• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4843 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ دي

محيط زيست

عرصه‌هاي جنگلي پارك ملي گلستان طعمه حريق  شد

مديركل حفاظت محيط‌زيست گلستان از وقوع آتش‌سوزي در منطقه «دره شمالي» پارك ملي گلستان خبر داد  و گفت: نيروهاي مختلف از شب گذشته در تلاش براي  مهار  آتش‌سوزي  هستند.
به گزارش ايسنا، محمدرضا كنعاني در جمع خبرنگاران اظهار كرد: عصر روز شنبه وقوع آتش‌سوزي در منطقه «دره شمالي» پارك ملي گلستان گزارش شد و بلافاصله نيروها به منطقه اعزام شدند. او با اشاره به وقوع حريق در سه نقطه، افزود: دو حريق به‌صورت محدودتر در مناطق پايين‌دست و يك حريق نيز به شكل گسترده‌تر به عرض ۱۰۰ متر و طول ۳۰۰ متر، از كف دره به سمت يال اتفاق افتاده بود. آتش در دو نقطه پايين‌دست مهار شد و در نقطه ديگر نيز جلوي گسترش آتش‌سوزي گرفته شد. مديركل حفاظت محيط‌زيست گلستان بيان كرد: از نيمه‌شب با شدت گرفتن وزش باد در منطقه مجددا حريق از كنترل خارج شد و بلافاصله فراخوان اعزام ۱۰ تيم واكنش سريع را از سطح شهرستان‌هاي استان انجام داديم. تيم‌ها به شكل گروه‌هاي ۶ نفره سازماندهي و تجهيزات انفرادي و جيره ۴۸ ساعته در اختيار آنها قرار گرفت. كنعاني با بيان اينكه شيب زياد و صخره‌اي بودن منطقه، كار مهار حريق را با مشكل روبه‌رو كرده است، گفت: آتش‌سوزي از نوع كف‌سوز است و در مواردي درختان خشك را نيز درگير كرده است. او بيان كرد: در حال حاضر ۱۰۰ نفر شامل نيروهاي محيط‌زيست، منابع طبيعي و بسيج در عمليات اطفاي حريق مشاركت دارند. مديركل حفاظت محيط‌زيست گلستان با اشاره به فراخوان ۲ بالگرد براي كمك به مهار آتش‌سوزي گفت: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته بالگرد هلال‌احمر براي جابه‌جايي نيروها و تجهيزات و بالگرد هوافضاي سپاه پاسداران براي آب‌پاشي به محل اعزام خواهند شد. بالگرد هلال‌احمر در استان حضور دارد و بالگرد هوافضا سپاه از تهران به استان در حال اعزام است. كنعاني تصريح كرد: ساعت ۷ امشب جلسه ستاد مديريت شهرستان گاليكش برگزار و تصميمات لازم درخصوص اعزام نيروهاي جديد به منطقه و پشتيباني‌هاي موردنياز گرفته خواهد شد. او خاطرنشان كرد: تاكنون گزارشي از خسارات آتش‌سوزي به حيات‌وحش پارك  ملي گلستان گزارش نشده  است.

تاكيد  رييس سازمان  جنگل‌ها  بر حفاظت از جنگل‌هاي حرا

رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور طي نامه‌اي به مدير كل منابع‌طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر بر حفاظت از جنگل‌هاي حرا  تاكيد كرد.
به گزارش ايسنا، پس از انتشار بيانيه از سوي كنشگران حوزه منابع‌ طبيعي درخصوص لزوم حفاظت از جنگل‌هاي حرا واقع در «بندر دير» مسعود منصور در نامه‌اي خطاب به غلامرضا منتظري بر حفاظت از اين منابع ارزشمند طبيعي تاكيد كرد. 
رييس سازمان جنگل‌ها در اين نامه آورده است: تمامي عرصه‌هاي جنگلي كشور به  ‌طور عام  و جنگل‌هاي منحصر‌به‌فرد حرا به‌ طور خاص، غيرقابل واگذاري به اشخاص حقيقي و حقوقي هستند و همواره تحت تملك دولت و مديريت اين سازمان قرار دارد و به موجب قوانين و مقررات  موجود تغيير كاربري اين جنگل‌ها  ممنوع  است. 
معاون وزير جهاد كشاورزي در اين نامه آورده است: انجام فعاليت عمومي و عمراني دولتي از قبيل جاده، خط لوله نفت، گاز، آب و... مستلزم اخذ نظر سازمان حفاظت محيط‌زيست و ايضا موافقت اين سازمان است و منوط به عدم ورود خسارت و يا جبران آن خواهد بود و تاكنون هيچ‌گونه سابقه‌اي از درخواست و يا اعلام موافقت سازمان در  اين خصوص وجود  ندارد.

كشف يك  قلاده  خرس  در  توسكستان  گرگان

رييس اداره حيات وحش اداره كل حفاظت محيط‌زيست گلستان گفت كه لاشه يك قلاده خرس توسط تعدادي كوهنورد در ارتفاعات توسكستان اين استان از توابع شهرستان گرگان معروف به منطقه باغ شاه پيدا شد. به گزارش ايرنا، محمود شكيبا اظهار داشت: پس از انتشار تصاوير لاشه اين خرس در شبكه‌هاي اجتماعي فضاي مجازي، پيگيري‌ براي مشخص شدن منطقه مورد نظر توسط تعدادي از محيط‌بانان و كارشناس حيات وحش آغاز شد. او افزود: تيم اعزامي پس از ساعت‌ها جست‌وجو، موفق به پيدا كردن لاشه خرس شد كه بررسي‌ها نشان داد، اين حيوان وحشي حدود حدود يك ماه پيش در منطقه تلف شده است. شكيبا اضافه كرد: به‌رغم گذشت يك ماه از كشته شدن يا تلف شدن اين خرس و خورده شدن بخش‌هايي از بدن آن توسط ديگر حيوانات اما بررسي اجزاي باقي مانده و سالم لاشه، نشان داد كه هيچ اثري از گلوله در بدن حيوان وجود ندارد. او تصريح كرد: باتوجه به محل پيدا شدن لاشه خرس كه در منطقه سخت‌گذر و صعب‌العبور بوده، احتمال كشته شدن حيوان با گلوله شكارچيان  بسيار ضعيف است.
رييس اداره حيات‌وحش اداره كل حفاظت محيط‌زيست گلستان ادامه داد: اگر شكارچي يا شكارچيان بخواهند خرسي را مورد هدف گلوله قرار دهند، اجزاي مختلف بدن آن از جمله گوشت و پوست را جدا مي‌كردند، اما لاشه پيدا شده، داراي پوست و گوشت در قسمت‌هاي مختلف بدن است.
شكيبا در‌خصوص تعداد خرس‌هاي موجود در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده گلستان نيز گفت: به علت سخت و غيرممكن بودن سرشماري اين حيوان، آماري در اين خصوص وجود ندارد.
او ادامه داد: با توجه به فصل سرما و بارش برف در ارتفاعات، حيوانات وحشي معمولا به مناطق پايين دست، دامنه كوه و مناطق مسكوني مي‌آيند كه از مردم انتظار داريم از آسيب رساندن به اين حيوانات و حتي غذا دادن‌ به آنها خودداري كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون