• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4852 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ بهمن

هشدار به كوهنوردان براي صعودهاي پايان هفته

احتمال برف و كولاك و بهمن

براساس پيش‌بيني شرايط جوي مناطق كوهستاني ايران(پنجشنبه ٩ بهمن تا شنبه ١١ بهمن) توسط فدراسيون كوهنوردي، انتظار مي‌رود فعاليت سامانه بارشي همراه با وزش باد شديد و بارش برف كولاك و احتمال بهمن در مناطق مستعد وجود داشته باشد. با توجه به اتفاقات رخداده در ماه‌هاي قبل، انتظار مي‌رود كوهنوردان حرفه‌اي و مردم عادي كه براي تفريح راهي كوهستان مي‌شوند موارد زير را به ‌طور كامل مدنظر قرار دهند.

پيش‌بيني جوي ارتفاعات شمال تهران:

پنجشنبه: نيمه ابري و افزايش نسبي دما، در بعد از ظهر ابري، در اوايل شب مه رقيق وكاهش ديد، اواخر وقت بارش پراكنده و وزش باد متوسط تا نسبتا شديد.

جمعه: ابري و مه‌آلود و محدوديت ديد، بارش باران و برف،(بالادست بارش برف و كولاك)، وزش باد نسبتا شديد و ارتفاعات مستعد خطر ريزش بهمن، افت دما و سوز باد متوسط و خطر سرمازدگي.

شنبه: ابري و گاهي مه‌آلود و محدوديت ديد، بعضي ساعات بارش برف و بوران، وزش باد شديد تا خيلي شديد و كولاك، خطر بالاي ريزش بهمن، افت دما و سوزباد شديد، خطر بالاي سرمازدگي.

با توجه به رخداد پديده‌هاي باد شديد،كولاك، بارش برف، سوز باد و افت قابل ملاحظه دما كه موجب محدوديت ديد، لغزندگي و يخبندان سطح زمين و سرمازدگي مي‌شود، روزهاي پايان هفته و ابتداي هفته آينده براي برنامه‌هاي كوهنوردي و صعود بسيار مخاطره آميز پيش‌بيني مي‌شود.

پيش‌بيني جوي مناطق كوهستاني جنوب و جنوب غرب

پنجشنبه شب در مناطق جنوب غربي كشور افزايش ابر را خواهيم داشت كه براي شمال استان خوزستان بارش‌هاي پراكنده باران را در پي دارد.

روز جمعه قبل از ظهر فعاليت سامانه بارشي را از غرب كشور و به تدريج براي زاگرس مركزي خواهيم داشت. بارش‌ها در مناطق مركزي زاگرس به شكل بارندگي و برف و وزش باد شديد همراه با كولاك و بوران در لرستان (اشترانكوه)، شمال خوزستان (كي نو)، چهارمحال و بختياري (زردكوه)، كهگيلويه و بويراحمد (دنا) و غرب استان اصفهان و شمال‌غرب فارس (سپيدان و اقليد) خواهيم داشت. اين بارش‌ها در اين مناطق تا اواسط روز شنبه ادامه دارد.

وزش باد شديد در روز شنبه بعدازظهر به ويژه در كرمان (هزار، لاله زار، جوپار، خط‌الرأس كوشا)، ارتفاعات اصفهان، يزد (شيركوه، تزرجان)، شمال و شرق فارس (بل اقليد و ارتفاعات سپيدان) در اين روز وجود دارد. از شدت وزش باد به تدريج تا ساعات شنبه شب كاسته مي‌شود. در ساعت‌هاي شب كاهش دما و سرمازدگي را در همه مناطق ذكر شده و ساير مناطق جنوب و جنوب غرب كشور خواهيم داشت. در ارتفاعات استان بوشهر (بيرمي) براي جمعه بعدازظهر و بامداد شنبه بارش باران انتظار مي‌رود.

در اين دو روز و تا اواسط هفته آينده احتمال سرمازدگي به ويژه در ساعت‌هاي شب و در زمان‌هاي وزش باد وجود دارد. در مناطق مركزي زاگرس كه روز جمعه و صبح شنبه بارش برف وجود داشته است احتمال ريزش بهمن‌ در مناطق مستعد وجود دارد. احتمال ريزش بهمن در مناطق كوهستاني زاگرس مركزي تا اواسط هفته آينده نيز وجود دارد.

پيش‌بيني جوي مناطق كوهستاني شمال شرق و شرق ايران

طي اين مدت پديده غالب وزش باد شديد (گاهي باد لحظه‌اي بسيار شديد) روند افزايش دما در شمال شرق و شرق كشور خواهد بود.

طي روز‌هاي پنجشنبه و جمعه در ارتفاعات كپه‌داغ، آلاداغ و بينالود و هزار مسجد وزش باد شديد لحظه‌اي بسيار شديد، افزايش موقتي ابر و افزايش دما همراه با ذوب شدن برف پيش‌بيني مي‌شود. روز شنبه وزش باد شديد،گاهي لحظه‌اي بسيار شديد، افزايش ابر و بارش‌هاي پراكنده باران و برف در ارتفاعات كپه داغ به ويژه آلاداغ، بينالود و هزار مسجد پيش‌بيني مي‌شود. پديده غالب در منطقه ارتفاعات تفتان وزش باد بسيار شديد طي روز چهارشنبه تا شنبه و افزايش موقت ابر است.توصيه مي‌شود با توجه به وزش باد شديد و افزايش دما، كوهنوردان عزيز هنگام صعود به ارتفاعات از مسيرهايي مانند زير نقاب برفي اجتناب ورزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها