• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4857 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ بهمن

رييس‌جمهوري از فعاليت سياسي زنان در راي دادن، تبليغ و تبيين مسير نامزدها گفت

سكوت روحاني برابر كانديداتوري زنان

حسن روحاني، رييس‌جمهوري ديروز عصر و در آستانه فرارسيدن «روز زن» سخنراني كرد و در بخشي از اين سخنراني، به جايگاه زنان در عرصه سياست ايراني پرداخت. رييس‌جمهوري اما ترجيح داد كه اشاره‌اي به بحث پرچالش كانديداتوري زنان در انتخابات رياست‌جمهوري نكند؛ موضوعي كه با نزديك شدن به انتخابات 1400 دوباره داغ شده است. 
چندي پيش سخنان سخنگوي شوراي نگهبان اين اميدواري را ايجاد كرد كه اين‌بار گويا قرار است در انتخابات رياست‌جمهوري كانديداي زن هم داشته باشيم. اما كمي بعد عباسعلي كدخدايي گفت كه نظر فقهاي شوراي نگهبان در اين فقره تغييري نكرده و اين تلويحا يعني زنان نمي‌توانند مصداق رجل سياسي باشند. اين در حالي است كه در دو جريان سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب، زناني كارآمد در حال آماده شدن براي كانديداتوري هستند و حالا همچنان اين احتمال وجود دارد كه براي اولين‌بار يك زن بتواند از فيلتر شوراي نگهبان عبور كند. 
به ‌هر حال ديروز رييس دولت دوازدهم گفت: «قرآن به صراحت بيان مي‌كند همه آنهايي كه در راه جامعه و خداوند فعاليت مي‌كنند، خداوند اجر و مزد آنها را مقرر مي‌كند حال مي‌خواهد زن باشد يا مرد. خداوند مقام مرد و زن را در عمل صالح و انجام كار مهم فردي و اجتماعي در كنار همديگر قرار مي‌دهد.» رييس دولت تدبير و اميد با بيان اينكه بعد از انقلاب زنان در صحنه سياست و صحنه جامعه حضور فعالي داشتند، گفت: «اگر زنان‌ها در هر انتخاباتي تصميم بگيرند و با هم وارد صحنه شوند، مي‌توانند كسي كه مورد نظر آنهاست را پيروز كنند. زنان ۵۰درصد جامعه هستند و در راي دادن، تبليغ كردن و تبيين مسير براي نامزدها فعال هستند.»
او تصريح كرد: «در انتخابات‌هاي مختلف مانند شوراهاي اسلامي شهر و روستا، مجلس و رياست‌جمهوري و در هر انتخاباتي، حضور زنان بسيار پررنگ و نقش آنها بسيار زياد است و اين بسيار مهم است و در سرنوشت آينده كشور، زنان جامعه ما همپاي مردان هستند.» روحاني هرچند چندبار به نقش زنان در عرصه انتخابات تاكيد كرد اما به كانديداتوري و حضور آنان براي استفاده از حق انتخاب شونده اشاره‌اي نكرد. يكي از وعده‌هاي روحاني در دو دوره انتخابات احقاق حق زنان در عرصه سياست و مديريت كشور بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون