• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4866 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۷ بهمن

نگاهي به باخت بد استقلال مقابل سپاهان و حواشي آن

آسمان آبي تيره شد

علي ولي‌اللهي

نيم فصل اول فوتبال ايران به پايان رسيد. در حساس‌ترين بازي هفته پانزدهم استقلال در نقش جهان اصفهان مقابل سپاهان قرار گرفت و با نتيجه دو بر صفر بازنده شد. در اين بازي ميزبان در دقايق ۱۴ و ۳۵ توسط سجاد شهباززاده و سروش رفيعي به گل رسيد. بعد از اين دو گل استقلال نتوانست فرصت خاصي روي دروازه حريف ايجاد كند و سپاهان هم با كنترل بازي به نتيجه دلخواهش دست پيدا كرد. با اين نتايج روياي قهرماني نيم فصل براي آبي‌پوشان از بين رفت و اين تيم با ۲۶ امتياز به كارش پايان داد. سپاهان هم با اين برد ۲۸ امتيازي شد و بايد منتظر دو بازي پرسپوليس كه يكي از آنها عقب افتاده است بماند تا ببيند آيا مي‌تواند نيم فصل را با صدرنشيني به پايان برساند يا خير. 

فكري  قهر كرد
بعد از بازي محمود فكري سرمربي استقلال گفت: «بايد به تيم سپاهان بابت اين برد تبريك بگويم. دليل اينكه بازيكنان تمركز ندارند را مي‌دانيم كه متاسفانه باعث شده گل‌هايي دريافت كنيم كه خيلي بچگانه است. اين موضوع كار را براي ما سخت كرده است.» او اضافه كرد:«در اين بازي هم در نيمه اول و هم در نيمه دوم مي‌توانستيم گل بزنيم و با امتياز يا حتي با برد از زمين خارج شويم ولي خيلي بچگانه رفتار كرديم و متاسفانه 3 امتياز مهم بازي را از دست داديم. به تيم سپاهان تبريك و خسته نباشيد مي‌گويم.» سرمربي استقلال درباره اينكه آيا بهتر نبود تيمش در اين بازي به جاي 3 مدافع از 4 مدافع استفاده مي‌كرد، عنوان كرد:«روز بد بازيكنان ما بود و تمركز لازم را نداشتيم.كادر فني خيلي تلاش مي‌كند تا بازيكنان را آماده بازي كند ولي دلايل مختلف مي‌تواند وجود داشته باشد كه تمركز بچه‌ها را به ‌هم بزند و آمادگي آنها را پايين ببرد.» فكري در ادامه با سوالي مبني بر اينكه «چرا در هر بازي تركيب تيمش تغيير مي‌كند و چرا فكري به حال سيستم ثابت نشده است» رو به رو شد كه پاسخي به اين سوال نداد و نشست را نيمه‌كاره رها كرد. او هنگام خروج از سالن كنفرانس بعد از اين پرسش كه آيا قصدي ندارد ديگر سوالات را پاسخ دهد، عنوان كرد:«زماني كه ما پيروز مي‌شويم هيچ سوالي وجود ندارد ولي وقتي مي‌بازيم همه دوستان كارشناس مي‌شوند.»
در سمت مقابل محرم نويدكيا سرمربي سپاهان بعد از برد گفت:«يك بازي خيلي خوب انجام داديم. نيمه اول فوق‌العاده‌اي داشتيم و فضاها را در زمين پوشش داديم، پاس‌هاي خوبي داديم و در درگيري‌ها خوب ظاهر شده و موقعيت ايجاد كرديم.» او افزود:«به خاطر نيمه اول از تك‌تك بازيكنان تشكر مي‌كنم، در نيمه دوم سعي كرديم خوب دفاع كردن را امتحان كنيم. طبيعي بود كه ريسك زياد از حد انجام ندهيم و بتوانيم بازي را حفظ كنيم كه همين اتفاق افتاد. توپ‌هاي سوم و چهارم را از استقلال گرفتيم و توانستيم موقعيت‌ها را بگيريم.» سرمربي تيم فوتبال سپاهان خاطرنشان كرد:«راهي را شروع كرده‌ايم و آن را ادامه مي‌دهيم. اگر اينجا بخواهم زياد از حد از تيمم تعريف كنم،كار اشتباهي است. اوايل خيلي مشكل داشتيم كه الان آنها را يك به يك حل مي‌كنيم. سعي خواهيم كرد منطقي جلو برويم و اينكه چقدر موفق مي‌شويم، زمان مشخص خواهد كرد.» نويدكيا در رابطه با اينكه تيمش آناليز خوبي از استقلال داشت، خاطرنشان كرد:«چند هفته پيش گفتم يك گروه از همكاران هستيم كه سعي مي‌كنيم تمام بازي‌هاي ليگ را آناليز كنيم و نقاط ضعف و قوت تيم را بررسي و با بازيكنان بحث كنيم. هنوز كار داريم كه تيم كامل و بهتري شويم.» او در پايان گفت:«با تمام وجودم مي‌گويم اين برد را تقديم به هواداران سپاهان مي‌كنم چون بارها شاهد بوديم كه در شرايط سخت ويروس كرونا كنار تيم بودند و حمايت كردند. واقعا اين برد مبارك آنها باشد و اميدوارم در ادامه مسير حمايت‌مان كنند. اميدوارم به آن درجه از ديدگاه فوتبالي برسيم كه با يك باخت همه‌ چيز را از دست ندهيم و با يك برد فكر نكنيم كار بزرگي كرديم. بايد منطقي و اصولي ادامه دهيم و شرايط خوبي درنهايت براي خودمان ايجاد كنيم.»

روز خوب سپاهان و بد استقلال
اينكه مربيان استقلال تاكيد دارند روي دو اشتباه بچگانه گل خوردند، بازيكنان تمركز نداشتند يا مشكلات روحي رواني باعث شد كه سپاهان به راحتي برنده بازي شود، مي‌تواند يكي از دلايل شكست استقلال در نظر گرفته شود. استقلال در چند روز منتهي به اين بازي و بعد از برد مقابل نساجي روزهاي پرحاشيه‌اي را گذراند. بازيكنان از نبود غذا شكايت كردند، قرارداد وريا غفوري منتشر شد و هيات‌مديره و مديرعامل هم موفق نشدند مشكلات مالي تيم را برطرف كنند. با اين حال حواله دادن نتيجه بازي به ضعف روحي استقلال به نوعي كم اهميت جلوه دادن كار خوب زردپوشان و سرپوش گذاشتن روي ضعف‌هاي تيم استقلال است. استقلال در روزي كه تقريبا هم‌اندازه سپاهان صاحب توپ بود(۵۱ درصد) تنها يك موقعيت گل روي دروازه حريف ايجاد كرد. تك به تكي كه نصيب بابك مرادي شد و اين بازيكن با تعلل آن را از دست داد. اين موقعيت روي اشتباه خط دفاعي ميزبان به دست آمد و بازيكنان استقلال نقشي در به وجود آوردنش نداشتند. در سيستم ۲-۵-۳ استقلال بدترين نمرات را 3 مدافع تيم كسب كردند. عارف غلامي ۵ و دانشگر و يزداني هركدام نمره ۵.۵ دريافت كردند كه نشان‌دهنده عملكرد ضعيف آنهاست. ساير بازيكنان نمره ۶ گرفتند به جز بابك مرادي كه با نمره ۶.۵ بهترين بازيكن تيمش بود. در سمت مقابل سپاهان با تركيب دفاع 4 نفره و خط هافبكي كه گاهي آرايش 3 نفره و گاهي آرايش ۵ نفره به خود مي‌گرفت به همراه يك مهاجم نوك كلاسيك مقابل استقلال قرار گرفت. دفاع سپاهان در ۷ بازي قبلي خود موفق به كلين شيت نشده بود اما مقابل صدرنشين جدول توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد. آنها نه تنها اين كار را انجام دادند كه فرصت خلق موقعيت را هم به حريف ندادند. در واقع خط مياني سپاهان با حضور ۳ و ۵ نفر خط هافبك ۵ نفره استقلال را مهار كرد و تدبير فكري براي برتري عددي در خط مياني و به دست گرفتن جريان بازي را ناكام گذاشت. محمد كريمي و جلال علي‌محمدي در اين موفقيت نقش بسزايي داشتند. همچنين رفيعي، محبي و حسيني با رفت و برگشت‌هاي زياد خود و شركت در دفاع و حمله عملكرد قابل قبولي را به نمايش گذاشتند. 
آنچه مي‌توان به عنوان برگ برنده نويدكيا معرفي كرد، شناسايي باگ‌هاي خط دفاعي استقلال بود. مي‌توان گفت فكري با چيدمان دفاع 3 نفره و خالي گذاشتن كناره‌ها فرصت خوبي براي بازيكنان سپاهان فراهم كرد. اولين حركت خطرناك سپاهاني در دقيقه ۴ توسط نورافكن از سمت راست خط دفاعي استقلال رقم خورد. جايي كه غفوري كم‌انگيزه و سنگين به راحتي اجازه نفوذ به دفاع چپ سپاهاني‌ها را داد. در اين صحنه وريا دريبل خورد و دانشگر هم بين ماندن در باكس يا حركت براي فشار روي نورافكن مردد مانده بود. در دقيقه ۱۳ همين سناريو را سپاهاني‌ها از سمت راست انجام دادند و به گل اول دست پيدا كردند. يك اوت دستي ساده، غفلت مرادي كه قرار بود نقش وينگر را بازي كند و هنگام دفاع نقش مدافع چپ تيمش را بازي كند به همراه جايگيري اشتباه غلامي باعث شد سجاد شهباززاده به عنوان آقاي گل ليگ تا پايان نيم فصل، دروازه تيم سابقش را باز كند. روي گل دوم هم توپ‌گيري بازيكنان سپاهان در حالي كه استقلال در موقعيت حمله قرار داشت، رضاوند را وادار به خطا كرد و هما ضربه كاشته روي تعلل عارف غلامي كه به نظر اصلا گزينه خوبي براي دفاع مركزي در سيستم دفاع سه نفره نيست به گل دوم سپاهان تبديل شد. در نيمه دوم با اضافه شدن نيروهاي تازه‌نفس نظير خلعتبري فشار روي خط دفاع و مياني استقلال با دوندگي بازيكنان تازه‌نفس بيشتر شد و نويدكيا به نتيجه دلخواهش رسيد. به بيان ديگر مي‌توان گفت در روزي كه استقلال تمركز لازم را نداشت، سپاهان با استفاده از برتري فني خودش و اشتباهات تاكتيكي فكري به برد بسيار ارزشمندي رسيد. 

قهرمان‌ها مقابل مدعيان  نمي‌بازند
استقلال با باخت مقابل سپاهان كارش را با يك برد، يك تساوي و 2 شكست مقابل ۴ تيم ديگر ۵ ضلعي مدعيان قهرماني در نيم فصل نخست به پايان رساند. آنها مقابل فولاد و سپاهان شكست خوردند، تراكتور را بردند و مقابل پرسپوليس به تساوي رسيدند. اين درحالي است كه همه فوتبالي‌ها به خوبي مي‌دانند تيم قهرمان بايد مقابل ساير مدعيان اگر نمي‌تواند برنده باشد لااقل نبايد ببازد. تيم محمود فكري از ۱۲ امتياز ممكن رقابت با ساير مدعيان تنها ۴ امتياز كسب كرده است. اين عدد براي سپاهان ۸ امتياز است. 2 برد مقابل استقلال و تراكتور و 2 تساوي مقابل پرسپوليس و فولاد. همين مساله باعث شده است سپاهان با وجود 3 باخت در ۱۵ بازي بتواند به صدر جدول ليگ برسد. پرسپوليس ديگر تيمي است كه از بازي مقابل ۴ تيم مدعي، ۸ امتياز كسب كرده است. برد مقابل فولاد و تراكتور و تساوي مقابل سپاهان و استقلال. فولاد و تراكتور هم به خاطر نتايج ضعيف مقابل ديگر مدعيان فاصله زيادي با صدر جدول پيدا كرده‌اند. اگر استقلال مي‌خواهد در پايان فصل عنوان قهرماني ليگ را تصاحب كند بايد در نيم‌فصل دوم دور باختن مقابل مدعيان را خط بكشد و اگر نمي‌تواند برنده باشد، لااقل با كسب تساوي اجازه بردن حريف در بازي‌هاي به اصطلاح ۶ امتيازي را ندهد. به جرات مي‌توان گفت اگر استقلال عملكردي كه مقابل مدعيان در نيم فصل نخست به ثبت رسانده در نيم فصل دوم به نمايش بگذارد هيچ شانسي براي قهرماني ندارد. 

ببخشيد  سوالات  را  هماهنگ  نمي‌كنيم!
محمود فكري بعد از باخت مقابل سپاهان كنفرانس خبري‌اش را نيمه‌كاره رها كرد آن هم درست در زماني كه با يكي از كليدي‌ترين سوال‌هاي ممكن مواجه شد. اينكه چرا او نتوانسته در فاصله يك نيم‌فصل به تركيب ثابت برسد. هم از لحاظ چيدمان و هم از لحاظ بازيكناني كه در زمين قرار مي‌گيرند. به قول هواداران استقلال كه در واكنش به نيمه‌كاره ماندن كنفرانس خبري سرمربي تيم‌شان در فضاي مجازي اعتراض مي‌كردند «اين سوال، سوال ميليون‌ها هوادار بود كه فكري جوابي براي آن نداشت.»  فكري هنگامي كه داشت كنفرانس خبري را ترك مي‌كرد،گفت وقتي مي‌بازيم سوال‌ها شروع مي‌شود. شنيدن اين جمله براي چندمين ‌بار از دهان كسي كه سال‌ها سابقه بازي دارد و چندين سال هم سرمربيگري كرده بسيار عجيب است  چراكه هم در فوتبال و هم در ساير ساحت‌هاي زندگي اين شرايط نابسامان است كه ايجاد پرسش مي‌كند نه وضعيت ايده‌آل. حال سوال اينجاست كه محمود فكري با وجود علم بر چنين مساله واضحي چرا از پاسخ دادن و قبول مسووليت طفره مي‌رود؟ محمود فكري كي قرار است دست از توهم دشمن‌پنداري بردارد و بي‌خيال آن اتاق فكري شود كه از اول فصل نامش را مدام تكرار مي‌كند؟ تيم باخته و سرمربي بايد بنشيند و به سوالات پاسخ بدهد. در هيچ ‌جاي دستورالعمل‌هاي كنفرانس‌هاي خبري نيامده كه خبرنگاران مجاز به پرسيدن سوال هنگام برد هستند يا اگر موقع برد سوال فني نكردند هنگام باخت حق پرسيدن سوال ندارند. همچنين جايي ذكر نشده كه خبرنگاران بايد سوالات‌شان را با سرمربي‌هاي تيم‌ها هماهنگ كنند. تازه آن خبرنگاري كه بعد از بازي سپاهان استقلال سوال كرد كه در همه كنفرانس‌هاي خبري فكري نبوده پس چرا بايد مسووليت سوال نكردن ديگران هنگام برد استقلال را به دوش بكشد؟ مگر اينكه بپذيريم همه خبرنگاران فوتبالي ايران با هم دست به يكي كردند كه حال سرمربي استقلال را بگيرند! به هر حال محمود فكري حتي اگر از زير بار پاسخگويي شانه خالي كند، نمي‌تواند از ناكامي تيمش فرار كند. نتايج ثبت شده و مقابل ديدگان هواداران قرار دارد و هيچ چيزي نمي‌تواند آنها را تغيير دهد مگر بازي‌هاي بهتر و كسب نتايج مطلوب‌تر. 

استقلال همچنان شانس دارد
حالا استقلال يك نيم‌فصل كامل را با محمود فكري و كادرفني شلوغش پشت سر گذاشته است. ۱۵ بازي، ۷ برد، ۵ تساوي و 3 باخت. استقلال فصل قبل در پايان نيم‌فصل اول ۲۹ امتياز كسب كرده بود در حالي كه در 2 هفته پاياني با بحران خداحافظي استراماچوني روبه‌رو شده بود. با اين حال استقلال فصل قبل با وجود كسب اين تعداد امتياز از سپاهان 2 امتياز عقب بود و از پرسپوليس هم 2 امتياز. در اين فصل استقلال همين فاصله را با سپاهان دارد و براي فهميدن فاصله‌اش با سرخ‌ها بايد منتظر برگزاري بازي‌هاي اين تيم بماند. در مجموع مي‌توان گفت شرايط از لحاظ جدولي و امتيازي اصلا براي استقلال نامساعد نيست و آنها همچنان شانس قهرماني دارند. با اين حال هواداران استقلال اصلا از وضعيت بازي تيم‌شان رضايت ندارند. حواشي تيم و اظهارات عجيب و غريب محمود فكري و شكل نامتوازن بازي تيم هواداران را بر آن داشته كه مقابل سرمربي تيم موضع بگيرند. خيلي از هواداران استقلال معتقدند كه تيم‌شان اين فصل يكي از پرمهره‌ترين تيم‌هاي چند سال اخير را در اختيار دارد و به نسبت فصول قبل در نقل‌ و انتقالات ستاره‌اي را از دست نداده‌ است پس تيم بايد نتيجه بگيرد. در اين شرايط وارد شدن به اين بحث كه هواداران استقلال حق دارند معترض باشند يا بهتر است فعلا سكوت كنند، بسيار سخت است چراكه مسائل مختلفي در اين وضعيت دخيل است. از يك طرف بحث ليگ قهرمانان آسيا مطرح است و گروه مرگي كه آبي‌ها در آن جا گرفته‌اند. از سمت ديگر بحث ثبات كادر فني وسط مي‌آيد و اين پرسش كه سرمربي جديد قرار است در 2 ماه چه گلي به سر تيم بزند؟ سوالاتي نظير اگر مربي جديد جواب نداد چه؟ يا اگر فكري ماند و موفق نشد چه جوابي بايد داده شود؟ هم مطرح است. فعلا كه محمود فكري سرش به فضاي مجازي گرم شده و در حال آنفالو كردن پيج استقلال و بازيكنان تيم در اينستاگرام است. كادر مديريتي هم گفته سرمربي با قدرت به كارش ادامه دهد. بايد ديد با شرايط موجود چه اتفاقاتي در روزهاي آينده رخ خواهد داد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون