• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4854 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ بهمن

تحليل سازمان بهزيستي كشور درباره خودكشي‌ افراد زير 18 سال

دو عامل مهم: «جدايي از همسالان» و «ارتباط نامناسب والدين»

مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اعلام افزايش برقراري تماس با اورژانس اجتماعي «جدايي از گروه همسالان» و «ارتباط نامناسب والدين» را از دلايل احتمالي خودكشي زير ۱۸ ساله‌ها عنوان كرد.
«محمود عليگو»، مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به خودكشي افراد زير ۱۸ سال در سال جاري در كشور گفت: آمار مربوط به خودكشي در دست سازمان پزشكي قانوني است. كار ما در اورژانس اجتماعي نيز مداخلات حين خودكشي است، يعني تلاش مي‌كنيم افرادي كه قصد خودكشي دارند را منصرف كنيم يا به افرادي كه فكر خودكشي دارند، مشاوره ارايه كرده تا از خودكشي آنها جلوگيري كنيم. 
او در توضيح آنچه از بررسي اين خودكشي‌ها به دست آمده، گفت: متاسفانه در سال جاري خودكشي افراد زير ۱۸ سال افزايش داشته است. يكي از گذاره‌هايي كه ما احتمال مي‌دهيم باعث خودكشي در كودكان زير ۱۸ سال باشد، علت جدايي از گروه همسالان است كه احتمالا در اين خصوص تاثيرگذار باشد، البته تاكيد مي‌كنم كه در اين خصوص هنوز قطعيتي وجود ندارد. 
مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور تاكيد كرد: با توجه به ايام كرونا كودكان از دوستان خود جدا شده‌اند. همچنين فشارهاي تحصيلي در اين مدت با توجه به آموزش مجازي مي‌تواند در اين موضوع موثر باشد، گرچه در حال تحصيل به صورت مجازي هستند، اما درس و فشارهاي ناشي از آن كمتر نشده است. سومين مساله‌اي كه در دوره نوجواني و كودكان كمتر از ۱۸ سال اتفاق افتاده، نبود ارتباط مناسب كافي، سالم و دقيق بين والدين و آنهاست. 
عليگو به‌ عدم ارتباط مناسب بين والدين و فرزندان اشاره كرد و گفت: والدين ما آموزش‌هاي لازم را براي ارتباط موثر با نوجوانان نديده‌اند. نوجواني كه به مدرسه مي‌رود، مي‌تواند با معلم و مشاوره مدرسه بدون اينكه خانواده در جريان قرار بگيرد، مسائل مربوط به خود را مطرح كند يا مي‌تواند با گروه همسالان خود ارتباط داشته باشد، اما در ايام كرونا جريان‌هاي اين ساختار مسدود شده است، بنابراين اين دلايل مي‌تواند يكي از احتمالات موثر در مسائل اخير باشد. 
اين مقام مسوول در سازمان بهزيستي همچنين تاكيد كرد: مساله‌اي كه در اين ميان از همه مهم‌تر است و به نظر جدي مي‌آيد، همان مساله ارتباط بين نوجوانان و والدين است كه آموزش‌هاي سبك زندگي و مهارت‌هاي زندگي بايد در اين زمينه توسعه پيدا كند تا والدين ارتباط موثر با دانش‌آموزان را بياموزند. دفتر پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي در حوزه خودكشي برنامه‌هاي جامعي دارد كه توسط اين دفتر در دست بررسي و اجراست. 
او همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا در اين مدت با افزايش كودك‌آزاري هم مواجه بوده‌ايم يا خير؟ گفت: نمي‌توانم به صراحت و قاطعيت در خصوص افزايش كودك‌آزاري، سالمندآزاري يا همسرآزاري اظهارنظر كنم، چراكه در مدت اخير تبليغات ما در زمينه مراجعه و تماس با اورژانس اجتماعي و سامانه ۱۲۳ خوب بوده و ممكن است در گذشته هم همين موارد بوده، اما با ما تماس برقرار نمي‌شده است، از همين‌رو  نمي‌توانم با قاطعيت بگويم كه در حال حاضر افزايش داشته‌ايم يا خير. 
به گفته مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور تعداد تماس‌هاي برقرار شده با خط ۱۲۳ در مجموع نسبت به سال قبل افزايش پيدا كرده است. 
مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود درباره انتشار فيلم‌هاي كودك‌آزاري در فضاي مجازي گفت: براساس قانون حمايت از كودكان و نوجوانان افرادي كه به دنبال كسب فالوئر بيشتر اقدام به انتشار تصاوير كودك‌آزاري مي‌كنند از نظر قانون جرم مرتكب شده‌اند و بر اساس قانون براي اين فرد مجازات درجه 6 قانون مجازات اسلامي در نظر گرفته مي‌شود. همچنين لايك چنين تصاويري در فضاي مجازي هم از نظر قانوني جرم محسوب مي‌شود و بر اساس قانون براي چنين افرادي مجازات در نظر گرفته شده است. 
عليگو تصريح كرد: در اورژانس اجتماعي يك زماني با يك فردي در يك فضاي حقيقي روبه‌رو هستيم و مي‌توانيم به سرعت با حكم قضايي سراغ اين فرد رفته و جلوي كودك‌آزاري را بگيريم و مداخلات جدي را انجام مي‌دهيم، اما در فضاي مجازي ما با يك عكس مواجه هستيم و دسترسي به اين فرد سخت مي‌شود.
او با اشاره به انتشار فيلم كودك‌آزاري مربوط به يك كودك داراي سندرم داون گفت: در فيلم منتشر شده از آزار اين كودك همكارانم در اورژانس اجتماعي از طريق لهجه فرد توانستند تشخيص دهند كه اين فرد مربوط به كدام  استان است و بلافاصله وارد عمل شدند و كمتر از ۱۲ ساعت پدر بازداشت شد، اما كار پليسي، كار اورژانس اجتماعي نيست. 
مديركل دفتر امور آسيب‌ديدگان اجتماعي سازمان بهزيستي كشور درباره همكاري بين اين سازمان و پليس فتا گفت: در حال حاضر بين ما و پليس فتا ارتباط سيستماتيك وجود ندارد و بايد يك ارتباط سيستمي بين ما و آنها به منظور برخورد فعال با كودك‌آزاري و همسرآزاري وجود داشته باشد، همان‌طور كه با بسياري از جرايم فضاي مجازي پليس برخورد فعال دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون