• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

خانواده جانباختگان هواپيماي اوكرايني مقابل ساختمان دادسراي نظامي تهران تجمع كردند

دادخواهي بازماندگان پرواز ۷۵۲

يك سال و يك ماه و ۷ روز پس از انهدام هواپيماي اوكراين خانواده جانباختگان اين حادثه درحالي همچنان پيگير اين پرونده‌اند كه پاسخي روشن نگرفته و حتي تجمع‌شان در اعتراض به اين اوضاع بلاتكليف مقابل ساختمان دادسراي نظامي تهران، نتيجه‌اي به همراه نداشته است.
 روز شنبه گروهي از خانواده جانباختگان پرواز ۷۵۲ هواپيمايي بين‌المللي اوكراين براي آنچه «دادخواهي» مي‌خوانند به دادسراي نظامي تهران رفتند؛ خانواده مسافران هواپيمايي كه هجدهم دي ‌ماه ۹۸ درحالي كه تهران را به مقصد كي‌يف ترك مي‌كرد بر اثر برخورد موشك‌هاي سپاه پاسداران منهدم شد و تمامي ۱۷۶ سرنشين آن جان باختند. اين چندمين نوبت است كه در طول يك سال و اندي پس از اين حادثه، خانواده جانباختگان پرواز اوكراين براي دادخواهي و درخواست رسيدگي به پرونده اين ماجرا و محاكمه عاملان شليك به هواپيما به دادسراي نظامي تهران مراجعه مي‌كنند. اين درخواست‌ها عموما با وعده رسيدگي و محاكمه عاملان در آينده‌اي نامعلوم به پايان رسيده بود. ماجرا اما در آخرين دور مراجعه خانواده جانباختگان شكل و شمايل ديگري به خود گرفت. 
پس از سقوط هواپيماي اوكرايني، برخي گمانه‌زني‌ها درباره اصابت موشك به اين هواپيما مطرح شد، ادعايي كه تا 3 روز قاطعانه ازسوي مسوولان رده‌هاي مختلف نظام تكذيب و علت سقوط هواپيما نقص فني اعلام شد. نهايتا اما ۲۱ دي ‌ماه ستاد كل نيروهاي مسلح با پذيرش اصابت موشك به هواپيما، با صدور بيانيه‌اي از «خطاي انساني» به عنوان علت وقوع حادثه نام برد. پس از آن بود كه «دادخواهي» خانواده جانباختگان شكلي جدي‌تر از پيش به خود گرفت و حتي بخشي از ديگر شهروندان نيز براي درخواست محاكمه عاملان اين حادثه به خيابان آمدند؛ اعتراضاتي مدني كه در نتيجه آن تعدادي از معترضان بازداشت شده و در ادامه با احكام قضايي مواجه شدند. طي ماه‌هاي پس از اين حادثه بارها مسوولان وعده رسيدگي به اين ماجرا و جلوگيري از تكرار آن دادند و در نهايت حدود يك ماه مانده به نخستين سالگرد انهدام هواپيماي اوكرايني، سردار فدوي با بيان اينكه تشكيلات قضايي اعلام كرده‌اند روند بررسي قضايي طي شده و تنها مانده صدور حكم قاضي براي مقصران اين پرونده، قول داد كه حكم قاضي نيز تا پيش از سالگرد اين اتفاق ناگوار صادر شود. اما يك ماه پس از وعده صدور حكم جانشين فرمانده سپاه و درست 2 روز مانده به سالگرد اسقاط هواپيما، سخنگوي دستگاه قضايي برخلاف آنچه سردار فدوي وعده داده بود، صرفا از «تكميل تحقيقات» گفت و اعلام كرد: «به زودي، شايد تا پايان ماه جاري (دي ‌ماه) پرونده براي رسيدگي از دادسراي نظامي تهران به دادگاه ارسال خواهد شد.» اما دي‌ ماه هم به پايان رسيد و خبري از رسيدگي و تعيين تكليف اين پرونده نشد. اما حالا ظاهرا وضعيت اين پرونده به طور كلي تغيير كرده و بالاخره مسوولاني كه طول بيش از يك سال گذشته، وعده رسيدگي مي‌دادند، هنوز ابهاماتي در اين پرونده وجود دارد. آن‌طور كه برخي خانواده‌هاي جانباختگان هواپيماي اوكرايني در حساب‌هاي كاربري‌شان در شبكه‌هاي اجتماعي نوشته‌اند، صادق عرب‌زاده، بازپرس پرونده هواپيماي اوكرايني در جريان نشست روز شنبه همين هفته با خانواده برخي جانباختگان اين پرواز گفته كه قرار نهايي صادر شده و منتظر تعيين تاريخ دادگاه هستند اما چنانچه برخي خانواده‌هاي جانباختگان از طريق حساب‌هاي كاربري‌شان در شبكه‌هاي اجتماعي خبر داده‌اند، با وجود تعيين تاريخ دادگاه، هنوز هيچ‌يك از وكلاي خانواده‌ها موفق به دسترسي و مطالعه پرونده نشده‌اند. به ‌گفته يكي از بازماندگان اين حادثه تلخ، نشست روز شنبه خانواده‌هاي جانباختگان در دادسراي نظامي، درنهايت به بي‌نتيجه مانده و به‌دليل نحوه برخورد مسوولان با خانواده‌ها، كار برخي از آنان به بيمارستان و اورژانس كشيده مي‌شود. شرايطي كه باعث شد خانواده‌ها در ادامه مقابل ساختمان دادسراي نظامي دست به تجمع بزنند كه البته درنهايت با درخواست ماموران انتظامي مبني بر پايان دادن به تجمع، خانواده‌ها بدون گرفتن پاسخي مشخص محل را ترك كرده‌اند.
در اين ميان از آنجا كه رياست دستگاه قضايي 4 روز پس از سالگرد انهدام هواپيماي اوكرايني، با تاكيد بر اينكه «هيچ خط قرمزي براي بررسي و پيگيري و رسيدگي به اين موضوع نداشته و نداريم»، گفته بود كه «تحقيقات مفصل كارشناسي و ميداني و بازسازي صحنه و... در اين پرونده انجام شده و تحقيقات دادسرا تمام شده و پرونده در مراحل بعدي رسيدگي با جديت دنبال خواهد شد»، حال بايد ديد باتوجه به گفته‌هاي روز شنبه معاون دادستان نظامي تهران و بازپرس پرونده آيا قاضي‌القضات براي رسيدگي دقيق و عادلانه به اين پرونده پا به ماجرا مي‌گذارد و آيا به وكلاي خانواده‌ها اجازه دسترسي به پرونده داده مي‌شود يا نه.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون