• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4857 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ بهمن

خبر

اظهار نگراني سازمان ملل از وضعيت مسلمانان روهينگيا بعد از كودتا

سازمان ملل متحد با اشاره به اوضاع موجود در ميانمار در مورد وضعيت مسلمانان روهينگيايي در اين كشور هشدار داد. به گزارش مهر به نقل از رويترز، سازمان ملل متحد با اشاره به كودتاي ارتش در ميانمار در مورد وضعيت صدها هزار مسلمان روهينگيايي كه هنوز در اين كشور زندگي مي‌كنند هشدار داد. در همين رابطه، سخنگوي سازمان ملل گفت: ۶۰۰ هزار مسلمان هنوز در استان راخين زندگي مي‌كنند كه ۱۲۰ هزار نفر از آنها در كمپ هستند. با كودتايي كه در ميانمار رخ داده ممكن است وضعيت اين مسلمانان بدتر شود چون آنها هيچ امكاني براي جابه‌جايي آزادانه يا فرار ندارند. از آگوست سال ۲۰۱۷ نزديك به ۷۴۰ هزار مسلمان روهينگيا از عمليات ارتش ميانمار و بوداييان افراطي اين كشور در استان ميانمار گريخته و به بنگلادش پناه آوردند اما هنوز ۶۰۰ هزار مسلمان روهينگيايي در ميانمار زندگي مي‌كنند.


اردوغان باز هم قانون اساسي تركيه را تغيير مي‌دهد

رييس‌جمهوري تركيه گفته كه زمان آن رسيده تا تركيه يك قانون اساسي جديد داشته باشد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه به خبرنگاران گفت: شايد زمان آن رسيده تا درباره قانون اساسي جديد مناظره‌اي صورت گيرد. ما به زودي ايده خود را درباره بسته اصلاحاتي جديد شامل فلسفه، ‌اهداف و مقاصد به سمع و نظر مردم مي‌رسانيم. او افزود: يك قانون اساسي جديد بايد به روشي شفاف با كمك مردم تدوين شود. البته اردوغان نگفت كه تغييرات احتمالي در قانون اساسي جديد چه مواردي را شامل مي‌شود. تركيه در سال ۲۰۱۷ رفراندومي را براي اصلاحات در قانون اساسي اين كشور برگزار كرد كه به اردوغان اجازه داد تا اختيارات جديدي را داشته باشد و از يك سيستم پارلماني به سيستم رياست‌جمهوري تغيير كرد.


اعتراض اتحاديه عرب به كوزوو براي تاسيس سفارت در قدس اشغالي

دبيركل اتحاديه عرب اقدام كوزوو در به رسميت شناختن قدس اشغالي به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را به ‌شدت محكوم كرد. يك منبع مسوول در دبيرخانه اتحاديه عرب به نقل از «احمد ابوالغيط» دبيركل اين اتحاديه اقدام كوزوو مبني بر به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و تصميم اين كشور براي افتتاح سفارت در قدس را محكوم كرد. او تاكيد كرد كه تصميم كوزوو براي افتتاح سفارت در قدس اشغالي نقض قانون بين‌المللي است، چرا‌كه قدس يك شهر اشغالي است و انتقال سفارتخانه‌ها به اين شهر ممنوع است. طبق گزارش وبگاه «اليوم السابع»، اين منبع مسوول در دبيرخانه اتحاديه عرب تصريح كرد كه تصميم كوزوو نقض اجماع بين‌المللي مبني بر ممنوعيت افتتاح سفارت در قدس اشغالي است و تاكنون نيز تنها دو كشور (امريكا و گواتمالا) اين قانون را نقض كرده‌اند. او افزود كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در اين خصوص صريح و روشن است ازجمله قطعنامه ۴۷۸ مربوط به سال ۱۹۸۰ كه الحاق قدس شرقي به اسراييل را محكوم و افتتاح دفاتر ديپلماتيك در اين شهر را ممنوع كرده است. او تاكيد كرد كه افتتاح سفارتخانه‌ها در قدس اشغالي هرگز وضعيت آن را تغيير نمي‌دهد و سرنوشت قدس بايد از طريق مذاكره تعيين شود. رسانه‌هاي صهيونيستي روز دوشنبه از برگزاري مراسم برقراري روابط ديپلماتيك رژيم صهيونيستي با كوزوو خبر دادند.


بازگشت امريكا؛ شرط روسيه براي ماندن در پيمان آسمان‌هاي باز

سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه اعلام كرد كه اگر امريكا به پيمان «آسمان‌هاي باز» برگردد و آن را به طور كامل اجرا كند، مسكو نيز امكان ماندن خود در آن را بررسي خواهد كرد. به گزارش ايرنا از مسكو، لاوروف روز سه‌شنبه در نشست مطبوعاتي مشترك با «آن لينده» وزير امور خارجه سوئد گفت كه روسيه آماده است در تصميم خود براي خروج از پيمان آسمان‌هاي باز درصورت بازگشت امريكا به آن و اجراي كامل اين پيمان تجديدنظر كند. وزير خارجه روسيه تصريح كرد: اگر امريكا به اجراي كامل پيمان آسمان‌هاي باز بازگردد، روسيه آماده خواهد بود تا به طور سازنده وضعيت جديد را بررسي كند. لاوروف با بيان اينكه برخي كشورها، روسيه را در وضعيت پيش آمده در مورد خروج امريكا از پيمان آسمان‌هاي باز مقصر و مسوول مي‌دانند، اضافه كرد: اين كشورها مدعي مي‌شوند كه امريكا مدت طولاني موارد نقض پيمان از طرف روسيه را تحمل كرد و پس از آن خارج شد. او ادامه داد: ما اعلام كرديم كه امريكا مدت طولاني پيمان آسمان‌هاي باز را نقض كرد و اجازه گشت و بازرسي هوايي منطقه آلاسكا و هاوايي را نداد. چندين مورد هم اروپا اين پيمان را نقض كرد و اين ادعا كه روسيه از اين پيمان خارج مي‌شود و مقصر است، صادقانه نيست. لاوروف همچنين به اين نكته اشاره كرد كه روسيه به شركاي اروپايي اعلام كرد كه متعهد شوند كه اطلاعات به دست آورده از پروازها بر فراز روسيه را دراختيار امريكا قرار ندهند و ما گفتيم كه شواهدي دراختيار داريم كه امريكا براي دستيابي به چنين اطلاعاتي شركاي خود را تحت فشار قرار داده بود اما طرف‌هاي اروپايي اقدامي در مورد تاكيد بر پايبندي خود به پيمان نكردند. او خاطرنشان كرد كه روسيه هنوز از پيمان آسمان‌هاي باز خارج نشده است و زماني كه طي نامه رسمي كشور امين سند اين پيمان را از تصميم خود مطلع كند، مراحل خروج آغاز مي‌شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون