• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4869 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۳۰ بهمن

چامه جديد، ويژه سيدعلي صالحي منتشر شد

شانزدهمين شماره چامه منتشر شد. اين شماره از چامه به سيدعلي صالحي شاعر ۶۵ ساله ايراني اختصاص دارد. صالحي از بنيانگذاران شعر ناب در اواسط دهه 50 است. او در اواخر دهه 60 جريان شعر گفتار را پايه‌ريزي كرد و با تشكيل كارگاه شعر ايده خود را توسعه داد. در اين ويژه‌نامه، دوستان و علاقه‌مندانِ به شعر سيدعلي صالحي، يادداشت‌ها، خاطرات و گفتارهايي را درباره انديشه، شعر و منش رفتاري او نوشته‌اند.
محمدصادق رحمانيان، مدير اين مجله ادبي در يادداشتي نوشته است: «دوماهنامه ادبي چامه در شماره چهارم (اسفند ۱۳۹۷ و فروردين ۱۳۹۸) ويژه‌نامه‌اي را با محوريت يارمحمد اسدپور و موج ناب منتشر كرد كه زواياي پنهاني از ادبيات معاصر ايران را براي نسل علاقه‌مند امروز آشكار ساخت. اكنون يك سال از آن ويژه‌نامه مي‌گذرد و اين شماره چامه نيز با حكايت اصيل و دستِ اول سيدعلي صالحي كه خود از جمله بنيانگذاران اين نحله ادبي در سال ۱۳۵۵ بود، گويي تكمله‌اي بر شماره چهارم چامه است.» در اين شماره داستان‌هايي از نشاط داودي، ابراهيم خدادوست و نوشين ابراهيمي مي‌خوانيد و البته شعرهايي از قاسم آهنين‌جان، علي‌رضا پنجه‌اي، مسعود ميري، مصطفي محدثي‌خراساني، علي جهانگيري، شهرام پوررستم، محسن خورشيدي، سيامك روشن، روح‌الله رويين، مونا عطايي، كيومرث پورملك، نادر احمدي و عبدالرسول آقايي.
جداي از گفت‌وگويي كه با سيدعلي صالحي در اين شماره هست، گفتار مجزايي هم از اين شاعر در اين شماره هست با عنوان «داستان من و موج ناب» كه براي نخستين‌بار به چگونگي شكل‌گيري موج ناب در مسجد‌سليمان مي‌پردازد. در بخشي از اين گفتار مي‌خوانيد: «داستان من و موج ناب، بيشتر داستان آشنايي ما پنج نفر [سيروس رادمنش، سيدعلي صالحي و هرمز علي‌پور و آريا آرياپور و يارمحمد اسدپور] با هم بود. آن زمان متوجه نمي شدم چرا آتشي به راه و زبان و فرم و شعر و كلام ما نام موج ناب گفت، اما بعد از انقلاب اندكي عاقل‌تر نگاه كردم. اگر اين پنج نفر مثلا اهل رشت هم مي بودند، به شرط داشتن اشتراكات حسي و فرميك و لحني و مفهومي و ساختاري، باز آتشي آن را به عنوان مثلا «موج باران» به رسانه ها معرفي مي كرد. آتشي پي طرح حادثه بعد، مي‌خواست «پدرخوانده» باشد و چه شكاري مستعدتر از شعر و زبان خاص اين پنج نفر؟! به درستي هم او كاشف ما بود، حامي بود و معرف ما بود. جانانه از جهان‌واره كوچك و معصوم و خردسال ما دفاع مي كرد. حتي به هدايت ما در شيب تند «رقابت» نقش داشت. آن ايام متوجه اين امور نمي شدم و از شاعري شهرستاني كه زمان انقلاب هنوز بيست و سه سالگي را هم پر نكرده بود، انتظاري نمي رفت كه اين بازي‌ها را دريابد.» گفت‌وگوهايي با محمدجعفر ياحقي، شاهنامه‌پژوه و استاد دانشگاه فردوسي مشهد و نيز احمد آرام، داستان‌نويس و مدرس تئاتر از ديگر مطالب اين شماره چامه است.
ترجمه شعرهايي از محمدالامين الكرخي شاعر عراقي‌تبارِ مقيم هلند و نجوان درويش، شاعر جوان فلسطيني و نيز نقد و بررسي داستاني از لودميلا پتروشفسكايا را هم در اين شماره مي‌خوانيد. شعرهايي از فرشاد سنبل‌دل (برگزيده جايزه احمد شاملو) و ملك‌نعمت نعمت‌زاده (شاعر تاجيك) نيز در اين بخش آمده است.
 اين شماره از دو‌ماهنامه ادبي چامه در ۲۰۸ صفحه و به قيمت ۵۰ هزار تومان عرضه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون