• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

خبر

دور جديد گفت‌وگوهاي سياسي ايران  و  ايرلند

معاون سياسي وزير امور خارجه و مدير سياسي وزارت امور خارجه و تجارت ايرلند با يكديگر رايزني و گفت‌وگو كردند. «سيدعباس عراقچي» معاون سياسي وزير امور خارجه و «سونيا هايلند» مدير سياسي وزارت امور خارجه و تجارت ايرلند كه كشورش عضو غيردائم شوراي امنيت و تسهيلگر قطعنامه ۲۲۳۱ است، روز سه‌شنبه (۲۸ بهمن ۱۳۹۹) دور جديد گفت‌وگوهاي سياسي ايران و ايرلند را از طريق ويديو كنفرانس برگزار كردند. در اين گفت‌وگوها كه سفير جمهوري اسلامي ايران در ايرلند نيز مشاركت داشت، آخرين تحولات مربوط به برجام و همكاري‌هاي دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي دو كشور مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ايرلند نيز اول بهمن ماه به صورت مجازي گفت‌وگو كردند و در اين گفت‌وگو موضوعات مربوط به روابط دو كشور، مسائل مرتبط با برجام و ديدگاه‌هاي ايران و ايرلند در موضوعات مهم منطقه مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت. وزير خارجه ايرلند طي اظهارات خود از تصميم كشورش براي بازگشايي مجدد سفارت اين كشور در تهران خبر داد. ظريف نيز با تشكر از ابتكار عمل طرف ايرلندي براي برقراري اين تماس از همتاي ايرلندي خود براي سفر به ايران دعوت كرد.


انتشار سند راهبردي اتحاديه اروپا درباره  رويكرد چندجانبه‌گرايي

اتحاديه اروپا روز چهارشنبه سندي را تحت عنوان تقويت سهم اتحاديه در نظام چندجانبه‌گرايي منتشر و در آن راهبرد خود را در اين زمينه، باتوجه به قطب‌‌بندي جديد قدرت در جهان تشريح كرده است. به گزارش ايرنا، اين سند ۱۷ صفحه‌اي كه يك نسخه آن در تارنماي اتحاديه اروپا منتشر شده، از سوي كميسيون و مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا تنظيم و به پارلمان و شوراي اروپا پيشنهاد شده است. «جوسپ بورل» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا درباره اهميت اين سند مي‌گويد: ما در دوره‌اي زندگي مي‌كنيم كه با چالش‌هاي بي‌سابقه‌اي روبه‌رو هستيم. همه‌گيري كرونا جوامع و اقتصاد ما را به زانو درآورده، سال‌ها دستاوردهاي ما را درمعرض خطر قرار داده و پيامدهاي ناشي از درگيري‌ها و فقر را در بسياري از مناطق تشديد كرده است. اين در حالي است كه ما بايد هزينه بدرفتاري با طبيعت را هم بپردازيم. او با انتشار پيام ويديويي در توييتر تصريح كرد كه در مواجهه با اين چالش‌ها فقط يك راه‌حل وجود دارد: اينكه با يكديگر كار كنيم و همه را از بحران خارج كنيم. بورل ادامه داد: اين صحبت‌ها به نظر منطقي مي‌رسد اما ساده به دست نمي‌آيد. بسياري از كشورها مسير خود را طي كرده و روي منافع محدود خود متمركز هستند. اما واقعيت اين است كه هيچ‌كس نمي‌تواند اين جدال را به تنهايي شكست دهد. به همين خاطر امروز من و رييس كميسيون اروپا فهرستي از سياست‌هاي پيشنهادي در زمينه توسعه پاسخ‌هاي چندجانبه‌گرايانه به چالش‌هاي جهاني و احياي حاكميت جهاني را ارايه كرديم. او با اشاره به عنوان اين سند افزود كه او نام «چرا چندجانبه‌گرايي ارزش دارد» را براي آن انتخاب كرده و در اين باره توضيح داد كه همكاري با سازمان ملل متحد و ساير نهادهاي بين‌المللي، در كنار شركاي جهاني، اتحاديه اروپا را قادر مي‌سازد تا در چارچوب رويكرد چندجانبه‌گرايي مدرن رفتار كند. از اين طريق به گفته او مي‌توان از دموكراسي، حقوق بشر و جلوگيري از تغييرات اقليمي حمايت كرد. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با بيان اين مطالب خاطرنشان كرد كه اين سند قصد دارد تا اراده اعضاي اتحاديه اروپا را براي همكاري با يكديگر در جهت دفاع از منافع و ارزش‌هاي مشترك، بهره‌برداري بهتر از وزن سياسي و اقتصادي اتحاديه اروپا در سطح بين‌الملل و تاثيرگذاري و شكل‌دهي به تحولات بين‌المللي قرن ۲۱ تقويت كند. در اين سند به مسائلي چون اهميت و تقويت نظام چندجانبه‌گرايي، توسعه رويكرد چندجانبه‌گرايي در مواجهه با مسائل جهاني و تبديل دنيا به مكاني امن از طريق اين رويكرد پرداخته شده است. در بخشي از اين سند همچنين به اهميت توافق هسته‌اي ايران به عنوان يكي از پايه‌هاي كليدي معماري نظام بين‌المللي عدم اشاعه سلاح هسته‌اي اشاره شده است.


ريابكوف: جهان  چند قطبي جايگزيني براي  ديكتاتوري  امريكا  است

معاون وزير خارجه روسيه مي‌گويد، اگر واشنگتن به سياست‌هاي خصمانه خود ادامه دهد رويكرد مهار همه‌جانبه امريكا در دستور كار خواهد بود. «سرگئي ريابكوف» معاون وزير خارجه روسيه در مصاحبه با خبرگزاري ريانووستي تاكيد كرد، اگر امريكا از سياست‌هاي خصمانه خود عليه مسكو دست نكشد، روسيه به سياست مهار فعال روي خواهد آورد. او در ادامه افزود: صرف‌نظر از تحريم‌هاي امريكا عليه روسيه، مسكو برنامه سازنده خود در روابط با واشنگتن را كنار نخواهد گذاشت، اما ما نمي‌توانيم به تنهايي اين دستور كار را اجرا كنيم، اگر رويكرد امريكا و اعمال فشار اين كشور به عنوان يك عنصر اصلي بماند، روسيه سياست مهار همه‌جانبه امريكا در همه زمينه‌ها را دنبال خواهد كرد. معاون وزير خارجه روسيه اضافه كرد، اين سياست شامل مقابله با تحريم‌ها و مقابله با تلاش‌هاي امريكا براي تاثيرگذاري بر روند سياست‌هاي ما در داخل خواهد بود. او در عين حال تاكيد كرد، جهان چند قطبي انتزاعي نيست و جايگزيني براي ديكتاتوري امريكا است؛ سياست تلفيق نيروهاي سالم در جامعه جهاني براي مخالفت با سياست خارجي ايالات متحده و تهاجم اطلاعاتي اين كشور. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون