• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4856 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ بهمن

دبير اجرايي جشنواره موسيقي نواحي عنوان كرد

تصويب «عجولانه» طرحي كه به ضرر موسيقي نواحي است

مسوول انجمن موسيقي استان كرمان و دبير اجرايي جشنواره موسيقي نواحي، با انتقاد از «تصويب طرح ادغام انجمن‌هاي هنري از سوي وزارت ارشاد» كه به‌زعم او به ‌دليل عجولانه انجام شدن، به حذف انجمن‌هاي موسيقي منجر مي‌شود، تاكيد كرد: اين در حالي است كه در اين سال‌ها اگر در استاني كنسرت موسيقي نواحي اجرا شده با حمايت انجمن‌هاي موسيقي بوده است. سورج ياسايي در ابتدا به ايسنا گفت: سه سال پيش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طرحي را مبني بر ادغام انجمن‌هاي هنري مطرح كرد كه البته به علت موضع‌گيري‌هايي كه در راستاي اين طرح صورت گرفت، ظاهرا اين طرح در آن زمان لغو شد. ولي اكنون دو ماهي است كه طرحي عجولانه براي ثبت انجمن‌ها با عنوان و به شكل موسسات فرهنگي و هنري مطرح شده است. 
در اين طرح آمده است كه بايد با برگزاري انتخابات، رييس و هيات‌مديره انجمن‌ها از بين هنرمندان هر استان انتخاب شوند. او ادامه داد: اين ساختار جديد شايد در نگاه اول ساختاري دموكراتيك به نظر برسد كه قرار است امور موسيقي هر منطقه به اهالي موسيقي همان جا سپرده شود، اما ابتدايي‌ترين اصل در يك تشكل مبتني بر راي و انتخابات، مشخص بودن دقيق شرايط انتخاب‌كنندگان و انتخاب شوندگان است كه متاسفانه در اين مورد، اساسا چنين شرايطي تبيين نشده است. او يادآور شد: سال ۱۳۹۸ انجمن موسيقي ايران با هدف شناخت دقيق و تعيين سطح اعضاي جامعه بزرگ موسيقي كشور اقدام به طراحي و رونمايي از سامانه‌اي به نام «بامك» (بانك اطلاعات موسيقي كشور) كرد. 
قرار بود تمام كساني كه در حوزه موسيقي كشور فعاليت مي‌كنند، بتوانند داخل سامانه ثبت‌نام كرده و رزومه خود را به ثبت برسانند. اين سامانه داراي يك بخش حرفه‌اي بود كه قسمتي از آن توسط انجمن موسيقي استان‌ها راستي‌آزمايي مي‌شد و قسمتي ديگر توسط انجمن مركزي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي. بدين صورت مشخص مي‌شد در هر استان چه تعداد هنرمند و در چه سطحي فعاليت دارند. 
قرار بود پس از شكل‌گيري سامانه، انتخابات انجمن‌ها به صورت الكترونيكي از بين اعضايي كه در بامك تاييد شده بودند، برگزار شود؛ اما همراهي نكردن مديران به دلايل نامعلوم، اين طرح را كه مراحل عضوگيري هم در آن در بسياري از استان‌ها انجام شده بود، ناتمام گذاشت. 
طرحي كه اكنون وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح كرده، عملي نيست؛ زيرا اگر قرار است كه رييس و اعضاي هيات‌مديره هر موسسه فرهنگي از بين هنرمندان استان‌ها انتخاب شود، چه كسي قرار است به چه صورتي صلاحيت اين افراد را تاييد كند؟
ياسايي بيان كرد كه بي‌شك نتيجه اين سياست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تضعيف ساختار رسمي انجمن‌هاي هنري و محدودسازي آنهاست كه در نهايت لطمه آن متوجه موسيقي نواحي و رديف‌ دستگاهي خواهد بود.
در سال‌هاي اخير اگر در استاني كنسرت موسيقي نواحي اجرا مي‌شده، با حمايت انجمن‌هاي موسيقي بوده و اين در حالي است كه انجمن‌ها بودجه خاصي از دولت دريافت نمي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون