• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4836 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ دي

درباره رقابت‌هاي رالي داكار ۲۰۲۱

نبرد در شن‌هاي داغ عربستان با چاشني ورزش‌شويي

گروه ورزش

 

قابت‌هاي رالي داكار كه قبلا با نام رالي پاريس- داكار شناخته مي‌شد يك رويداد سالانه ‌است كه توسط سازمان Amaury Sport برگزار مي‌شود. اين رويداد از سال ۱۹۷۸ آغاز شد و در مسير فرانسه تا داكار در كشور سنگال به انجام مي‌رسيد. اما به دليل تهديدهاي امنيتي در موريتاني اين رقابت در سال ۲۰۰۸ كنسل شد و از سال بعد به امريكاي جنوبي انتقال يافت. حضور در اين رالي براي رانندگان حرفه‌اي و آماتور آزاد است. گفته مي‌شود بيش از ۸۰ درصد شركت‌كنندگان در اين رقابت آماتور هستند كه با پرداخت حق شركت مي‌توانند در مسابقه حضور يابند. مسير اين رقابت نسبت به ساير رالي‌ها بسيار سخت‌تر است و وسايل نقليه مورد استفاده در آن همگي آفرودي هستند. اين وسايل بايد بتوانند از مسيرهايي كه شامل جاده، عبور از تپه‌هاي شني، گل و لاي، مسيرهاي سنگي و كوهستاني هستند، عبور كنند. طول هر مسير از ۸۰۰ تا ۹۰۰ كيلومتر متفاوت است. 

چهل‌وسومين دوره رقابت‌هاي رالي داكار در عربستان سعودي در حال برگزاري است. اين رويداد كه ۱۴ روز به طول مي‌انجامد از تاريخ ۳ ژانويه آغاز شده و تا ۱۵ همين ماه ادامه پيدا مي‌كند. اين دومين باري است كه عربستان سعودي ميزباني اين رويداد را برعهده مي‌گيرد. دوره قبلي رقابت‌ها در سال ۲۰۲۰ نيز در عربستان برگزار شده بود. اين كار با حمايت فدراسيون اتومبيلراني و موتوسيكلت اين كشور صورت گرفته است. اما قبل از اينكه مسابقات به خاورميانه منتقل شود از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ امريكاي جنوبي و كشورهايي نظير آرژانتين، شيلي، پرو و چند كشور ديگر ميزباني اين رقابت را برعهده داشتند. 
رقابت رالي داكار در جده آغاز شده و در همين شهر نيز به پايان مي‌رسد. شركت‌كنندگان اين فرصت را دارند تا از طريق صحرا و با عبور از كنار درياي سرخ به رقابت بپردازند. رالي با يك مرحله مقدماتي و ۱۲ مرحله اصلي برگزار مي‌شود. در اين بين رانندگان يك روز استراحت در شهر حائل در قسمت غربي شبه‌جزيره عربستان خواهند داشت. تاريخ اين استراحت روز ۹ ژانويه است. پيش از آغاز رقابت‌ها قرار بر اين بود كه مسير مسابقه از دو تا سه كشور ديگر نيز عبور كند. مصر و اردن به عنوان نامزدهاي احتمالي معرفي شدند ولي به دليل محدوديت‌هاي سفر در مرزهاي اين كشورها در واكنش به پاندمي كرونا مسير حركت به صورت كامل در خاك عربستان باقي ماند. 
مسير جديد طراحي‌شده براي رقابت‌هاي داكار ۲۰۲۱ طبق اعلام كارشناسان كندتر، متنوع‌تر و فني‌تر توصيف شده است. يك مرحله مقدماتي در خود جده به طول ۱۱ كيلومتر و سپس دو مرحله حلقه‌مانند از جده به بيشا و از بيشا به وادي‌الدواسر و سپس يك مرحله ماراتن از وادي‌الدواسر به خود وادي‌الدواسر در ابتداي رقابت گنجانده شده است، بعد مسير به سمت رياض خواهد رفت. 
رقابت امسال علاوه بر تغييراتي در مسيرها، در قوانين نيز تغييرات زيادي را به خود ديده است. اين قوانين شامل تغيير در حوزه استفاده از سوخت، استفاده از لوازم يدكي نظير لاستيك، محدوديت سرعت و اجبار در استفاده از جليقه‌هاي كسيه هوا و چند مورد ديگر مي‌شود. به عنوان مثال موتورسواران هنگام سوخت‌گيري برخلاف سال‌هاي قبل مجاز به كمك‌گيري نيستند. همچنين در پايان جايزه‌اي براي افرادي كه از سوخت جايگزين استفاده مي‌كنند در نظر گرفته شده است. ضمنا امسال مسيري براي وسايل نقليه ساخت پيش از سال ۲۰۰۰ طراحي شده كه به موازات مسير اصلي است، اما با مسير اصلي فرق دارد و متناسب با قدرت ماشين‌هاي قديمي است. امسال نخستين سالي است كه خودروها مجاز به استفاده از موتورهاي بنزيني توربوشارژ هستند، قبلا فقط موتورهاي ديزلي چنين امكاني را داشتند. 
پيش از شروع رقابت امسال با وجود همه محدوديت‌ها برخي شركت‌كنندگان به دليل مثبت شدن تست كرونا‌ي‌شان نتوانستند در رقابت‌ها حاضر شوند. آنها براي حضور در عربستان بايد در تاريخ‌هاي ۲۶ و ۲۷ دسامبر با تاييديه تست منفي اقدام مي‌كردند كه موفق نشدند. از جمله اين افراد مي‌توان به دانيل اليوراس كارراس كمك‌راننده ناني روما اشاره كرد. روما مجبور شد همكارش را با الكساند وينوك جايگزين كند. همچنين جينتاس پتروس كمك راننده پوويلاس والايتيس نيز با خوزه ماركز عوض شد. چندين راننده و كمك‌راننده و تكنيسين ديگر نيز تا آخرين ساعات اتمام فرصت حضور در عربستان جايگزين شدند. تيم‌هاي زيادي تا آخرين لحظات تغييرات را انجام دادند. حتي برخي كاميون‌ها بعد از ابتلاي رانندگان‌شان به كرونا از عربستان خارج شدند. بعد از آن همه راننده‌ها مجبور شدند دو تست كرونا به فاصله دو روز انجام دهند و بعد از آن همه توانستند وارد جده شوند. 
در مرحله نخست رقابت‌ها كه مرحله پيش از مراحل اصلي بود در بخش موتورسواري ريكي برابك مدافع عنوان قهرماني از امريكا اول شد و در بخش موتور چهارچرخ الكساندر جيرود فرانسوي. در بخش اتومبيلراني ناصر العطيه قطري به عنوان يكي از سرشناس‌ترين چهره‌هاي شركت‌كننده در اين رقابت‌ها اول شد. در بخش اتومبيل‌هاي موسوم به Light Proto كريس ميكي انگليسي اول شد و در بخش كاميون سبك آستين جونز امريكايي بهترين زمان را ثبت كرد. در بخش كاميون ويازويچ از بلاروس به مقام اول رسيد. در مراحل اصلي و در مرحله اول تا سوم موتورسواري به ترتيب توبي پرايس، خوان باردا و دوباره توبي جونز اول شدند. در بخش موتور چهارچرخ در مرحله دوم دوباره الكساندر جيرو اول شد و در دو مرحله بعدي به ترتيب پابلو كوپتي و نيكولاس كاويگلياسو بهترين زمان را ثبت كردند. در اتومبيلراني العطيه ۵۰ ساله در مراحل سوم و چهارم نيز اول شد و تنها در مرحله دوم كارلوس ساينز ۵۸ ساله و برنده رالي قهرماني جهان در سال‌هاي ۱۹۹۰ و ۱۹۹۲ اول شد. ساينز همچنين مدافع عنوان قهرماني داكار نيز به حساب مي‌آيد. در بخش Light Proto و در مرحله اول يك اتفاق جالب رخ داد و كريستينا گوتيرز به عنوان يك راننده زن بهترين نتيجه را كسب كرد و در مراحل دو و سه سث كوينترو راننده جوان امريكايي اول شد. در بخش كاميون سبك در مرحله اول آستين جونز اول شد و در مرحله بعدي صالح الاسيف از كشور ميزبان بهترين عملكرد را داشت. در مرحله سوم نيز فرانسيسكو لوپز به عنوان نفر نخست از خط پايان عبور كرد. در بخش كاميون ديميتري سوتيكف روس مراحل اول و دوم را برد اما در مرحله سوم بار ديگر اين ويازوويچ بود كه اول شد. 
رقابت‌هاي رالي داكار امسال نيز مثل سال‌هاي قبل با حاشيه‌هايي همراه بوده است. گروه‌هاي طرفدار محيط زيست نسبت به آلودگي وسايل نقليه حاضر در اين رقابت مثل هر سال اعتراض كردند. همچنين انتقاداتي جدي نسبت به برگزاري مسابقه در كشور عربستان سعودي نيز از طرف گروه‌هاي حقوق بشري صورت گرفته است. اين افراد معتقدند رژيم آل‌سعود در حال ورزش‌شويي است و مي‌خواهد اقدامات ضد انساني خود را پشت زرق و برق برگزاري مسابقات معتبر پنهان كند. اين انتقادات سال گذشته نيز وجود داشت ولي در هر دو دوره برگزاركنندگان از ميزباني عربستان دفاع كردند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون