• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4853 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن

بهرام كلهرنيا در مراسم بازگشايي موزه هنرهاي معاصر:

مرمت را به ديده شك دنبال كردم

مراسم بازگشايي موزه هنرهاي معاصر تهران روز پنجشنبه 9 بهمن‌ماه، با رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي و حضور محدود جمعي از هنرمندان، مسوولان و مهماناني از سفارتخانه‌هاي كشورهاي خارجي برگزار شد. در اين مراسم سيد مجتبي حسيني معاون امور هنري وزارت ارشاد، لادن حيدري معاون توسعه مديريت و منابع وزير ارشاد، محمدجواد حق‌شناس رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران، مهدي افضلي مديرعامل بنياد رودكي، هادي مظفري مديركل مركز هنرهاي تجسمي، قادر آشنا مديركل مركز هنرهاي نمايشي، محمد اله‌‌ياري مديركل دفتر موسيقي و جمعي از هنرمنداني همچون قباد شيوا، حسين محجوبي، بهرام كلهرنيا، رضا عابديني، مهدي مقيم‌نژاد، عباس ميرهاشمي و... حضور داشتند. 
هنرآنلاين گزارش داده در ابتداي اين مراسم احسان آقايي، رييس موزه هنرهاي معاصر تهران به ايراد سخنراني پرداخت و گفت: موزه هنرهاي معاصر تهران به عنوان مهم‌ترين مركز هنري ايران، علاقه‌مندان زيادي در ايران و كشورهاي خارجي دارد و اين تعطيلي باعث نگراني و چشم‌انتظاري عده زيادي شده بود. حال موجب خرسندي است كه موزه پس از يك مرمت سنگين، در حالي بازگشايي مي‌شود كه در شبيه‌ترين حالت خود نسبت به طراحي اوليه قرار دارد، به اين معني كه تغييرات يا الحاقاتي كه طي سال‌ها به مجموعه اضافه شده بود و فراتر از طراحي نخستين موزه بود؛ هم‌اكنون حذف شده است.
آقايي ادامه داد: در طول مرمت موزه، مطالعات پژوهشي و آرشيوي گسترده‌اي درباره گنجينه موزه انجام شده است كه حاصل آنها به زودي در 6 كتاب ارايه خواهد شد. همچنين برنامه‌هاي متنوعي براي نمايشگاه‌ها و رخدادهاي ديگر تدارك ديده شده است كه در آينده اطلاع‌رساني خواهد شد. 
رييس موزه هنرهاي معاصر تهران افزود: مجموعه‌اي شامل 705 اثر ارزشمند از هنر معاصر ايران توسط دكتر جمشيد ناصري و همسر فقيدشان منيژه ميرعمادي به موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا شده است كه از امروز بخشي از اين آثار در موزه به نمايش درمي‌آيد. بنا بر اين است كه آثار اين مجموعه در ميان موزه‌ هنرهاي معاصر شهرهاي مختلف كشور تقسيم ‌شود و در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گيرد تا مخاطبان خارج از تهران نيز امكان بهره بردن از آثار هنري را داشته باشند.
پس از آن با پخش كليپي از منزل مسكوني جمشيد ناصري و منيژه ميرعمادي كه مملو از آثار هنري گوناگون بود، مروري بر فعاليت‌هاي هنري منيژه ميرعمادي، انتشارات هنري و مجموعه هنري كه توسط او گردآوري شده بود، انجام شد و مراحل انتقال اين آثار به موزه نيز به نمايش درآمد.
دكتر ناصري درباره مجموعه‌اي كه به موزه هنرهاي معاصر تهران اهدا شده است، گفت: اين مجموعه در طول ۳۴ سال زندگي مشترك ما گردآوري شد و خانه ما شبيه يك موزه كوچك بود. در مهماني‌هاي خانه ما هميشه صحبت مهمانان درباره اين آثار هنري بود. وقتي براي خريد آثار به آتليه هنرمندان مي‌رفتيم معمولا چند تابلو را با هم مي‌خريديم و حتي خود هنرمندان تعجب مي‌كردند كه خانم ميرعمادي چقدر از آنها حمايت مي‌كند.
در ادامه اين مراسم بهرام كلهرنيا، نماينده هنرمندان در شوراي نظارت بر مرمت موزه بيان كرد: از جانب جامعه تجسمي به من نمايندگي داده شد كه در روند مرمت موزه حضور داشته باشم و در اين زمينه اطلاعاتي كسب كنم. مرمت موزه اتفاق پيچيده‌اي بود و جامعه هنري نيز جامعه بسيار حساسي است كه هميشه احساس مي‌كند مقداري از حقايق از چشم عموم دور مي‌ماند. من نيز با همين شكاكيت در كنار دوستان قرار گرفتم تا بدانم چه اتفاقي قرار است بيفتد.
كلهرنيا افزود: از ابتداي جلسات عده زيادي در كنار هم مي‌نشستند تا درباره مسائل مختلف تصميم‌گيري كنند. موضوع مرمت اساسي موزه در سال‌هاي گذشته بارها مطرح شده بود اما هيچ‌وقت عملي نشده بود تا اينكه سرانجام اين اتفاق رخ داد و زماني كه كلنگ مرمت بر زمين خورد، بر همه ما آشكار شد كه اين كار بسيار فراتر از آن چيزي است كه تصور مي‌شد.
اين هنرمند افزود: در تمام اين مدت دوستان هنرمند كه نگران بودند، از من گزارش مي‌خواستند و من آنها را دعوت به صبوري مي‌كردم. موضوع مرمت موزه اهميت زيادي براي همه دست‌اندركاران داشت و با حساسيت بسيار زياد عمل كردند تا سرانجام اين ساختمان بيمار، درمان شد و تغييرات مهمي در سيستم تهويه، مكان گنجينه و... انجام شد. جمعيت هنرمند با حساسيت و تشكيك به اين بازسازي مي‌انديشند، اما من به آنها اطلاع مي‌دهم كه با تعميرات انجام شده، اين موزه زنده و باقي است و تا سال‌ها مشغول كار خواهد بود.
پس از مراسم افتتاحيه، حاضران به بازديد از دو نمايشگاه «ارمغان» و «عكس مفهومي» پرداختند. اجراي آثاري از كياوش صاحب‌نسق نيز از ديگر بخش‌هاي اين مراسم افتتاحيه بود و قطعاتي از موسيقي معاصر توسط نيايش جواهري، گلريز زربخش و ژابيز زربخش در بخش‌هاي مختلف موزه اجرا شد.
در نمايشگاه «ارمغان» كه بخشي از گنجينه منيژه ميرعمادي است، آثاري از پرويز تناولي، حسين زنده‌رودي، رضا مافي، ژازه تباتبايي، محمد احصايي، منوچهر يكتايي، عباس كيارستمي، علي‌اكبر صادقي، ابوالقاسم سعيدي، مسعود عربشاهي، ماركو گريگوريان، محمود جوادي‌پور، احمد اسفندياري، بهجت صدر، غلامحسين نامي، فرامرز پيلارام، فريده لاشايي، پروانه اعتمادي، پرويز كلانتري، جعفر روح‌بخش، فرهاد مشيري، حسين محجوبي، عليرضا اسپهبد، كورش شيشه‌گران، حجت‌الله شكيبا، فرح اصولي، فريدون آو، رضا بانگيز، قاسم حاجي‌زاده، كامران كاتوزيان و نصرت‌الله مسلميان به نمايش درآمده است.
در نمايشگاه عكس مفهومي كه گزيده‌اي از گنجينه عكس موزه هنرهاي معاصر تهران است نيز آثار هنرمنداني از جمله: دنيس اپنهايم، برند و هيلا بكر، گروان الك، گوردون ماتا كلارك، ادوارد روشا، جرج و گيلبرت، جان گروور و... به نمايش گذاشته شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون