• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4853 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن

بين‌الملل

سقوط تقاضاي جهاني براي طلا در سال ۲۰۲۰

طبق گزارش شوراي جهاني طلا (WGC) كه روز پنجشنبه در دسترس خبرگزاري تاس قرار گرفت، تقاضاي جهاني براي طلا و جواهرات سال گذشته به كمترين ميزان خود از زمان شروع بررسي‌ها در سال 1995 رسيده است. علت اين سقوط تقاضا، همه‌گيري ويروس كرونا و قيمت بالاي طلا اعلام شده است. در اين گزارش آمده است: تقاضا براي طلا و جواهرات در 3 ماهه چهارم 2020 با 13 درصد كاهش به 515.9 تن رسيد. در نتيجه كل تقاضاي سالانه در اين بخش 1411 تن بود كه 34 درصد كمتر از سال 2019 و حداقل سالانه در تاريخ مشاهدات ماست. شوراي جهاني طلا همچنين گفت: با وجود بهبود تقاضا در 3 ماهه چهارم، بازار اين محصول قادر به فائق شدن بر مشكلات مداوم خود در رابطه با بيماري همه‌گير كوويد-19 نبوده است. بر اساس اين گزارش، بيشتر كاهش سالانه تقاضاي جهاني به دليل كاهش فروش در چين و هند بوده است. اين شورا پيش‌بيني مي‌كند كه تقاضاي طلا و جواهر در آينده نزديك نسبتا كم خواهد بود اما واكسيناسيون گسترده و بهبود عملكرد اقتصادي اميد به بهبود اين بخش در سال 2021 را فراهم مي‌كند.

اوپك ۱،۳ ميليارد بشكه نفت را وارد بازار نكرد 

دبيركل اوپك اعلام كرد، سازمان كشورهاي صادركننده نفت 1.3 ميليارد بشكه نفت را در سال گذشته ميلادي عرضه نكرده تا جلوي سقوط بيشتر قيمت آن گرفته شود. محمد باكيندو در كنفرانس نفت و انرژي اس پي گلوبال پلتس گفت:«من مطمئنم همه شرايط وخيم صنعت نفت را در 20 آوريل 2020 به ياد مي‌آورند يعني زماني كه قيمت نفت خام امريكا منفي شد. صنعت نفت 20 آوريل را با عنوان دوشنبه سياه به خاطر مي‌آورد.» صنعت نفت در آن زمان با 1.3 ميليارد بشكه مازاد عرضه نفت مواجه بود. اين نگراني هم وجود داشت كه ظرفيت قطب‌هاي ذخيره‌سازي نفت پايان يابد. تصميمات قاطع گرفته شده طي توافقنامه همكاري اوپك‌پلاس به اين شرايط پايان داد. اين توافقنامه از آن زمان انعطاف‌پذيري بسياري از خود نشان داده و توانسته خود را با شرايط متغير بازار وفق دهد به خصوص طي موج دوم و سوم همه‌گيري كرونا.» مداخله اوپك ‌پلاس در عرضه جهاني نفت توانست روند سقوط قيمت نفت را متوقف و اين گروه را را دوباره به عاملي تاثيرگذار در بازارهاي نفت در بحبوحه افزايش توليد نفت شيل امريكا تبديل كند. باركيندو اشاره كرد وظيفه اوپك هنوز تمام نشده چون بحران كرونا با وجود خبرهاي خوب در مورد آغاز واكسيناسيون جهاني هنوز پايان نيافته است.

كرونا نصف خلبان‌هاي دنيا را از كار بيكار كرد

سقوط تقاضا براي سفرهاي هوايي طي همه‌گيري ويروس كرونا باعث شده بيش از نيمي از خلبان‌هاي دنيا بيكار شوند. آنهايي هم كه هنوز پرواز مي‌كنند، حس مي‌كنند مانند گذشته مورد احترام كارفرمايان خود نيستند. نظرسنجي از حدود 2600 خلبان نشان مي‌دهد تنها 43 درصد از آنها كاري كه براي آن آموزش ديده‌اند را انجام مي‌دهند. 30 درصد بيكار شده و 17 درصد به مرخصي اجباري فرستاده شده‌اند. 10 درصد از اين خلبان‌ها هم نقشي غير از پرواز كردن بر عهده گرفته‌اند. شرايط كار بسياري از خلبان‌هايي كه هنوز پرواز مي‌كنند، وخيم‌تر شده است. براي مثال شركت هواپيمايي كاتاي پسيفيك هنگ‌كنگ 58 درصد دستمزد خلبان‌هاي خود را پايين آورده و شركت‌هاي هواپيمايي تركيش ايرويز و سنگاپور ايرلاينز نيز حقوق خلبان‌ها را موقتا كاهش داده‌اند.  84 درصد از خلبان‌هاي بيكاري كه در اين نظرسنجي شركت كرده‌اند، دليل اين شرايط را همه‌گيري ويروس كرونا مي‌دانند. قبل از بحران كرونا كمبود خلبان در سراسر دنيا وجود داشت كه باعث افزايش تقاضا و بالا رفتن حقوق و مزاياي آنها شده بود.

بيت‌ كوين دوباره ۳۲ هزار دلاري شد

بيت‌كوين موفق شد كانال حياتي ۳۲ هزار دلاري را دوباره فتح كند. پس از دو روز ريزشي، ارزش بيت‌كوين و بسياري از ارزهاي ديجيتالي ديگر مجددا صعودي شد. مجموع ارزش بازار جهاني ارزهاي ديجيتالي در حال حاضر ۹۶۵.۶۱ ميليارد دلار برآورد مي‌شود كه اين رقم نسبت به روز پنجشنبه ۹.۴ درصد بيشتر شده است.

تويوتا بزرگ‌ترين فروشنده خودرو در ۲۰۲۰ شد

شركت خودروسازي تويوتاي ژاپن، فولكس واگن آلمان را در فروش خودرو در سال گذشته ميلادي پشت سر گذاشت و براي اولين ‌بار طي 5 سال گذشته عنوان بزرگ‌ترين فروشنده خودرو در جهان را به دست آورد. به نظر مي‌رسد همه‌گيري ويروس كرونا آسيب شديدتري به رقيب آلماني آن زده است. تويوتا اواخر هفته گذشته اعلام كرد فروش جهاني آن 11.3 درصد در 2020 كاهش يافته و به 9.528 ميليون خودرو رسيده است. اين در حالي است كه فروش فولكس واگن 15.2 درصد پايين آمده و به 9.305 ميليون خودرو رسيده است. قرنطينه‌هاي كرونا بسيار به ضرر خودروسازان بوده چون مانع بازديد مردم از نمايشگاه‌هاي خودرو شده و كارخانه‌هاي خودروسازي را مجبور كرده كه توليد خود را كاهش دهند يا متوقف كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون