• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

رييس‌كل دادگستري زنجان از اعلام جرم عليه آذري‌جهرمي به‌ دليل اظهاراتش خبر داد

«نه شرقي نه غربي»؛ راهبرد نظام يا اتهام تازه؟

شايد آن زمان كه انقلابيون مذهبي شعار «نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي» سر مي‌دادند و مطمئن بودند رهبر اين انقلاب شالوده و زيربناي فكري نظام بعدي را بر اين اساس قرار داده، هرگز تصور هم نمي‌كردند ۴۲سال پس از پايان سلسله پهلوي و روي كار آمدن جمهوري اسلامي، يك مقام اجرايي بلندپايه به دليل تكرار همين شعار اما با بيان و زباني ديگر متهم شناخته شود. محمدجواد آذري‌جهرمي از زماني كه احتمال كانديداتوري‌اش براي انتخابات رياست‌جمهوري مطرح شده، بيش از پيش موردحمله جريان مخالف دولت قرار مي‌گيرد و حالا براي دومين‌بار در مظان اتهام قرار گرفته است. او به دليل اينكه از بي‌اعتمادي به كاخ سفيد و عدم دلبستگي به كاخ كرملين سخن گفته، مستحق اعلام جرم ازسوي مقامات قضايي شناخته شده است؛ جمله‌اي كه روزگاري ابعاد سياسي مبارزات انقلابي را مشخص و بعد از آن به استراتژي نظام جمهوري اسلامي در سياست خارجي مبدل شد. گويا كه نگاه به شرق در روزهاي تحريم از سوي غرب بايد به چرخش به شرق تعبير و براي خوشامد چين منجر به تصميم براي انعقاد قرارداد ۲۵ ساله پرحرف و حديث شود يا براي حفظ بي‌چون و چراي كرملين هجمه به وزير را از سوي جرياني خاص به دنبال داشته ‌باشد.
اعلام جرم عليه وزير
حجت‌الاسلام اسماعيل صادقي نياركي، رييس‌كل دادگستري استان زنجان روز يكشنبه در جمع خبرنگاران تلويحا از اعلام جرم عليه وزير ارتباطات خبر داد. او گفت: «درپي صحبت‌هاي نادرست و خلاف سياست‌هاي نظام يكي از مسوولان كشور در زنجان پرونده قضايي در دادسراي زنجان عليه او تشكيل شد. آنچه هفته گذشته در زنجان اتفاق افتاد و يكي از مسوولان كشور صحبت‌هاي نادرست و خلاف سياست‌هاي نظام داشتند، جاي تاسف دارد.» رييس دادگستري استان زنجان همچنين توضيح داد باتوجه به اينكه رسيدگي به اتهامات اين‌گونه مقامات در صلاحيت دادسراي تهران است، پرونده با عدم صلاحيت به مرجع مذكور جهت رسيدگي ارسال شد.
اشاره اين مسوول قضايي زنجان به سخنان محمدجواد آذري‌جهرمي در شوراي اداري استان زنجان است. حدود يك هفته پيش از اين وزير ارتباطات كه به زنجان سفر كرده‌ بود، در جريان سخنراني در شوراي اداري اين استان به مساله پشتوانه مردمي براي نظام اشاره كرد و از پشتوانه مردم در پيروزي در جنگ تحميلي ۸ ساله تا سازندگي و حتي مقاومت برابر تحريم گفت. او در ادامه و در بخشي از اين سخنراني گفت: «درس امام خميني (ره) اين بود كه همان‌گونه كه به كاخ سفيد اعتمادي نيست، اميد بستن به كاخ كرملين هم راهبردي درستي نيست؛ امام(ره) به ما ياد دادند كه به مردم به ويژه كوخ‌نشين‌ها تكيه كنيم.» 

فرمان حمله از بهارستان
اين اظهارات واكنش‌هاي متعددي به ‌دنبال داشت. خبرگزاري صداوسيما و رسانه‌هاي اصولگرا اظهارات آذري‌جهرمي را به سفر محمدباقر قاليباف، رييس مجلس شوراي اسلامي به مسكو به همراه پيام رهبري مرتبط دانسته و حتي آن را اظهارات خارج از عرف يك مسوول دستگاه اجرايي توصيف كردند. اين رسانه‌ها به سراغ نمايندگان زنجان هم رفتند و از آنها درمورد اظهارات آذري‌جهرمي پرسيدند. حجت‌الاسلام مهدي باقري، نماينده زنجان و طارم در گفت‌وگو با خبرگزاري تسنيم خطاب به وزير ارتباطات گفت: «آقاي وزير از سر رافت انقلابي دوست داشتم عذرخواهي كنيد و بگوييد سوءتفاهم شده است. تا حال صبر كرديم تا شما را در صف دشمنان ملت نبينيم و اميدوارم تا يكشنبه 26 بهمن متنبه شويد.» اين اظهارات نماينده زنجان يك روز پيش از خبر اعلام جرم عليه وزير ارتباطات ازسوي رييس كل دادگستري استان زنجان منتشر شد كه نشان مي‌دهد عزمي جدي پشت ماجرا است. مصطفي طاهري، ديگر نماينده زنجان نيز در گفت‌وگو با همين خبرگزاري، «نگاه به شرق» را استراتژي جدي نظام در اين موقعيت عنوان كرد و در مورد اظهارات اخير آذري‌جهرمي گفت: «در روزي كه پيام حضرت آقا به روسيه ابلاغ شده كه قرار بر ترسيم يك راهبرد درازمدت دارد، وزير ارتباطات عمدا يا سهوا مرتكب اشتباه شد و گفت براي ما كاخ سفيد و كاخ كرملين فرقي نمي‌كند كه اين جمله نشان از آن داشت كه آذري‌جهرمي يا تعريفي از نه شرقي و نه غربي نمي‌داند و متوجه آن نيست يا اينكه به دليل جوان بودن سعي دارد خود بزرگ‌بيني نمايد و ديده شود. در هر حال نمي‌توان جز موارد مذكور دليل ديگري براي توجيه آن داشت.»
مجتبي توانگر از نمايندگان نزديك به محمدباقر قاليباف نيز در توييتي به آذري‌جهرمي تاخته و نوشته‌ بود: «آقاي آذري‌جهرمي شما مهندس مخابرات هستيد و وزير ارتباطات؛ اي‌ كاش ياد بگيريد در حوزه تخصصي خودتان حرف بزنيد و در سياست خارجي ورود نكنيد چون مثل امروز حرف ناپخته مي‌زنيد و هزينه مي‌تراشيد! سكان‌دار سياست ‌خارجي رهبري است كه دقيقا سياست نه شرقي نه غربي امام را پيش ‌مي‌برد.» حسن شجاعي، نماينده ابهر نيز پس از اين اظهارات آذري‌جهرمي با ادبيات نه چندان مرسوم نوشته ‌بود كه «در خامي اين جوان همين بس كه فرق شرق و غرب جغرافيايي و ايدئولوژيك را نمي‌داند. اگر عذرخواهي نكند او را به مجلس مي‌كشانيم.» 

وزيرِ آزاد اما با قرار التزام
اين اولين‌بار نيست كه وزير جوان در مظان اتهام قرار مي‌گيرد. به‌جز توييت‌ها و پروپاگانداي رسانه‌اي عليه آذري‌جهرمي كه اتفاقا به ‌دليل سابقه كاريش رابطه سببي با اصولگرايان دارد، تا امروز دو نوبت عليه او اعلام جرم شده است. اوايل همين بهمن ‌ماه جاري بود كه وزير دولت دوازدهم از سوي دادسراي فرهنگ و رسانه احضار و درمورد اعلام جرم‌هاي دادستان كل كشور عليه او، توسط بازپرس پرونده بازجويي شد. پس از استماع و اخذ پاسخ، بازپرس دستور آزادي وزير ارتباطات را با قرار التزام صادر كرد. 
همان زمان گفته‌ شد كه عدم اجراي فيلترينگ اينستاگرام و كاهش پهناي باند ازجمله دلايل احضار او بوده اما پس از اينكه موضوع با واكنش گسترده در فضاي مجازي مواجه شد دادستاني اعلام كرد كه وزير ارتباطات به دليل شكايت‌هاي متعدد اشخاص حقيقي احضار شده است و به نظر مي‌رسيدر‌سيدگي به شكايت مردم اهواز و چند شهر ديگر از وزير ارتباطات، شكايت جاويدنيا معاون سابق دادستان كل كشور از جهرمي و نيز شكايت سازمان صداوسيما از جهرمي درمورد اظهارنظر او درخصوص بازپس‌گيري فركانس‌هاي باند ۷۰۰ و ۸۰۰ از ديگر اتهامات وزير ارتباطات است. با اين حال هنوز تكليف شكايت‌هاي پيشين مشخص نشده يك اظهارنظر ديگر نيز براي او دردسرساز و منجر به اعلام جرم شده‌ كه از نگاه حقوقدانان اقدامي فراتر از حوزه صلاحيت يك مقام محلي بوده است چنانچه علي مجتهدزاده، وكيل دادگستري در واكنش به اين شكايت‌هاي پيا‌پي در توييترش توضيح داده است: «اينكه داديار فلان روستا يا دادستان فلان بخش به خود اجازه داده و فراتر از حوزه صلاحيت محلي خواهان فيلتر اينستاگرام يا تعقيب فلان مقام به دليل اظهارنظراتش مي‌شود ناشي از عدم آشنايي با قانون و جايگاه قضايي خود است و ادامه اين روند به هرج و مرج قضايي منجر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون