• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4857 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۵ بهمن

خبر

تهران به خدمه كشتي توقيف ‌شده كره‌اي  اجازه  خروج  داد

سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت امور خارجه در اظهاراتي از اقدام انسان‌دوستانه جمهوري اسلامي ايران در‌خصوص خدمه كشتي كره‌جنوبي خبر داد. به گزارش ايسنا، سخنگوي وزارت امور خارجه در اين خصوص اظهاركرد: به دنبال درخواست دولت كره‌جنوبي و مساعدت قوه محترم قضاييه در چارچوب مقررات قضايي، خدمه كشتي كره‌اي كه به اتهام ايجاد آلودگي زيست‌ محيطي در خليج‌فارس توقيف شده است در يك حركت انسان‌دوستانه توسط جمهوري اسلامي ايران اجازه خروج از كشور را دريافت كردند. خطيب‌زاده افزود: بررسي قضايي پرونده تخلف كشتي و كاپيتان در چارچوب قوانين ادامه دارد.  سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين از گفت‌وگوي تلفني دكتر عراقچي، معاون سياسي وزير امور خارجه با چوي، قائم‌مقام وزارت خارجه كره خبر داد كه طي آن موضوع آزادسازي هر چه سريع‌تر منابع ارزي ايران در اين كشور مورد تاكيد قرار گرفت و طرفين در‌خصوص سازوكارهاي موثر جهت استفاده از اين منابع رايزني كردند و طرف كره‌اي بر اراده دولت اين كشور و تلاش حداكثري براي رفع محدوديت از اين منابع در اسرع وقت تاكيد كرد.


ژاپن به ديپلماسي براي نجات برجام متعهد شد

وزير خارجه ژاپن اعلام كرد كه كشورش براي حل مساله برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) «تلاش‌هاي ديپلماتيك»  خود را به‌كار خواهد گرفت. به گزارش ايرنا از تارنماي خبري «اني نيوز»، «توشيميتسو موتگي» روز سه‌شنبه در يك كنفرانس خبري در توكيو گفت: با توجه به روابط دوستانه توكيو با تهران همچنين روابط نزديك توكيو با واشنگتن، ژاپن به تلاش‌هاي ديپلماتيك در مورد حل مساله برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) دست خواهيم زد. او اظهار كرد: لازم است ژاپن رصد كند و ببيند چگونه روابط امريكا و ايران به رياست جو بايدن توسعه مي‌يابد و توكيو اميدوار است كه توافق هسته‌اي با ايران را كه به عنوان برنامه جامع اقدام مشترك(JCPOA) شناخته مي‌شود، عملي كند.


وزير خارجه عراق امروز به تهران مي‌آيد

پايگاه خبري شبكه العالم خبر داد كه قرار است امروز (چهارشنبه) «فواد حسين» وزير خارجه عراق به ايران سفر كند. پايگاه خبري «العهد»  نيز در خبري اختصاصي به نقل از يك منبع آگاه در وزارت خارجه عراق، خبر اين سفر را تاييد كرد. تا لحظه تنظيم اين گزارش، خبر به صورت رسمي از سوي بغداد يا تهران تاييد و اعلام نشده است اما منابع رسانه‌اي مي‌گويند كه  انتظار مي‌رود، وزير خارجه  عراق در سفر به تهران با مقامات مسوول مرتبط با پرونده عراق از جمله  دريابان «علي شمخاني»  دبير شوراي عالي امنيت ملي و «محمد‌جواد ظريف» وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران ديدار و رايزني كند. فواد حسين، وزير خارجه عراق پنجم مهر ماه گذشته نيز در سفري از قبل اعلام نشده و دو ماه پس از سفر «مصطفي الكاظمي»  نخست‌وزير عراق به  منظور انجام ديداري دو روزه و گفت‌وگو با مقامات ايران راهي تهران شد.

سانتريفيوژ‌هاي پيشرفته در فردو و نطنز نصب شدند

سفير و نماينده دايم جمهوري اسلامي ايران در وين از نصب سانتريفيوژهاي جديد در تاسيسات نطنز و فردو در چارچوب گام‌هاي كاهنده ايران ذيل برجام خبر داد. به گزارش ايرنا، «كاظم غريب آبادي» روز سه‌شنبه با انتشار پيامي در توييتر نوشت: ضمن سپاس از دانشمندان سختكوش هسته‌اي كشورمان، دو زنجيره ۳۴۸ تايي از سانتريفيوژهاي IR2.M با ظرفيت تقريبي چهار برابر نسبت به نوع‌ اي.آر.يك با موفقيت در نطنز نصب شده و در حال كار با يو.اف.شش هستند. وي با بيان اينكه «نصب دو زنجيره سانتريفيوژهاي‌اي.آر.شش هم در فردو آغاز شده است» افزود: نصب تعداد بيشتري از سانتريفيوژهاي جديد، در راه است. سفير كشورمان در همين حال خاطرنشان كرد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هنوز قادر به انجام فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي است و از پيشرفت‌هاي برنامه‌ريزي شده در اين زمينه، مطلع مي‌شود. ايران ۲ سال پس از خروج يكجانبه امريكا از برجام و تعلل طرف‌هاي اروپايي در عمل به تعهدات‌شان در اين توافق، گام‌هايي را تحت نظارت آژانس براي كاهش تعهداتش آغاز كرد.
بر اين اساس، ايران با صدور بيانيه‌اي در ۱۵ دي ماه ۱۳۹۸، آخرين گام كاهش تعهدات برجامي خود را اعلام كرد كه طبق آن، تهران ديگر هيچ محدوديتي در حوزه عملياتي (شامل ظرفيت غني‌سازي، درصد غني‌سازي، ميزان مواد غني‌شده و تحقيق و توسعه) نخواهد داشت و از اين پس، برنامه هسته‌اي ايران فقط بر اساس نيازهاي فني خود پيش خواهد رفت و همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز طبق روال ادامه مي‌يابد. جمهوري اسلامي ايران همواره اعلام كرده است در صورت اجراي تعهدات برجامي از سوي ديگر طرف‌هاي اين توافق بين‌المللي، به گونه‌اي كه از منافع خود تحت برجام بهره‌مند شود، گام‌هاي برداشته شده در مسير كاهش تعهدات برجامي از سوي تهران به سرعت برگشت‌پذير خواهد بود. خبرگزاري رويترز نيز روز سه‌شنبه گزارش داد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آغاز غني‌سازي اورانيوم با استفاده از سانتريفيوژهاي نسل جديد‌اي.آر.دو.ام در تاسيسات نطنز را تاييد كرد.
بهروز كمالوندي سخنگوي سازمان انرژي اتمي نهم بهمن ماه در حاشيه بازديد محمدباقر قاليباف رييس مجلس از تأسيسات غني‌سازي فردو با بيان اينكه قانون مجلس را مو به مو اجرا مي‌كنيم، گفت: قبل از سه ماه، هزار ماشين سانتريفيوژ IR2m را در تأسيسات غني‌سازي نطنز نصب خواهيم كرد. 
نصب اين دستگاه‌ها توسط سازمان انرژي اتمي ايران مطابق «قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از حقوق ملت ايران» است. اين قانون دولت ايران را موظف به غني‌سازي مجدد اورانيوم با خلوص ۲۰ درصد كرده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون