• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

اقتصاد بين‌الملل

ادامه رشد سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در چين

خارجي‌ها در ماه ژانويه بيش از ۱۳ ميليارد دلار در چين سرمايه‌گذاري كردند. داده‌هاي منتشر شده از سوي وزارت بازرگاني چين نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري خارجي مستقيم در چين در ماه ژانويه به ۹۱.۶۱ ميليارد يوان (‌۱۳.۴۷ ميليارد دلار) رسيده كه اين رقم در مقايسه با مدت مشابه منتهي به ماه قبل ۴.۶درصد افزايش نشان مي‌دهد. بيشترين افزايش در سرمايه‌گذاري خارجي طي اين مدت مربوط به ژاپن با ۱۱درصد بوده است. هر چند كه كوويد۱۹ در چين تا حد زيادي مهار شده و روند بازگشايي كسب و كارها و بازگشت زندگي به شرايط عادي آغاز شده است.


تورم لبنان ركورد زد

براي نخستين‌بار در تاريخ لبنان نرخ تورم اين كشور از ۱۴۵درصد گذشت. نرخ تورم لبنان در دوره ۱۲ ماهه منتهي به دسامبر به ۱۴۵.۸درصد رسيد كه اين نرخ تورم در مقايسه با دوره زماني مشابه منتهي به ماه قبل ۱۲.۳درصد بيشتر شده است. لبنان كه پيش‌تر نيز درگير بحران ارزي شده بود پس از انفجار مرگبار بندر بيروت با شرايط پيچيده‌تري مواجه شده و بسياري از كارشناسان گفته‌اند وضعيت اقتصادي اين كشور در ماه‌هاي پيش رو بدتر خواهد شد. از زمان جنگ داخلي لبنان در سه دهه قبل تاكنون هيچ‌گاه تورم اين كشور سه رقمي نشده بود.


اقتصاد امريكا زودتر از يك‌سال به‌ پيش از كرونا بازنمي‌گردد

نظرسنجي از 120 اقتصاددان نشان مي‌دهد بسته‌هاي كمك مالي جو بايدن به تقويت فعاليت‌هاي اقتصادي در امريكا كمك كرده و طي يك سال آن را به سطح قبل از بحران كرونا مي‌رساند ولي شايد بيش از يك سال طول بكشد تا سطح بيكاري در اين كشور به سطح اوايل 2020 بازگردد. بيش از 90درصد يعني 51 نفر از 56 اقتصادداني كه در نظرسنجي رويترز شركت كرده‌اند، عقيده دارند اقتصاد امريكا طي يك سال به سطح قبل از بحران كرونا باز مي‌گردد. 


صادرات موز به جاي نفت

دولت الجزاير در مواجهه با كاهش درآمدهاي انرژي و واردات پرهزينه، براي كمك به كاهش كسري تجارت خود دست به دامن كشاورزان شده و آنها را به پرورش موز تشويق كرده است. دولت از مزيت توليد داخلي اين محصول كه ۳۵ ميليون دلار هزينه واردات در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ داشت، بهره‌مند شده  است. موز براي كشاورزان نيز درآمد بيشتري نسبت به محصولات ديگر دارد زيرا اين ميوه وارداتي گران‌تر است. الجزاير براي حفظ صادرات نفت و گاز   به سختي تقلا مي‌كند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون