• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

ادامه از صفحه اول

آيا آينده‌اي براي توافق هسته‌اي ايران وجود دارد؟

در 27 نوامبر سال 2020، دانشمند ارشد هسته‌اي ايران، فخري‌زاده در يك حمله تروريستي در داخل ايران به طرز فجيعي كشته شد، اين حمله به‌ طور گسترده‌اي با اسراييل رابطه داشت، پس از اين حمله تروريستي بود كه مجلس ايران در اوايل دسامبر «قانون استراتژي ضدتحريم» را تصويب كرد و در همان ماه اين لايحه توسط ادارات مختلف ايران تصويب و به يك قانون ملي تبديل شد.» قانون استراتژي ضدتحريم» برخي تدابير را براي توسعه هسته‌اي ايران پيش‌بيني كرده است، از جمله توليد 20درصد اورانيوم غني شده براي اهداف صلح‌آميز. مطابق با مفاد مربوط به «توافق هسته‌اي ايران» و «قانون استراتژي مقابله با تحريم‌ها» كه به تازگي اجرا شده است، ايران از آغاز فعاليت‌هاي غني‌‌سازي اورانيوم 20درصد خبر داد. صرف‌نظر از قوانين داخلي يا در سطح بين‌المللي، اين اقدام ايران داراي قوانيني است كه ايران بايد از آنها پيروي كند.
ايران زمان فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم را اعلام كرد
 البته انتخاب ايران براي اعلام اين اقدام مهم در اين روز نيز به وضعيت فعلي خليج‌فارس مربوط مي‌شود. در تاريخ 3 ژانويه سال گذشته، سردار سليماني كه از شهرت بالايي در ايران برخوردار بود، هنگام ديدار از عراق در حمله تروريستي توسط ايالات متحده كشته شد، با نزديك شدن به اولين سالگرد درگذشت سردار سليماني، ايران كه تحت «فشار شديد» قرار گرفته، بارها آواز انتقام از سردار سليماني را سر داده است، رسانه‌ها گزارش كرده‌اند كه نيروهاي نظامي امريكا و اسراييل نيز وارد خليج‌فارس شده‌اند يا به سمت خليج‌فارس در حال حركت هستند. بنابراين، در اولين سالگرد درگذشت سردار سليماني، در حالي كه ايالات‌متحده و اسراييل به ‌طور مستمر در خارج از كشور فعاليت مي‌كنند، اعلام ايران در مورد شروع فعاليت‌هاي غني‌سازي 20درصد  اورانيوم مي‌تواند به عنوان مقاومت در برابر فشار مداوم از جهان خارج يا اداي احترام به سردار سليماني تلقي شود. قابل پيش‌بيني است كه قطعا كشورهايي مانند ايالات‌متحده و اسراييل اقدامات ايران را ناديده نخواهند گرفت. با اين وجود، تنها دو هفته براي رياست‌جمهوري ترامپ باقي مانده است و انجام اقدامات موثر براي دولت ترامپ دشوار است. افزايش غني‌سازي تا 20درصد  احتمالا باعث توجه بيشتر دولت جديد امريكا به موضوع توافق هسته‌اي ايران خواهد شد. 
توافق هسته‌اي ايران احترام همه امضاكنندگان را مي‌طلبد
شايان ذكر است كه سخنگوي دولت ايران علي ربيعي، در 5 ژانويه همين سال در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت كه اگر طرف‌هاي ديگر به انجام مسووليت‌هاي خود در توافقنامه ادامه دهند، ايران نيز تصميم خود را تغيير خواهد داد. اين نشان مي‌دهد كه ايران هنوز به توافق هسته‌اي اميدوار است.
از سوي ديگر، بايدن رييس‌جمهور منتخب ايالات‌متحده در جريان انتخابات عمومي گفت كه در صورت انتخاب، در توافق هسته‌اي ايران تجديدنظر خواهد كرد. پس از پيروزي در انتخابات، بايدن و تيمش چندين بار اظهار داشتند كه ايالات‌متحده به شرط پايبندي ايران به توافق هسته‌اي به توافق هسته‌اي ايران بازمي‌گردد. جك ساليوان، دستيار امنيت ملي رييس‌جمهور كه توسط بايدن انتخاب شد، در 3 ژانويه در يك مصاحبه رسانه‌اي اين موضع را تكرار كرد.
به نظر مي‌رسد اگرچه توافق هسته‌اي ايران با دشواري‌هايي روبه‌رو شده است، اما معنا و مفهوم خود را به ‌طور كامل از دست نداده است. امضا‌كنندگان، به ويژه ايالات‌متحده، بايد سخت تلاش كنند تا توافق هسته‌اي ايران در مسير درست قرار گيرد.
استاد موسسه مطالعات خاورميانه دانشگاه مطالعات بين‌المللي شانگهاي

مترجم: سعيده

 

زرين ديكتاتور‌ها عليه بشريت 

تاكنون هيچ عاملي به اندازه ديكتاتوري به بشريت خسارت نزده، خون نريخته و فلاكت و بدبختي فراهم نكرده است.  اگر مردم امريكا طي دو هفته آينده واقعا از شر آقاي ترامپ راحت شوند بايد جشن بگيرند و شكرانه بجا آورند كه كشورشان از بلايي بزرگ نجات پيدا كرده است. او اميد داشت كه در دور دوم راي مردم را از آن خود كند و در كاخ سفيد باقي بماند و به همين جهت برخي از ملاحظات را در كارها و تصميمات خود دخالت مي‌داد.  اگر او دوباره انتخاب مي‌شد و دغدغه انتخاب مجدد را نداشت قطعا همه ابعاد وحشتناك شخصيت خود را به نمايش مي‌گذاشت. تصور كنيم رييس‌جمهوري كه در ماجراي كرونا براي مردم خويش مصيبت آفريد و سلامت آنها را به سخره مي‌گرفت و امريكا را به بزرگ‌ترين كشور كرونازده دنيا تبديل كرد و هواداران اوباش خود را تحريك به حمله به يك نهاد قانوني مهم كرد، شاسي‌هاي بمب‌ اتم را در اختيار داشته باشد و... . اما حوادث امريكا درس‌هاي مهم ديگري هم دارد مثلا هر كس مي‌تواند ارزيابي كند كه اگر چنين اتفاقي در كشورش مي‌افتاد چه نتايجي به همراه داشت؟ مسلما در كشورهايي كه حتي چرخش نسبي قدرت هم وجود ندارد اصلا طغيان يك رييس‌جمهور براي ماندن بر اريكه قدرت چندان معنايي نخواهد داشت ولي هر جا چنين تداولي كم يا زياد وجود داشت باشد اين نهادهاي مستقل و قدرت جامعه مدني است كه نجات‌بخش و ثبات‌آفرين خواهند بود. امريكا را تكثر قدرت نجات داد چراكه اگر اجراي انتخابات در دست دولت بود و نهادهاي نظارتي هم در نهايت به شخص اول كشور ختم مي‌شدند، امكان نداشت كه نام آقاي بايدن به عنوان حائز اكثريت آرا از صندوق‌هاي راي بيرون بيايد. به نظر مي‌رسد اشتباه بزرگ ترامپ در تحريك ناشيانه هواداران خود و اصرار ديوانه‌وار براي ماندن در كاخ سفيد، جريان ترامپيسم در امريكا كه مي‌رفت تا نقش‌آفرين و تاثيرگذار باشد را به ‌شدت تضعيف كرد و اگر دولت آينده اين كشور درست رفتار كند و جانب اقشار پايين و كارگران جامعه را بگيرد امكان افول ستاره عوام‌گرايي در اين كشور فراهم مي‌شود. درست مانند كشور ما كه دولت‌هاي نرمال با كم‌توجهي‌هاي خود اقشار آسيب‌پذير حاشيه را فربه مي‌كنند و حاشيه‌ها عليه متن مي‌شورند و عوام‌گرايي و پول‌پاشي‌هاي مصيبت‌بار مورد استقبال قرار مي‌گيرد. در امريكا قرار شد براي كرونا ماهانه 600 دلار به اقشار آسيب‌ديده از كرونا بدهند، ترامپ اعلام كرد چرا 600 دلار؟ بايد 200 هزار دلار به آنها بدهيم و اين درست كليد عوام‌فريبي همه پوپوليست‌هاي عالم است كه با سوءاستفاده از فقر محرومان براي خود سياهي لشكر مي‌آفرينند در حالي كه كمترين اعتقادي به آنها ندارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون