• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4862 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۱ بهمن

هشدار وزارت بهداشت: روغن خوراكي با عنوان «روغن سه‌كاره» وجود ندارد

تبليغات رسانه ملي باز هم دردسرساز شد

گروه اجتماعي: تبليغ جعلي در رسانه ملي درباره يك ماده خوراكي، وزارت بهداشت را به واكنش واداشت. از چندي قبل، بخش تبليغات تلويزيون، تبليغي با عنوان روغن «سه‌كاره» پخش كرده و ديروز نه تنها مديركل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت از دروغين بودن اين تبليغ و محتواي آن خبر داد و گفت كه اصلا روغن سه‌كاره وجود خارجي و مجوز استاندارد ندارد، بلكه براي چندمين بار ظرف سال‌هاي اخير، تبليغات غير واقعي رسانه ملي درباره اقلام سلامت محور، زير سوال رفت آن هم در حالي كه تاكيد مسوولان حوزه سلامت و حتي كارشناسان حوزه اجتماعي اين است كه انتشار هر دروغ و كذب از رسانه‌اي كه با بودجه ملي تغذيه مي‌شود، اعتماد مخاطب را نابود كرده و مخاطب را به سمت رسانه‌هاي خارج از كشور هدايت خواهد كرد. 
البته اين‌بار اول نيست كه تلويزيون با پخش تبليغات غير واقعي، صرفا مي‌خواهد آنچه نمايش مي‌دهد به مذاق صاحبان سرمايه خريدار ثانيه‌هاي ميان برنامه‌ها خوش بيايد و با وجود تعهد سنگيني كه بابت حفظ سلامت و فرهنگ‌سازي زندگي سالم براي ميليون‌ها ايراني بر گردن دارد، به سادگي شانه از زير بار مسووليت خالي كرده و بار مسووليت صحت و سقم اين تبليغات را بر دوش تبليغ‌كنندگان مي‌اندازد كه اين روش، نه فقط از منظر اخلاق و عرف، مذموم است، حتي نقطه مقابل اخلاق رسانه‌اي هم قرار دارد و مستوجب پيگيري قانوني است. بينندگان برنامه‌هاي تلويزيوني به ياد دارند كه چند سال قبل، پخش روزانه تبليغ دروغين درباره كرم خاويار چطور خبرساز شد. تبليغ مستمر اقلام مضر سلامت از جمله پفك و نوشابه از شبكه‌هاي تلويزيوني ايران، از ديگر مواردي است كه تا امروز، وزارت بهداشت در جلوگيري از پخش اين تبليغات بي‌ارزش ناموفق بوده علاوه بر آنكه به نظر مي‌رسد ترويج مصرف‌گرايي و تشويق به خريد هر چه بيشتر حتي به شرط قسط‌بندي و قرض آن هم در اين اوضاع اسفبار اقتصادي و معيشتي، يك هدف نهفته در تبليغات تلويزيوني شبكه‌هاي ايران است. به تازگي هم تبليغ يك روغن مصرفي خانوار در تلويزيون خبرساز شده؛ روغني با برچسب دروغين «سه‌كاره» كه ظاهرا هنوز براي اين ويژگي هم مجوز استاندارد دريافت نكرده و حالا حدس‌ها متوجه احتمال درآمدزايي بالاي تلويزيون از محل پخش تبليغ اين برند مصرفي روغن است كه ديروز هم زهرا عبداللهي در واكنش به تاثير منفي همين تبليغ بر اذهان عمومي، با افشاي دروغين بودن اين تبليغ گفت: «سازمان ملي استاندارد هيچ‌گونه تاييديه‌اي به روغن مصرفي سه‌كاره با برند هايلي نداده و اين عبارت كه باعث القاي شبهه در كيفيت و مصرف براي مصرف‌كنندگان شده، به هيچ وجه مورد تاييد نيست. كاربرد انواع روغن‌ها و چربي‌هاي خوراكي، عبارت است از پخت و پز، سالاد و سرخ كردن و براي انتخاب مناسب بايد پروفايل يا تركيبات هر روغن را بسته به نوع كاربرد آن در نظر گرفت. براي روغن‌هاي خوراكي با كاربردهاي مختلف، استانداردهاي ملي جداگانه تدوين شده و اكنون استانداردي براي روغن خوراكي با سه كاربرد پخت و پز، سالاد و سرخ كردني با عنوان روغن سه‌كاره وجود ندارد. حتي براي روغن‌هايي كه طبق استاندارد ملي، كاربرد آنها براي پخت و پز و سالاد بوده، استفاده از عبارت‌هايي مانند سرخ كردن ملايم يا تفت دادن نيز ممنوع است. بنابراين، روغن سرخ كردني با نام تجاري اولترا هايلي با عنوان روغن سه‌كاره كه در صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران تبليغ شد، ضمن اينكه فاقد مجوز سازمان ملي استاندارد ايران است، مشخصات درج شده روي فرآورده روغن سرخ كردني با نام تجاري اولترا هايلي، محصول واحد توليدي طبيعت سبز پارس كهن با استاندارد ملي ايران به شماره 4152 با عنوان روغن سرخ كردني، كاملا مغايرت دارد علاوه بر آنكه بر اساس مكاتبات سازمان‌هاي نظارتي از جمله سازمان ملي استاندارد ايران و سازمان غذا و دارو مبني بر عدم انطباق اين روغن با ضوابط و استانداردهاي سازمان‌هاي فوق، از پخش سراسري اين روغن هم جلوگيري شده است.» عبداللهي افزود: «انواع روغن‌هاي مايع از جمله سويا، آفتابگردان، كانولا و مخلوط اين روغن‌ها بايد با نام روغن مايع مخلوط (مورد مصرف براي پخت و پز و سالاد)، روغن مخصوص خانوار (مورد مصرف براي پخت و پز) و روغن سرخ كردني (مورد مصرف سرخ كردن) در برنامه‌هاي آموزشي از طريق رسانه‌ها به جامعه معرفي شوند. روغن‌ها و چربي‌ها داراي نقش‌هاي متعدد در بدن هستند از جمله غني‌ترين منبع انرژي در بدن (هر يك گرم چربي حدود 9 كيلو كالري انرژي)، پيش‌ساز برخي هورمون‌ها، مانع از هدر رفتن حرارت بدن و جلوگيري‌كننده از نفوذ سرما به بدن و تامين‌كننده ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند K,E,D,A هستند اما براي تعيين مقادير چربي و روغن مصرفي بايد فاكتورهايي از قبيل سن، جنس و فعاليت روزانه بــراي تعيـيـن مقدار انرژي مورد نياز در نظر گرفته شود.»

 

كاركنان پزشكي قانوني با مشكلات افسردگي مواجه هستند

رييس سازمان پزشكي قانوني كشور گفت: «با توجه به نوع كار در پزشكي قانوني كاركنان ما با مشكلات افسردگي در مراتب مختلف مواجه هستند.» عباس مسجدي‌آراني با اشاره به آمار 9 ماهه در حوزه معاينات باليني گفت: «در حوزه معاينات باليني يك ميليون و 200 هزار مورد معاينه انجام شده است. همچنين در خصوص معاينات اجساد 48 هزار و 656 مورد و در حوزه كميسيون‌هاي پزشكي 21 هزار و 197 مورد طي 9 ماهه گذشته بررسي صورت گرفته كه بر اساس همين آمارها، در حوزه نزاع شاهد كاهش 1.5 درصدي و در حوزه تصادفات شاهد كاهش 14 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ايم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون