• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4840 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي

بعد از باد دست به دامان خاموشي شويم

گروه اجتماعي | شايد آن‌قدر هم‌وطنان‌مان را در شيوع كرونا از دست داده‌ايم فراموش كرده‌اند كه از بلاياي ديگري هم ممكن است هموطنان‌مان را باز از دست بدهيم. هواي تهران و شهرهاي مختلفي در كشور آلوده است. نفس‌ها به شماره افتاده ولي خبري از اقدامي كه مردم را از اين وضع نجات دهد، نيست. پيش‌تر وقتي كار به اين وضع مي‌كشيد ادارات و مدارس تعطيل مي‌شد و تردد محدود. حالا امسال كه به واسطه شيوع كرونا ترددها مدتي بود محدود شده بود ولي ديگر خبري از آن دستورالعمل‌ها نيست. اين‌بار سخن از خاموشي‌دادن روزانه برق است! پيرو همان اتهامي كه به نيروگاه‌هاي توليد برق وارد شده است. رييس سازمان حفاظت محيط زيست كه بايد مجري قانون هواي پاك مي‌بود حالا نسخه‌اش براي رهايي از اين وضع اين است كه روزانه 2 ساعت خاموشي برق داشته باشيم تا مازوت كمتري بسوزد. اما چه كسي باور مي‌كند كه آلودگي تهران و شهرهاي بزرگ كشور صرفا از مازوت‌سوزي نيروگاه‌ها باشد؟ به ويژه آنكه نيروگاه حرارتي شازند اراك سوزاندن مازوت را متوقف كرد ولي در شرايط هوا تغييري حاصل نشد. در روزهاي قبل كه همه انگشت اتهام به سوي مازوت‌سوزي نيروگاه‌هاي برق گرفته بودند نيروگاه‌هاي اطراف پايتخت را از سوزاندن مازوت رفع اتهام كردند. در مورد آلودگي تهران بلافاصله گفته شد كه 5 نيروگاه اطراف پايتخت مازوت نمي‌سوزانند. ديروز نيز سعيد محمودي، مدير كل اداره حفاظت محيط زيست استان تهران گفت: واحدهاي صنعتي تهران مازوت نمي‌سوزانند. در عين حال گفته مي‌شود كه عمده برق تهران از نيروگاه شهيد رجايي در نزديكي قزوين تامين مي‌شود. چيزي كه مسعود تجريشي، معاون سازمان حفاظت محيط زيست نيز در واكنش به آن به «اعتماد» گفت: دانشگاه شهيد بهشتي تهران پژوهشي كرده و در آن مشخص شده كه مازوت‌سوزي اين نيروگاه در آلودگي هواي تهران نقشي ندارد. اين در حالي است كه عموما جهت وزش باد در تهران از سمت غرب به شرق است. جالب است كه در همين شرايط كه بحث آلودگي هوا را هيچ‌كس جدي نمي‌گيرد مسوولان برق كشور نيز از نبود سوخت براي توليد برق گله‌مندند و مي‌گويند همين كه هواشناسي پيش‌بيني برودت هوا را مي‌كند تن و بدن‌مان مي‌لرزد. اين معضلات درحالي به سيكل معيوب تبديل شده است كه هيچ‌كس هيچ اقدامي نمي‌كند و بهبود شرايط را به ديگري وابسته مي‌داند. مردم حاضر نيستند برق كمتري مصرف كنند تا نيروگاه‌هاي برق سوخت كمتري بسوزانند. محيط زيست در تمام طول سال هيچ برنامه‌اي براي مديريت آلودگي هوا ندارد. از سوي ديگر شهرداري تهران مدت‌هاست به سبب نداشتن بودجه كافي نه اتوبوس‌هاي فرسوده را از رده خارج كرده و نه فيلتر دوده نصب كرده است. خلاصه آنكه همه به دست ديگري نگاه مي‌كنند و هيچ‌كس ابتكار عملي ندارد. در سال‌هاي گذشته همه دست بايد دست به دعا مي‌شديم باد بوزد يا باران ببارد. حالا مساله اين است كه خبري از باد و باران هم نيست. نسخه مسوول اجراي قانون هواي پاك هم فعلا خاموشي روزانه نيروگاه‌هاي برق به ميزان دو ساعت است. 
قطع موقت  برق
 بهتر از مصرف سوخت  مازوت است
عيسي كلانتري رييس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از نظر من بهتر است كه روزي دو ساعت خاموشي داشته باشيم اما از سوخت مازوت استفاده نكنيم. به گزارش ايسنا، كلانتري ضمن اشاره به آلودگي هوا در كلانشهرهاي كشور اظهار كرد: درحال‌ حاضر علت اصلي آلودگي هوا، افزايش غلظت ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون است كه عامل اصلي آن استفاده از سوخت‌هاي فسيلي به‌ويژه گازوييل در خودروهاي ديزلي و مازوت در صنايع سنگين و نيروگاه‌ها است.
او در ادامه با بيان اينكه ما درحال‌ حاضر محدوديت‌هايي در زمينه عرضه گاز در كشور داريم، تصريح كرد: امسال مصرف گاز در بخش خانگي ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزايش يافته است. علت اين موضوع مي‌تواند شيوع ويروس كرونا باشد چراكه بر اساس توصيه‌هاي بهداشتي در ادارات، مراكز تجاري و منازل در و پنجره‌ها براي تهويه هوا تاحدودي باز است و اين سبب مي‌شود گرماي هوا با سرماي بيرون تبادل شود.
به گفته رييس سازمان حفاظت محيط زيست با افزايش مصرف گاز در كشور، نيروگاه‌ها و كارخانه‌هايي مثل سيمان با كمبود انرژي روبرو شده‌اند و از اين ‌رو ناچار هستند كه مازوت يا  گازوييل مصرف كنند.
كلانتري با اشاره به اينكه قرار شده است نيروگاه‌هايي كه در حاشيه كلانشهرهاي كشور هستند تا حد امكان از سوخت مازوت استفاده نكنند، گفت: درحال‌ حاضر نيروگاه‌هاي حاشيه تهران نبايد از سوخت مازوت استفاده كنند و استفاده هم نمي‌كنند اما منابع آلاينده ديگري از جمله كاميون‌هاي فرسوده و قديمي وجود دارند كه به‌ دلايل مختلفي نتوانستيم آنها را نوسازي كنيم. معاون رييس‌جمهوري در ادامه ضمن بيان اينكه كاميون‌ها و اتوبوس‌هاي فرسوده يكي از عوامل آلودگي هوا هستند كه پليس بايد از تردد آنها جلوگيري كند، اظهار كرد: ما تمامي ضوابط هواي پاك را به دستگاه‌هاي مختلف كشور اعلام كرده‌ايم. در حال‌ حاضر بيش از ۵۰ درصد اتوبوس‌هاي درون‌شهري تهران مستهلك و به‌شدت آلاينده هستند. نتيجه تمامي اينها آلودگي هوا در زمان پايداري جو است.او ادامه داد: از سويي وزير نفت اعلام كرده است كه با توجه به افزايش مصرف گاز در كشور مجبور است براي توليد ۵۰۰۰ مگاوات برق در كشور از مازوت استفاده كند. اين مقدار ۹ درصد برق مصرفي كشور است. از نظر من بهتر است كه روزي دو ساعت خاموشي داشته باشيم اما از مازوت استفاده نكنيم. ما در زمان جنگ هم روزي ۷ تا ۸ ساعت با خاموشي مواجه بوديم.كلانتري ضمن اشاره به تاثير آلودگي هوا روي ويروس كرونا اظهار كرد: هر يك واحد افزايش ذرات معلق، ۱.۵ درصد تلفات بيماران كرونايي را افزايش مي‌دهد.
واحدهاي صنعتي تهران مازوت نمي‌سوزانند
همچنين مدير كل اداره حفاظت محيط زيست استان تهران استقرار نامطلوب صنايع، تردد خودروهاي فرسوده، ديزلي و موتوسيكلت‌ها را از مهم‌ترين دلايل آلودگي هواي پايتخت ذكر كرد. به گزارش ايسنا سعيد محمودي در حاشيه گشت و پايش شبانه محيط زيست استان تهران از صنايع و واحدهاي داراي پتانسيل آلوده كردن هوا كه همزمان با افزايش غلظت آلاينده‌هاي هوا و پايداري جوي در تهران عصر روز گذشته انجام شد، با اشاره به اينكه در فصول سرد سال كه سطح زمين سرد مي‌شود و شرايط وارونگي دما اتفاق مي‌افتد، گفت: در اين شرايط شاهد انباشت آلاينده‌ها به دليل عدم حركات عمودي هوا هستيم و حدود ۲۰ روزي است كه شرايط پايداري هوا حاكم شده است و شاهد انباشت آلاينده‌ها در اكثر شهر‌هاي صنعتي به ويژه تهران هستيم و بر همين اساس برنامه گشت و پايش شبانه‌روزي صنايع استان در دستور كار محيط زيست استان قرار گرفت.
او ادامه داد: در پايش‌هاي صورت‌گرفته در سطح شهر تهران خوشبختانه مازوت‌سوزي در هيچ‌يك از واحدهاي صنعتي نداشته‌ايم و كارگاه‌هايي مانند شن و ماسه و بتن كه مربوط به ذرات گرد و غبار هستند نيز در اين مدت تعطيل بوده‌اند.
محمودي با اشاره به بازديد و پايش كارخانه سيمان تهران در جنوب پايتخت گفت: در بازديد و بررسي صورت‌گرفته از اين واحد مخازن سوخت مازوت پلمب بوده و يك خط اين واحد فعال بوده و سوخت گاز مصرف مي‌كرده و خروجي نرمال نيز داشته است.مدير كل حفاظت محيط زيست استان تهران با بيان اينكه در پايش‌هاي انجام‌شده از نيروگاه برق بعثت هم مخازن مازوت پلمب بود، اظهاركرد: در اين واحد نيز سوخت تمام بخش‌هاي فعال گاز و خروجي گازها نرمال بود.
او در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به اينكه صنايع بسيار زيادي در اطراف شهر تهران مستقر هستند و به فرض رعايت همه مسائل مربوط به خروجي نرمال در اين واحد‌ها باز هم اثرات آلودگي اين واحدها به دليل استقرار نامطلوب آنها در سال‌هاي گذشته وجود دارد، تصريح كرد: به علاوه اينكه خودروهاي فرسوده و ديزلي و موتوسيكلت‌ها نيز در سطح شهر تهران تردد دارند، همه اينها عواملي هستند كه در چنين شرايطي باعث افزايش آلودگي هواي تهران مي‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون