• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4853 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن

رييس مجلس در جريان بازديد فردو از چند و چون حفظ برجام گفت

تعهد در برابر تعهد

محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه با همراهي علي‌اكبر صالحي، رييس سازمان انرژي اتمي و بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي در سايت هسته اي فردو حضور يافت و بر ضرورت پيشرفت كشور در صنعت هسته‌اي همچنين اجراي مصوبه مجلس به منظور رفع تحريم‌ها تاكيد كرد. رييس مجلس در بازديد از مجتمع غني‌سازي شهيد علي‌محمدي فردو با گراميداشت دهه فجر و ياد امام و شهداي انقلاب گفت: آن روز بر اساس نظارت ميداني و قانون راهبردي لغو تحريم‌ها كه در مجلس به تصويب رسيد و زمانبندي‌هاي اجرايي آن به سايت فردو آمديم. وي با بيان اينكه طي بازديدهايي كه داشتيم مشخص شد اين قانون مرحله به مرحله به اجرا درآمده است، ادامه داد: در غني‌سازي 20 درصد اورانيوم كه قرار بود سالانه 120 كيلوگرم اورانيوم غني شود، از جهت زمانبندي جلوتر هستيم و در عرض حدود يك ماه 17 كيلوگرم اورانيوم غني‌سازي شده است. نماينده تهران در مجلس با تاكيد بر اينكه براي پيشرفت كشور نياز به پيشران‌هايي در حوزه صنعت و اقتصاد هستيم، عنوان كرد: يكي از آن‌ صنعت‌هايي كه در آن نيازمند پيشرفت هستيم، صنعت هسته‌اي است و تركيبي از فناوري و علوم ديگر را هم شامل مي‌شود. رييس مجلس شوراي اسلامي عنوان كرد: امروز نمونه‌هاي جدي اين روند را در اين صنعت ديديم در حوزه كشاورزي، راديودارو و ... اين صنعت فعال و موثر است اگر دشمن محكم ايستاده كه ما داراي اين بنيه علمي نباشيم و از ايران قوي ناراحت هستند ما مصمم هستيم در اين راه گام‌ برداريم و مجلس با مصوبه‌اش در رفع تحريم وارد اين روند شد. قاليباف با بيان اينكه همه اقدامات ايران در چارچوب برجام است، اضافه كرد: ما هيچ وظيفه‌اي نداريم كه وقتي آنها پايبند نيستند، ما باشيم هر وقت آنها به تعهدات‌شان عمل كردند يعني رفع تمام تحريم‌ها و مشكلات بانكي و نفتي و تجاري ما برداشته شد با گزارش به مجلس دوباره بر اساس مواد 36 و 37 به تعهدات خودمان مي‌توانيم برگرديم با اين تصميم دشمنان ما باور كنند كه ما مصمم بر اجراي اين قانون هستيم تا رفع كامل تحريم را شاهد باشيم. قاليباف همچنين اظهار داشت: صنعت هسته‌اي گام بزرگي در مسير خنثي‌سازي تحريم برداشته است و معتقديم با اقدام و مواضع واحد به گونه‌اي پيش رويم كه مردم در آينده با آسايش و امنيت و رفاه بيشتر زندگي كنند.
به جاي پيش‌شرط به تعهدات‌تان عمل كنيد
رييس مجلس شوراي اسلامي در يك پيام توييتري پيرامون بالا رفتن قدرت چانه‌زني ايران براي رفع تحريم‌ها از طريق برنامه هسته‌اي نوشت:  «در نظارت ميداني از تاسيسات قدرت آفرين فردو اطمينان يافتم كه غني‌سازي 20 درصد طبق برنامه در حال اجراست. طرف مقابل به جاي پيش‌شرط گذاشتن به تعهداتش عمل كند تا به تعهدات‌مان عمل كنيم.» حالا آنتوني بلينكن، وزير امور خارجه جديد امريكا در دولت بايدن در نشست خبري خودش مي‌گويد: «بايدن بسيار شفاف است. اگر ايران به تعهدات خود ذيل توافقنامه هسته‌اي عمل كند، امريكا نيز برمي‌گردد. اگر ايران به برجام برگردد و پايبند باشد، ما يك تيم تخصصي براي گفت‌وگو درباره بازگشت به اين توافق تشكيل مي‌دهيم.» عقب‌نشيني موضع ايالات متحده در قبال ايران و اشاره وزير امور خارجه اين كشور به انتظار امريكايي‌ها در راستاي اجراي برجام نشان‌دهنده نخستين تاثيرات اجراي قانون مجلس شوراي اسلامي و غني‌سازي است، رويكردي كه موجب شده دولت بايدن پاسخ صريح ايران به بدعهدي‌هاي ايالات متحده در برجام را دريافت كند و در برابر معادلات متفاوتي قرار گرفته كه موضع جمهوري اسلامي ايران را تقويت خواهد كرد. بايدن و بلينكن به خوبي مي‌دانند كه بر خلاف زياده‌خواهي‌هاي گذشته اين‌بار در موضعي نيستند كه بخواهند با پيش‌شرط‌هاي غير مرتبط ايران را به ميز مذاكره برگردانند، بلكه حالا پيش‌شرط اصلي بازگشت به تعهدات برجامي است كه البته از سوي طرف مقابل نقض شده و ايران را در موضع قدرت قرار مي‌دهد.
تامين نظر مردم با اجراي قانون 
كمالوندي، سخنگوي سازمان انرژي اتمي نيز در حاشيه بازديد رييس‌ مجلس در بازديد از مجتمع غني‌سازي شهيد علي‌محمدي (فردو) گفت: قبل از سه ماه، هزار ماشين سانتريفيوژ IR2m را نصب شده خواهيم داشت، همزمان در حال توليد و نصب اين ماشين‌ها هستيم. وي همچنين درباره اجراي مصوبه مجلس درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور گفت: قانون را مو به مو اجرا مي‌كنيم و مجلس و دولت در مورد خروج از پروتكل الحاقي تصميم‌گيري مي‌كنند. كمالوندي همچنين گفت: اجراي قانون شدني است، قانون در عنوان خود آورده اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و اميدواريم نظر مردم تامين شود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون