• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4836 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ دي

خبر

وندي شرمن به وزارت خارجه امريكا بازمي‌گردد

وندي شرمن از مقام‌هاي پيشين وزارت خارجه دولت باراك اوباما رييس‌جمهوري پيشين امريكا، نامزد سمت معاون وزير امور خارجه امريكا در دولت بايدن معرفي شده است. به گزارش ايرنا و به نقل از تارنماي نشريه پوليتيكو، شرمن ديپلمات با سابقه امريكايي به عنوان معاون توني بلينكن وزير امور خارجه دولت بايدن نامزد شده است. شرمن در دولت اوباما به عنوان معاون امور سياسي وزير خارجه امريكا سابقه فعاليت داشته و رهبري تيم مذاكره‌كننده امريكا در توافق هسته‌اي ايران را نيز دركارنامه خود دارد. شرمن اكنون مشاور ارشد در گروه آلبرايت استونبريج است، همان شركتي كه ليندا توماس گرينفيلد انتخاب بايدن به عنوان سفير امريكا در سازمان ملل نيز به عنوان مشاور ارشد در آن فعاليت داشته است.

 

نقش شركت انگليسي در پرونده ترور سرداران مقاومت

كميته تحقيقات وزارت كشور عراق شركت انگليسي مسوول تامين امنيت فرودگاه بغداد را به دست داشتن در پرونده ترور سرداران مقاومت متهم كرد. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه خبري الميادين،كميته تحقيقات تشكيل شده توسط وزارت كشور عراق پس از انجام تحقيقات درباره جزييات ترور سردار شهيد قاسم سليماني، فرمانده نيروي قدس سپاه و ابومهدي المهندس، نايب رييس حشدالشعبي توسط امريكا، شركت انگليسي «جي‌فور‌اس» را به دست داشتن در اين عمليات تروريستي متهم كرد. اين شركت انگليسي مسوول تامين امنيت فرودگاه بوده است.كميته تحقيق وزارت كشور عراق خواستار پايان دادن به فعاليت اين شركت، عدم تمديد قرارداد با آن و جايگزين كردن آن با شركت‌هاي داخلي شد. اين كميته همچنين به سازمان هواپيمايي كشورش توصيه كرد علاوه بر تشكيل تيم تحقيق مشترك از عراق، ايران، سوريه و لبنان، پرونده‌اي را براي حمله هواپيماهاي امريكايي تهيه كند تا جزييات و نحوه ترور مشخص شود.

 

تفاهمنامه مالي امريكا و سودان

پس از عادي‌سازي روابط سودان با رژيم صهيونيستي با وساطت امريكا، خارطوم و واشنگتن تفاهمنامه‌اي در راستاي تامين مالي سودان امضا كردند. به گزارش فارس منابع خبري، چهارشنبه از امضاي تفاهمنامه‌اي ميان «هبه محمد علي احمد» وزير دارايي سودان و «استيون منوشين» وزير خزانه‌داري امريكا خبر دادند. به گزارش شبكه «اسكاي‌نيوز» وزير دارايي سودان و وزير خزانه‌داري امريكا تفاهمنامه‌اي براي تسويه معوقه‌هاي‌ سودان امضا كرده‌اند كه مطابق با آن، سودان براي اولين بار و پس از گذشت ۲۷ سال، سالانه، بيش از يك ميليارد دلار از بانك جهاني دريافت خواهد كرد. اين گزارش پس از آن منتشر شده است كه خبرگزاري رسمي سودان(سونا) صبح ديروز از ورود وزير خزانه‌داري امريكا به خارطوم و ديدار با مقامات اين كشور خبر داد. سونا در بخشي از گزارش خود اشاره كرد كه وزير خزانه‌داري امريكا در اين سفر با «عبدالفتاح البرهان» رييس شوراي حاكميتي اين كشور و چند تن ديگر از مقامات سوداني ديدار كرده و با آنها اوضاع اقتصادي، كمك‌هاي آتي امريكا به سودان، پيشبرد [مساله] بدهي‌ها و موضوعات مشابه را مورد بحث و بررسي قرار داده است.

 

مخالفت دادگاه انگليس با آزادي افشاگر ويكي‌ليكس به قيد وثيقه

دو روز پس از مخالفت تاريخي دادگاه انگليس با استرداد جوليان آسانژ بنيانگذار سايت افشاگر ويكي‌ليكس به امريكا به جرم جاسوسي و افشاي اطلاعات محرمانه پنتاگون، دادگاه ديگري دراين كشور با درخواست آزادي او به قيد وثيقه مخالفت كرد. به گزارش ايرنا «اد فيتزگرالد» وكيل آسانژ با ارايه دادخواست جديدي ادعا كرده بود كه دليلي براي فرار موكل او از قلمرو انگليس وجود ندارد. او فروردين گذشته هم با استناد به خطر شيوع ويروس كرونا بر سلامتي موكلش، خواستار آزادي موقت او شدكه با مخالفت دادگاه مواجه شد. آسانژ ۴۸ ساله از آوريل(فروردين) سال گذشته ميلادي تاكنون در زندان انگليس تحت تدابير امنيتي شديد به سر مي‌برد. او در سال ۲۰۱۰ ميلادي با استفاده از تارنماي ويكي‌ليكس، اسناد ديپلماتيك و نظامي طبقه‌بندي شده را درباره اقدامات امريكا در بمباران عراق و افغانستان افشا كرد كه براي دولت ايالات متحده شرم‌آور بود. از آن زمان به بعد، آسانژ گرفتار پيگردهاي قضايي بوده و اكنون با تلاش واشنگتن براي استرداد او از انگليس به امريكا روبه‌رو است. اتهام او در امريكا نقض قانون جاسوسي است كه مي‌تواند برايش ۱۷۵سال حكم زندان صادر شود.

 

اعتراف بي‌سابقه كيم به شكست برنامه‌هاي اقتصادي

«كيم جونگ اون» رهبر كره شمالي در يك جلسه كنگره حزب حاكم اين كشور كه براي اولين بار بعد از 5 سال تشكيل شده، تاكيد كرد كه طرح‌هاي توسعه اين كشور خيلي كمتر از اهدافي است كه تعريف شده و حزب كارگران كره بايد مسير جديدي را براي «جهش بزرگ» به سمت جلو تدوين كند. به گزارش فارس، نشست چند روزه حزب كارگران كره كه براي تهيه و تدوين يك طرح اقتصادي جديد برگزار شده بعد از سخنراني كيم جونگ اون در روز سه‌شنبه به مناسبت سال جديد ميلادي آغاز به كار كرده است.كيم در اظهاراتي كم سابقه تاكيد كرده كه برنامه توسعه 5 ساله كره شمالي كه سال 2020 به پايان رسيد در هر دو حوزه داخلي و خارجي در دستيابي به اهداف خود ناموفق بوده است.كيم در ادامه اضافه كرد: اهدافي كه ما تعيين كرده بوديم تقريبا در همه زمينه‌ها دستاوردهاي ناچيزي داشت. پيش از اين رهبر كره شمالي به مناسبت سال نوي ميلادي در نامه‌اي از شهروندان اين كشور بابت تحمل شرايط سخت تشكر كرده بود و وعده فرا رسيدن ايام بهتري را داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون