• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4840 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۳ دي

خبر

افزايش ۴درصدي تلفات حوادث كار در 8 ماهه امسال

در هشت ماهه سال جاري يك ‌هزار و ۲۵۸ نفر در حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات يك‌هزار و ۲۱۱ نفر بود، ۳.۹درصد بيشتر شده است.

به گزارش ايسنا، از كل تلفات حوادث كار در اين مدت يك‌هزار و ۲۳۵ نفر مرد و ۲۳ نفر زن بودند، اين در حالي است كه تعداد مردان فوت شده در حوادث كار هشت ماهه سال قبل يك‌هزار و ۲۰۵ و تعداد زنان شش نفر بوده است. براساس اين گزارش، در اين مدت استان‌هاي تهران با ۲۷۷، آذربايجان شرقي با ۹۰ و خراسان رضوي با ۸۵ فوتي بيشترين و استان‌هاي بوشهر با دو، كهگيلويه و بويراحمد با پنج و چهارمحال و بختياري با هفت فوتي كمترين آمار تلفات حوادث كار را داشته‌اند. سقوط از بلندي همواره بيشترين سهم را در آمار تلفات حوادث كار به خود اختصاص مي‌دهد و نزديك به نيمي از تلفات را شامل مي‌شود. در هشت ماهه امسال نيز ۵۳۸ نفر از قربانيان حوادث كار به دليل سقوط از بلندي جان خود را از دست داده‌اند كه ۴۲.۸درصد كل تلفات را دربر مي‌گيرد. پس از سقوط از بلندي، اصابت جسم سخت با ۳۰۴ فوتي، ۲۴.۲ درصد از كل تلفات حوادث كار به خود اختصاص داده و در رتبه دوم دلايل مرگ در حوادث كار قرار گرفته است؛ دلايلي همچون برق گرفتگي، سوختگي و كمبود اكسيژن در رتبه‌هاي بعدي مرگ در حوادث كار قرار دارند. در هشت ماهه امسال آمار مصدومان حوادث كار كه به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند ۹.۳درصد كاهش يافته است، در اين مدت ۱۷ هزار و ۳۹۸ مصدوم حوادث كار به مراكز پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند كه ۷۷۰ نفر آنان زن و ۱۶ هزار و ۶۲۸ نفر آنان مرد بودند. براساس گزارش اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، بررسي آمارهاي نه ساله اخير (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸) نشان‌دهنده روند كاهشي از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ و پس از آن يك روند كلي افزايشي با شيب ملايم است به‌طوري كه شاهد بيشترين ميزان تلفات ناشي از حوادث كار در سال ۱۳۹۲ با هزار و ۹۹۴ فوتي و كمترين ميزان آن در سال ۱۳۹۴ با يك‌هزار و ۴۹۴ فوتي هستيم.

 

استمداد سرايداران و خدمتكاران مدارس از مجلس

سرايداران و خدمتكاران مدارس از نمايندگان مجلس درخواست كردند به وضعيت بد معيشتي آنها رسيدگي شود. به گزارش خبرنگار ايلنا، روز يكشنبه تعدادي از سرايداران و نيروهاي خدماتي مدارس با حضور مقابل مجلس از نمايندگان مجلس درخواست كردند به اوضاع بد معيشتي آنها رسيدگي شود. اين سرايداران مي‌گويند: «حقوق ما دو ميليون تومان است اما خط فقر ده ميليون تومان؛ ما در مدارس سخت‌ترين كارها را انجام مي‌دهيم اما كمترين حقوق‌ها را مي‌گيريم؛ حتي گاهي از كارگر حداقل‌بگير هم كمتر دستمزد داريم.»

به گفته آنها، نمايندگان مجلس بايد به دولت و وزارت آموزش و پرورش فشار بياورند تا نيروهاي خدماتي مدارس را ساماندهي كنند؛ اين نيروها از حداقل‌هاي معيشتي و مزدي محروم هستند. خدمتكاران مدارس حقوق خود را پنج برابر زير خط فقر اعلام كرده و مي‌گويند: «كار سنگين و دستمزد پايين، ما را به ستوه آورده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون