• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4860 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۹ بهمن

خبر

استقبال از تشكيل دولت موقت جديد ليبي

دبيركل سازمان ملل از تشكيل دولت موقت جديد در ليبي استقبال كرده و از تمامي طرف‌هاي ليبيايي و بين‌المللي خواست تا به اين تصميم احترام بگذارند. به گزارش ايسنا به نقل از اسپوتنيك آنتونيو گوترش، دبيركل سازمان ملل در اظهاراتي مطبوعاتي تصريح كرد: من از همگان مي‌خواهم كه اين نتايج را به رسميت شناخته و آن را بپذيرند و با مسوولان جديد كه انتخاب شده‌اند، همكاري كنند. او ادامه داد: بسيار لازم است كه ليبي يكپارچه شده و به سمت صلح به پيش رود. روز جمعه،كنفرانس گفت‌وگوي سياسي ليبي طي دومين دور راي‌گيري، دولت موقت جديد ليبي را انتخاب كرده و محمد المنفي را به عنوان رييس شوراي رياستي و عبدالحميد دبيبه را به عنوان نخست‌وزير مكلف تعيين كرد. همچنين سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با استقبال از نتايج نشست گفت‌وگوهاي سياسي طرف‌هاي ليبيايي در ژنو و تشكيل شوراي موقت اجرايي ليبي ابراز اميدواري كرد كه دولت جديد  موقت با آغاز فعاليت خود شرايط لازم را براي برگزاري انتخابات تمهيد كرده و زمينه برقراري ثبات و آرامش، رشد و پيشرفت در ليبي را براساس حاكميت، استقلال، تماميت ارضي و به دور از دخالت بيگانگان فراهم كند.


گفت ‌وگوي تلفني وزيران خارجه سعودي و امريكا

«فيصل بن فرحان» وزير خارجه سعودي بامداد روز شنبه (به وقت تهران) تلفني با «آنتوني بلينكن» وزير خارجه امريكا گفت‌وگو كرد. به گزارش فارس به نقل از رسانه‌هاي سعودي، وزراي خارجه امريكا و عربستان سعودي در اين تماس تلفني درباره روابط راهبردي ميان دو كشور به علاوه موضوعات مهم براي دو طرف گفت‌وگو كردند. فيصل بن فرحان به همتاي امريكايي خود تصدي پست وزارت امور خارجه را تبريك گفته و تاكيد كرد كه رياض در انتظار همكاري با امريكا براي مقابله با چالش‌هاي مشترك و رسيدن به امنيت و ثبات  در منطقه است.


صنعا: هم آماده  جنگيم هم آماده  صلح

 «شوراي عالي سياسي» يمن درباره سخنان «جو بايدن» مبني بر اينكه جنگ در اين كشور بايد پايان يابد،گفت: ما موضع رييس‌جمهوري امريكا را تنها يك بيانيه مي‌دانيم و منتظر هستيم تا جنگ متوقف و محاصره مردم مظلوم يمن پايان يابد، اما در هر حال هم براي ادامه جنگ و هم براي صلح آماده هستيم. به گزارش ايرنا «محمد علي الحوثي» روز شنبه در گفت‌وگو با شبكه «الميادين» اضافه كرد: واشنگتن مي‌خواهد جنگ عربستان و امارات عليه كشور ما (يمن) را متوقف كند و اين همان چيزي است كه ما منتظر آن هستيم و بارها براي انجام آن اعلام كرده‌ايم. او با اشاره به اينكه پايان دادن به جنگ يمن يكي از وعده‌هاي انتخاباتي بايدن بوده، افزود: چنانچه رييس‌جمهوري امريكا نتواند اين وعده خود را عملياتي كند يا آن را ناديده بگيرد، اعتماد امريكايي‌هايي كه به او راي داده‌اند را از دست خواهد داد. عضو شوراي عالي سياسي يمن با بيان اينكه كارهايي كه عربستان و امارات عليه مردم يمن انجام دادند به طور كامل تروريستي توصيف مي‌شود، ادامه داد: واشنگتن بايد به پيروان خود كه اين كارها و جنگ عليه مردم يمن را به راه انداخته‌اند  براي توقف جنگ فشار آورد.


بايدن گزارش محرمانه قتل خاشقچي را به كنگره ارايه مي‌دهد

سخنگوي كاخ سفيد تاكيد كرد كه رييس‌جمهوري امريكا گزارش اطلاعاتي مربوط به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودي را در اختيار كنگره خواهد گذاشت. به گزارش ايلنا به نقل از روسيا اليوم، سخنگوي كاخ سفيد تاكيد كرد كه «جوبايدن» رييس‌جمهوري امريكا گزارش اطلاعاتي مربوط به قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودي را در اختيار كنگره خواهد گذاشت. «جين ساكي» سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرد كه امريكا از عربستان انتظار دارد كه زندانيان سياسي را آزاد و براي بهبود وضعيت حقوق بشر تلاش كند. ساكي در كنفرانسي مطبوعاتي در كاخ سفيد گفت كه اين انتظار شامل فعالان حقوق زنان و زنان بازداشتي در عربستان مي‌شود. او با «وحشتناك» خواندن جنايت ترور «جمال‌خاشقچي» روزنامه‌نگار عربستاني تاكيد كرد كه بايدن گزارش اطلاعاتي مربوط به اين حادثه را در اختيار كنگره خواهد گذاشت. او گفت كه اين گزارش با شفافيت كامل منتشر خواهد شد اما زماني براي اين كار ارايه نكرد.


واكنش مسكو به گزارش ضد ايراني «وال استريت ژورنال»

نماينده روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين به گزارش وال استريت ژورنال درباره مشاهده مواد راديواكتيو اعلام نشده در ايران واكنش نشان داد. به گزارش مهر «ميخاييل اوليانوف» در واكنش به گزارش وال استريت ژورنال در پيامي در توييتر نوشت: اعتقاد بر اين است كه ديپلمات‌ها بايد بزرگ فكر كنند. چه كسي به اين موضوع اهميت مي‌دهد كه ۲۰ سال قبل زماني كه ايران با ابتكار عمل خود برخي آزمايش‌ها را متوقف كرد، در اين كشور مواد راديو اكتيو مشاهده شده؟ اگر برخي ديپلمات‌ها در شرايط حساس فعلي بيش از حد در گذشته متمركز شوند آنگاه همه ما با مشكلات بزرگ مواجه مي‌شويم. وال‌استريت ژورنال به نقل از 3 منبع ديپلماتيك مدعي شد كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شواهد جديدي از مواد هسته‌اي اعلام نشده  از سوي ايران دست يافته‌اند كه به  طرح سوالات جديدي درباره دامنه فعاليت‌هاي اين كشور منجر خواهد شد. ادعا مي‌شود كه نمونه‌هاي به دست آمده از دو سايت هسته‌اي كه در پاييز از آنها بازديد شد؛ حاوي مواد  راديواكتيوي هستند كه مي‌تواند حاكي از فعاليت ايران در زمينه تسليحات  هسته‌اي  باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون