• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4854 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۲ بهمن

خبر

شناسايي گلوگاه‌هاي  حوزه آب  و  خشكسالي

قائم‌مقام كارگروه تخصصي آب، خشكسالي، فرسايش و محيط‌زيست معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري از شناسايي گلوگاه‌هاي اين حوزه خبر داد و گفت: اين كار خروج ارز از كشور را كاهش مي‌دهد. جهانگير پرهمت در نخستين نشست بومي‌سازي پمپ‌هاي فشارقوي با بيان اينكه داخلي‌سازي سامانه‌هاي نمك‌زدايي يكي از اولويت‌هاي كارگروه است،گفت: بومي‌سازي پمپ‌هاي فشارقوي يكي از گلوگاه‌هاي فناورانه اين سامانه‌هاست كه در تلاشيم آن را با كمك شركت‌هاي توانمند اجرايي كنيم. او افزود: معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري با هدف افزايش تاب‌آوري اقتصادي در حوزه آب، اقدام به شناسايي گلوگاه‌هايي كرده است كه باعث خروج ارز از كشور مي‌شوند. همچنين با استناد به سند توسعه فناوري‌هاي آب، خشكسالي، فرسايش و محيط‌زيست به حوزه بومي‌سازي اين تجهيزات ورود كرده‌ايم. به گفته پرهمت اين كار خروج ارز از كشور را كاهش مي‌دهد. تلاش مي‌كنيم پروژه مذكور را با جلب مشاركت بخش خصوصي و شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناور اجرايي كنيم. نخستين نشست بومي‌سازي پمپ‌هاي فشارقوي با حضور برخي شركت‌هاي عضو انجمن نمك‌زدايي ايران همچنين تعدادي از شركت‌هاي توانمند داخلي در حوزه توليد پمپ برگزار شد. در پايان اين نشست قرار شد ضمن شناسايي كامل‌تر توان شركت‌هاي داخلي در زمينه پمپ‌هاي فشارقوي و ارايه مناسب اين ظرفيت‌ها، برنامه‌ريزي و اقدامات اجرايي لازم براي تامين نياز كشور با تكيه‌ بر ظرفيت توليد شركت‌هاي دانش‌بنيان و فناور انجام‌ شود. بر‌اساس اعلام مركز اطلاع‌رساني معاونت علمي رياست‌جمهوري در گام بعدي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري از صادرات اين محصولات باكيفيت به بازار جهاني به‌ خصوص خاورميانه حمايت خواهد كرد.


شكنجه‌ به  جاي  مراحل ترك‌اعتياد 

ماجراي كمپ ترك اعتيادي در قلات شيراز هر چند با پيگيري فوري اداره بهزيستي استان و ورود و برخورد قاطعانه دادستاني و اداره كل دادگستري فارس مواجه شد اما بار ديگر لزوم نظارت جدي بر اين مراكز جهت حفظ كرامت انساني مددجويان را خاطرنشان كرد.
به گزارش تسنيم، فيلمي تحت عنوان كمپ قلات يا شكنجه‌گاه در شبكه‌هاي اجتماعي به سرعت دست به دست ‌شد. از ظاهر فيلم و كيفيت نامناسب آن به ‌ويژه تكان خوردن دوربين، اضطراب محيط مشهود بود و مشخص بود فيلم مخفيانه گرفته شده اما همه‌ چيز واضح و نكته تاسف‌بار اين حادثه نيز اين بود كه انگار آزار و اذيت مددجويان به اندازه‌اي در برخي از اين مراكز عادي شده كه حتي حضور افراد ناشناس در اين مركز(بازرس) نيز مانع از توقف اقدامات پرسنل كمپ نمي‌شد.
آن‌گونه كه در شرح اين فيلم به قلم منتشركننده آن آمده «در بازرسي سرزده جانشين سرپرست دادسراي عمومي و انقلاب فارس از مركز ترك اعتياد واقع در قلات پس از اينكه اين مركز مورد بازرسي قرار گرفت به دليل جرايم متعدد، پلمب و چند نفر نيز بازداشت شدند. تخلفات گسترده‌اي نظير ضرب و شتم، بازداشت غيرقانوني مددجويان، بيگاري و كار اجباري مددجويان و نگهداري آنها در شرايط نامناسب بهداشتي براي درآمدزايي از جمله تخلفات اين مراكز قيد شده است.»
در هر گوشه فيلم تعدادي بيمار مبتلا به اعتياد به چشم مي‌خورد اما ماموران مراقبت و رسيدگي به اين بيماران هيچ شباهتي به مددكار و فرشته‌هاي سپيدپوش ندارند و حركات آكنده از خشم و نفرت‌شان هر دلي را به درد مي‌آورد. دسته‌اي از معتادان در محيطي نمور،كثيف و تاريك به‌ صف شده و با ترس و لرز ناظر عده‌اي ديگر بودند كه يا در حال نوش جان كردن ضربات مشت و لگد هستند يا مثل عهد قجر با شلنگ بر سر و صورت و دست و پاي آنها كوبيده مي‌شود تا نوبت به آنها برسد.
عده‌اي ديگر كه از داد و فريادشان مشخص است به مراتب درد و زجر بيشتري را متحمل مي‌شوند در استخري كثيف و به ظاهر يخ زده انداخته شده و وقتي نالان خود را به لبه‌هاي استخر مي‌رساندند با فحش و كتك و ضربات مشت و لگد به درون آب پرت مي‌شوند. در همين حال به دنبال انتشار اخباري مربوط به تخلفات كمپ‌هاي ترك اعتياد در شهرستان شيراز، روابط عمومي دادگستري استان فارس توضيح داد كه اخبار منتشر شده مربوط به يك مركز نبوده و ارتباطي با يكديگر ندارد. در توضيح ارسالي روابط عمومي دادگستري استان فارس آمده است: در پي انتشار كليپ‌هايي در فضاي مجازي مبني بر تخلف چند كمپ ترك اعتياد در شيراز، دادستان عمومي و انقلاب شيراز با ورود به موضوع دستورات اكيدي در راستاي پيگيري و برخورد با متخلفين صادر كرد.
به گزارش روابط عمومي دادگستري استان فارس در ادامه اين توضيه آمده است: هفته گذشته بر اثر قصورات حادث شده يك نفر از معتادان بستري در يكي از كمپ‌ها در شيراز جان خود را از دست داد كه در اين خصوص پرونده قضايي تشكيل و با دستور قضايي ۵ نفر بازداشت شدند. روابط عمومي دادگستري در توضيحات خود افزوده است: اخيرا تصاوير جديدي منتسب به يكي از كمپ‌هاي شيراز منتشر شد كه در اين خصوص نيز با ورود دادستان شيراز 3 نفر از عوامل متخلف در تصاوير كه در معرض اتهام ضرب و جرح معتادين هستند، بازداشت شدند. براساس اين گزارش در‌خصوص تصاوير جديد منتشر شده ضمن تاكيد بر اينكه اين مورد با  حادثه منجر به فوت هفته گذشته متفاوت است،گفت: در مورد اخير هيچ فردي فوت نشده اما به لحاظ بزه‌هاي ارتكابي، پرونده قضايي تشكيل و عوامل دخيل كه 3 نفر بودند با دستور قضايي بازداشت شدند. بحريني با تاكيد بر اينكه در پي اطلاع و شكايات واصله بلافاصله نسبت به تخليه كامل مكان مورد نظر اقدام و دستور پلمب و لغو مجوز اين مركز نيز صادر شده است،گفت: دادستاني با قصور احتمالي عوامل و مسوولان نظارتي نيز در چارچوب قانوني برخورد خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون