• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

سعيد خطيب‌زاده در پاسخ به «اعتماد»:

ايران فضاي لازم را براي جبران مسير گذشته امريكا آماده كرده است

گروه ديپلماسي| سعيد خطيب‌زاده، سخنگوي وزارت خارجه در نشست خبري روز گذشته با اصحاب رسانه‌هاي داخلي و خارجي به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد. پرسش و پاسخ روزنامه اعتماد از سخنگوي وزارت خارجه به شرح زير است. 

   وزير خارجه در مصاحبه اخير تلويزيوني براي چندمين بار از عجله نداشتن ايران براي بازگشت به برجام سخن گفت. اين موضع از سوي ساير مقامات هم دايما تكرار مي‌شود. اين در حالي است كه شخص وزير خارجه در اظهاراتش بر وجود فشار اقتصادي ناشي از تحريم بر معيشت مردم تاكيد دارد. در چنين شرايطي سوال مردم اين است كه آيا در سايه اين سياست « عجله نداريم » منافع و مصالح مردم هم كه بيشترين بار تحريم بر دوش آنهاست، لحاظ مي‌شود؟ 

من با يك مقدمه خيلي كوتاه شروع كنم كه ما ضمن اينكه بايد به روابط اقتصادي خارجي تنوع ببخشيم  بايد روابط‌مان را حتما با كشورهاي ديگر در وضعيت متوازن قرار دهيم. اما پاسخ بسياري از مشكلات و شايد بتوان گفت پاسخ اصلي به مشكلات ما در داخل است. دو نكته را عرض مي‌كنم: نكته اول اينكه در خصوص روابط ما با برجام بايد عرض كنم ايران تمامي زمينه‌ها و فضاي لازم را براي جبران مسير گذشته ايالات متحده و نقض پيمان‌هايي كه اروپايي‌ها در برجام داشتند، آماده كرده است. ايران يك‌سال صبر كرد و بعد هم همچنان عضو برجام ماند و به عنوان عضو برجام برخي كاهش‌هايي در مسير داشت. ما اساسا از اينكه ايالات متحده بخواهد عاقل بشود، جلوگيري نمي‌كنيم و استقبال مي‌كنيم كه امريكا به مسير گردنكشي كه دولت قبلي ايالات متحده دچارش بود، خاتمه دهد. اما ما بايد همچنين ببينيم عمل ايالات متحده كجاست.  همان‌گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند وآقاي دكتر ظريف هم اشاره كردند، ما  منتظر اقدام طرف مقابل در بازگشت به كليه تعهدات مي‌مانيم و اگر كليه تعهدات‌شان را انجام دهند، ما هم مسير بازگشت‌مان را با كليه تعهدات‌مان پي مي‌گيريم. ما عضو برجام هستيم، آنها ميز مذاكره را ترك كردند، آنها ميز برجام را ترك كردند. طبيعي است كه ما هنوز پشت ميزيم و كسي را پشت ميز نمي‌بينيم، بيايند پشت ميز برسند و بعد تازه مي‌توانيم ببينيم كه چه موضوعاتي را مي‌توان با آنها مطرح كرد. 


   با توجه به داغ شدن مباحث پيرامون برجام و پيشنهاد وزير خارجه ايران به ايفاي نقش جدي‌تر اتحاديه اروپا، انتظار مي‌رفت كه ما شاهد رايزني‌هاي بيشتري ميان ايران و تروييكاي اروپايي در اين زمينه باشيم  اما خبري درباره اين رايزني‌ها به گوش نمي‌رسد. آيا ميان ايران و تروييكاي اروپايي و اتحاديه به عنوان اعضاي برجام رايزني، گفت‌وگو يا مذاكره‌اي در جريان است؟ 

اروپا به معناي جديدش دو كلاه دارد؛ يك كلاه همان 3 كشور اروپايي هستند كه عضو برجام و شريك نقض تعهدات ايالات متحده در برجامند و متاسفانه نتوانستند ابعاد رفع تحريمي را كه به آن تعهد كرده‌ بودند، محقق كنند به ويژه پس از خروج ايالات متحده از برجام. آقاي بورل و سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا يك كلاه ديگر هم دارد به عنوان هماهنگ‌كننده برجام. هم در مقدمه برجام آمده است و هم در بخش كميسيون مشترك در ضميمه چهارم برجام وظايف و مسووليت‌هاي قانوني هماهنگ‌كننده بيان شده است. آنچه آقاي دكتر ظريف فرمودند، يادآوري نقش آقاي بورل و نقش تسهيل‌كننده اتحاديه اروپا در مسير برجام بود. رايزني‌ها خيلي نزديك ادامه دارد،گفت‌وگوها انجام شده و در حال انجام است. ايران نمايندگي فعالي در بروكسل دارد و مقام‌هاي جمهوري اسلامي ايران با همتاهاي خودشان در اروپا از جمله جوزپ بورل در تماس هستند.  برخي از اين تماس‌ها اعلام مي‌شود و برخي چون لزومي ندارد و روتين روابط خارجي جمهوري اسلامي ايران است، اعلام نمي‌شود. در اين مسير كم و كاستي وجود ندارد. فكر مي‌كنيم كه اروپا مي‌تواند سازنده باشد و حداقل مسير غلطي كه در اين مدت در عدم تعهد خودش داشته است را در اين دوره جبران كند، هم با بازگشت به تعهدات خودش و هم به عنوان نقش تسهيل‌كننده‌اي كه در مقام هماهنگ‌كننده مي‌تواند بازي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون