• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4853 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱۱ بهمن

آيا سازمان محيط‌زيست در تعامل با نهادهاي مردمي موفق بوده است؟

با آغاز دولت يازدهم تعامل با سازمان‌هاي مردم‌نهاد در دستور كار بخش‌هاي مختلف دولت قرار گرفت و اين روند در دولت دوازدهم هم ادامه يافت. با توجه به اهميت محيط‌ زيست و تعدد تشكل‌هاي فعال در اين حوزه، نحوه تعامل سازمان حفاظت محيط زيست با آنها از اهميت برخوردار است. معاون مشاركت‌هاي مردمي اين سازمان از تلاش براي تعامل سازنده با سمن‌ها سخن مي‌گويد. دبير تشكل‌هاي مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي كشور هم هرچند به بهتر شدن وضعيت تعامل اين سازمان با سمن‌ها اشاره مي‌كند ولي معتقد است برخي مديران استاني  با  اين موضوع سليقه‌اي  برخورد  مي‌كنند.
ژيلا آقايي، معاون آموزش و مشاركت‌هاي مردمي سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اشاره به تلاش‌هاي زياد سازمان حفاظت محيط زيست براي تعامل سازنده با سمن‌ها و تصميم‌گيري درست در راستاي استفاده از توانمندي‌هاي آنها به ايسنا مي‌گويد: بايد بتوان با تصميم‌گيري  درست  از توانمندي سمن‌ها  استفاده كرد.
محمد الموتي، دبير شبكه‌هاي مردم نهاد محيط‌زيست و منابع طبيعي كشور نيز در اين باره به اين خبرگزاري مي‌گويد: طي چهار سال اخير تحول خوبي نسبت به سال‌هاي ‌پيش از آن در حوزه تعامل سازمان حفاظت محيط زيست با تشكل‌هاي مردم نهاد به وجود آمده كه يك بخش اين تحول مربوط به ارتباطات منظمي است كه عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست با شوراي هماهنگي شبكه تشكل‌هاي محيط زيستي برقرار كرده است به‌گونه‌اي كه هر دو ماه يك‌بار جلسه‌اي برگزار مي‌شود. او همچنين ادامه مي‌دهد: يك بخش ديگر اين تحول نيز مربوط به بخشنامه و دستور رسمي رييس سازمان حفاظت محيط زيست به مديران كل ادارات حفاظت محيط زيست استان‌ها است كه آنان را موظف كرده است كه حداقل يك مرتبه در ماه با تشكل‌هاي مردم نهاد استان‌هاي خود جلسه برگزار كنند. طبق اين بخشنامه، برگزاري اين جلسات مورد رصد قرار مي‌گيرد و مديران كل ادارات حفاظت محيط زيست استان‌هاي كشور بايد گزارشي از اين جلسات تهيه و ارسال كنند. الموتي با اشاره به اينكه براساس دستور رسمي رييس سازمان حفاظت محيط زيست، هر يك از مديران كل ادارات حفاظت محيط زيست استان‌ها كه با تشكل‌هاي مردم نهاد ارتباط برقرار نكنند و جلسات ماهانه را برگزار نكند عزل مي‌شوند، اظهار مي‌كند: همچنين ميزان ارتباطي كه ادارات كل حفاظت محيط زيست استان‌ها با تشكل‌هاي مردم نهاد برقرار و جلساتي كه براساس دستورالعمل‌ها برگزار مي‌كنند به عنوان يكي از شاخص‌هاي ارزيابي عملكرد مديران استاني به حساب مي‌آيد.  به گفته دبير شبكه‌هاي مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي كشور، از زماني كه ارتباطات منظم‌تر و گسترده‌تري بين سازمان حفاظت محيط زيست در مركز و در استان‌ها با تشكل‌هاي مردم نهاد برقرار شده است، تشكل‌هاي تخصصي كه از سوي شبكه‌هاي استاني معرفي مي‌شوند بيشتر به شركت در كميته‌ها و كارگروه‌هاي تخصصي دعوت مي‌شوند اين در حالي است كه ‌پيش از برقراري اين ارتباطات، ‌پيگيري برخي مسائل و دغدغه‌هاي زيست محيطي با دشواري انجام مي‌شد و در نهايت يا صداي تشكل‌هاي مردم نهاد به گوش مديران سازمان حفاظت محيط زيست نمي‌رسيد يا توضيح مديران به گوش اين تشكل‌ها نمي‌رسيد. او ادامه مي‌دهد: اكنون در عين اينكه وظايف مطالبه‌گري و استقلال‌ تشكل‌هاي مردم نهاد بر سر جاي خود باقي مانده اما انتقادات و دغدغه‌ها در اين جلسات مطرح مي‌شوند و مديران و معاونان سازمان حفاظت محيط زيست به اين دغدغه‌ها ‌پاسخ مي‌دهند. ‌پاسخ و توضيحات مسوولان و مديران سازمان محيط زيست اين توضيحات يا باعث اقناع تشكل‌هاي مردم نهاد مي‌شود و آنان موضوع را به جامعه مخاطب خود انتقال مي‌دهند و در نهايت مشكل حل مي‌شود يا توضيحات مديران مورد ‌پذيرش قرار نمي‌گيرد و سازمان‌هاي مردم نهاد با اطمينان بيشتري به سراغ مطالبه‌گري  مي‌روند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون