براي بازسازي حزب دموكرات به او كمك كردند.
نيويورك تايمز در تحليلي استيسي آبرامز را يكي از موثرترين افراد در عرصه سياست امريكا توصيف كرده كه در حال حاضر مقامي رسمي ندارد اما در شكل‌گيري آرايش سياسي كنوني امريكا نقش بسيار پررنگي را ايفا كرده است. به نوشته اين روزنامه در پي ناكامي‌هاي متوالي دموكرات‌هاي جورجيا در انتخابات‌هاي مختلف استيسي آبرامز در سال 2011 به عنوان رهبر جريان اقليت در مجلس نمايندگان اين ايالت برگزيده شد و در سال 2018 تصميم گرفت كه نتيجه 7 سال زحمت خود را در بوته آزمون قرار دهد. او در انتخابات فرمانداري جورجيا كانديدا شد و با اختلافي اندك شكست خورد اما هيچ‌گاه حاضر به پذيرش شكست نشد چراكه اين شكست را حاصل «فشارهاي بيش از اندازه بر راي‌دهندگان» به ويژه گروه‌هاي اقليت توصيف مي‌كرد و از آن زمان تصميم گرفت با تغيير در برخي سياست‌ها براي تسهيل دسترسي افراد به حقوق برابر از جمله حق راي تلاش كند. اين تلاش در سال 2020 نتيجه داد و دموكرات‌ها توانستند پس از 3 دهه جمهوري‌خواهان را شكست  دهند.
تا پيش از سال 2002 ميلادي فرمانداري جورجيا براي مدت 130 سال در اختيار حزب دموكرات بود اما پس از شكست اين حزب در رقابت‌هاي فرمانداري سال 2002  دموكرات‌هاي جورجيا تا سال 2020 در تمامي انتخابات‌ها از جمهوري‌خواهان شكست  خوردند.
دبورا اسكات از سازمان‌دهندگان حزب دموكرات در جورجيا در اين باره مي‌گويد:«ما شايد تنها كساني باشيم كه شگفت زده نشديم؛ چراكه مي‌دانستيم براي بيش از يك دهه چه تلاش‌هايي براي چنين روزي كرده بوديم.» استيسي آبرامز نيز در اين باره به نيويورك تايمز گفته است كه «ما نشان داديم انتخابات مي‌تواند بازتاب‌دهنده صداي واقعي مردم باشد و هر امريكايي حق شنيده شدن دارد.»

ترامپ  و تضعيف پايگاه راي جمهوري‌خواهان
يكي از عوامل موثر در رقم خوردن نتيجه كنوني و شكست جمهوري‌خواهان، رفتارهايي بود كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا پس از شكست خوردن در انتخابات سوم نوامبر از خود نشان داد. ترامپ براي هفته‌ها از تقلب سازمان يافته و گسترده در انتخابات سخن گفت و مدعي شد كه دموكرات‌ها آراي او را دزديده‌اند. اين موضوع سبب شد تا طرفداران رييس‌جمهور امريكا نسبت به اصل انتخابات و تاثيرگذاري آرا احساس بي‌اعتمادي كنند و در نهايت تصميم  بگيرند كه پاي صندوق‌هاي  راي حاضر نشوند. در مقابل دموكرات‌ها كه متوجه اهميت آراي غيرحضوري و تاثيري كه اين موضوع بر كاهش فشار بر راي‌دهندگان دارد، شده بودند كوشيدند تا از اين طريق نرخ مشاركت در انتخابات را بيش از پيش افزايش دهند.
رييس‌جمهور امريكا و نزديكانش دركنگره تلاش زيادي داشتند/  دارند تا نتايج انتخابات سوم نوامبر ابطال شود اما اين تلاش‌ها نيز باعث شد، محافظه‌كاراني كه دموكراسي را ارزش مي‌پنداشتند از حزب جمهوري‌خواه فاصله بگيرند. دونالد ترامپ روز گذشته پس از پيروزي دموكرات‌ها در جورجيا  در توييتر نوشت:«به نظر مي‌رسد كه تقلبي بزرگ عليه كانديداهاي جمهوري‌خواه در جريان است. بايد منتظر بمانيم و ببينيم آنها به چند راي نياز دارند؟»

 


اختلاف‌ نظر  پنس  و  ترامپ  بر سر  تغيير نتيجه   انتخابات

روزنامه نيويورك‌تايمز گزارش كرد، مايك پنس معاون دونالد ترامپ روز سه‌شنبه به رييس‌جمهور امريكا در جريان ناهار هفتگي آنها گفته قدرت اينكه جلوي تاييد نتايج كالج الكترال از سوي كنگره را بگيرد، ندارد. گزارش شده كه اين نشست ساعاتي بعد از آنكه ترامپ در توييتر به غلط ادعا  كرد كه معاون رييس‌جمهور «قدرت رد الكترال‌هايي كه متقلبانه انتخاب شده‌اند را دارد» انجام شده است. ترامپ شب قبل از آن  در تجمعي در جورجيا گفته بود كه اميدوار است پنس در جريان نشست امروز چهارشنبه براي تاييد پيروزي بايدن در كالج الكترال «به كمك ما بيايد.» ترامپ روز چهارشنبه در بيانيه‌اي اين گزارش نيويورك تايمز را تكذيب كرده و آن را «اخبار جعلي» خواند و گفت كه پنس هرگز اين اظهارات را مطرح نكرده است. ترامپ گفت:«معاون رييس‌جمهور و من توافق كامل داريم كه معاون رييس‌جمهور قدرت اقدام را دارد.» ترامپ ادامه داد:«انتخابات سوم نوامبر در ايالت‌هاي مورد رقابت مفسدانه بود و به ويژه مطابق با قانون اساسي نبوده و آنها براي آن تغييراتي در ابعاد گسترده در قوانين و قواعد انتخاباتي آنگونه كه قضات و سياستمداران محلي ديكته كردند نه قانونگذاران ايالاتي، اعمال كردند. اين به اين معني است كه آن غيرقانوني بوده است.» ترامپ اظهار كرد، پنس «چندين گزينه» شامل باطل كردن نتايج يا بازگرداندن آنها به ايالات را دارد. اين در حالي است كه به رغم اين بيانيه ترامپ، نقش پنس در طول نشست مشترك كنگره طي امروز ششم ژانويه طبق قانون اساسي عمدتا تشريفاتي است.

 


اولين‌هاي  انتخابات  5  ژانويه: 

  رافائل ورناك اولين سياه‌پوستي است كه از جورجيا به سنا راه يافت.
  جان آساف اولين يهودي است كه از جورجيا به سنا راه يافت.
  اين پيروزي اولين پيروزي دموكرات‌هاي جورجيا در انتخابات سنا از سال 2000 به اين سو است.
 دموكرات‌ها براي اولين‌ بار از 2014 به اين‌ سو حائز اكثريت سنا مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون