• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4856 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۴ بهمن

براتعلي ابراهيمي، پيشكسوت موسيقي نواحي در سن 88 سالگي درگذشت

صاحب سبك نواي «سرحدي فريادي»

رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تايباد گفت: استاد براتعلي ابراهيمي صاحب سبك «نواي سرحدي فريادي» و از مفاخر موسيقي مقامي شهرستان تايباد روز گذشته در ۸۸ سالگي درگذشت. جابر آفريدون در گفت‌وگو با ايسنا عنوان كرد: استاد براتعلي ابراهيمي هم در منقبت‌خواني و هم در رشته آواز موسيقي مقامي استان خراسان‌رضوي از چهره‌هاي شاخص و مفاخر استان خراسان‌رضوي بوده و صاحب سبك نواي سرحدي فريادي بود كه جزو سبك‌هاي خاص در موسيقي است.
آفريدون با اشاره به علت درگذشت اين استاد موسيقي مقامي اظهار كرد: مرحوم ابراهيمي بيماري خاصي نداشت و روز گذشته، ۱۲ بهمن ماه، به دليل كهولت سن ‌دار فاني را وداع گفت. او در رابطه با بيوگرافي اين پيشكسوت موسيقي مقامي گفت: مرحوم براتعلي ابراهيمي ساكن روستاي جوزقان تايباد بود كه به شغل كشاورزي و دامداري مشغول بوده و به عنوان يك چهره اخلاق‌مدار و هنري در منطقه شناخته مي‌شد و در جشنواره‌هاي موسيقي زيادي شركت كرده، مقام‌هاي زيادي هم كسب كرد.
آفريدون اظهار كرد: مرحوم ابراهيمي در حوزه نشر و گسترش آواز بومي، محلي و مقامي شهرستان خيلي تاثيرگذار بود و ايشان هم به لحاظ نوع آواز و هم اخلاق، در ماندگاري اين هنر اصيل كه آواز سرحدي و آواز مقامي خراسان بود، نقش بسزايي داشت. آفريدون يادآور شد: به پاس تجليل از مقام مرحوم ابراهيمي در دي ماه سال ۱۳۹۶ مراسم نكوداشت اين استاد موسيقي مقامي در زادگاهش روستاي تاريخي جوزقان تايباد برگزار شد. او ادامه داد: در اين مراسم كه دكتر كيوان پهلوان، پژوهشگر موسيقي مقامي كشور و مسوولان استاني و شهرستاني حضور داشتند،   از ۶۰ سال حضور فعال اين استاد در عرصه موسيقي مقامي تجليل شد همچنين به ابتكار و همت انجمن مفاخر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تايباد، پلاك افتخار چهره فرهنگ و هنر در سر در منزل ايشان نصب شد. خوانندگان زيادي در شهرهاي مختلف داريم اما سبك آواز ايشان كه سبك سرحدي بود سبك بسيار خاصي بود به همين دليل مرحوم ابراهيمي جزو نوابغ و استعدادهاي خاص موسيقي محلي بود و به عنوان يك پيشكسوت، مخصوصا در جامعه امروزي كه سبك‌هاي موسيقي بدون ريشه و اصالت در جامعه نفوذ كرده است، ايشان الگويي براي جامعه موسيقي بودند.
رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي تايباد گفت: يكي از مهم‌ترين رويكردها و سياست‌هاي ما تقدير و تجليل از جايگاه مفاخر شهرستان است به خصوص پيشكسوتاني همچون مرحوم ابراهيمي كه اميدواريم بتوانيم تا زماني كه اين مفاخر و چهره‌هاي ماندگار در بين ما هستند قدرشان را بدانيم.
گفتني است روستاي جوزقان از روستاهاي تاريخي شهرستان تايباد است كه در ۳۵ كيلومتري شهرستان تايباد واقع شده است و علاوه بر مرحوم براتعلي ابراهيمي، استاد نظرمحمد سليماني و استاد آگاه از ديگر مفاخر اين روستاي تاريخي هستند. اين پيشكسوت موسيقي نواحي ايران و تايباد روز گذشته به علت كهولت سن درگذشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون